Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
24 maj 2012 under Noterat | kommentera

Femte Kreatörskaravanen

Tobias Tobias

Idag var det dags för Sundsvall och Västernorrland. Det blev femte Kreatörskaravanen efter starten i Stockholm i höstas.

Därefter har vi varit i Östersund, Hälsingland och Blekinge. Totalt har vi träffat 20 företag och lärt oss massor.

Jag gillar modellen med studiebesök (empiri) och sedan diskussion (teori och analys). Och kombon med lokal förankring och ett genomtänkt koncept.

Så vi fortsätter i höst. Kontakta Johanna Skantze på Generator för mer information.

Nedan några bilder från dagen. Vi besökte fiskelägret Lörudden med white guide-restaurangen Sillmans, IT-företaget Data craft (med spelföretaget Corncrow games), konsthantverksförsäljarna Art Local och pratade med upplevelseföretaget Aktivera.

image
image
image
image
Kommentera
25 februari 2012 under Inblick | kommentera

Kulturentreprenörskap i utbildningar

Emma Emma

Det har varit en intensiv vecka på utbildningsfronten. På Handelshögskolan i Stockholm var det avrapportering av det årliga samarbetet med Dans- och Cirkushögskolan.

Ett fyrtiotal handelsstudenter har under fem veckor gått en kurs i entreprenörskap och kommunikation tillsammans med tio cirkusartister – och i onsdags var det dags för handelsstudenterna att presentera sina analyser av hur cirkusartisterna kunde utveckla sina företag. För att riktigt röra till det, tog jag dessutom med mina konstfackstudenter dit. Det blev en härlig blandning av ekonomer, cirkusartister, konstnärer och formgivare i salen.

(Precis som det ska vara i ett samhälle där det inte längre funkar att arbeta i stuprör och silos…. även om utbildningssystemet gör sitt bästa för att hålla kvar oss i det tänkandet. Ska man arbeta gränsöverskridande, över disciplinerna, krävs en massa eget initiativ och en vilja att gå utanför ramarna. Några naturliga mötesplatser finns inte. Det är helt galet!)

Som alltid var det intressant att se handelsstudenternas analyser och annorlunda arbetssätt. De flesta tog – rätt förutsägbart – ett utifrån-och-in-perspektiv på artisternas verksamhet; analyserade styrkor och svagheter samt marknadspotentialen och gav med hjälp av det strategiska råd. Nästan alla använde dessutom exakt samma modeller. Det är rätt typiskt Handels.

Någon grupp stack ut genom att tydligt koppla artistens vision till det strategiska arbetet, vilket jag tror är viktigt att göra. Då blir det mer av ett inifrån-och-ut-perspektiv, och allt det där – i artisternas ögon – tråkiga arbetet med budgetar och prissättning och marknadsanalyser och sådant där, blir mer meningsfullt.

De flesta artister var dock nöjda efteråt, och likaså tyckte konstfackstudenterna att de fått flera användbara redskap med sig. Säga vad man vill, men det finns förstås ett behov av att strukturera upp och tänka igenom affärsmodeller och annat när man ska driva företag – och där har handelsstudenterna utan tvekan mycket att bidra med!

Samtidigt som man inte får glömma att lärandet går lika mycket åt andra hållet. När man ser den ena nästan identiska presentationen efter den andra; när man märker hur nästan alla tar ett utifrån-och- in-perspektiv och själva inte är ett dugg personliga, då inser man att det också behövs dem som lär ekonomer entreprenörskap – och de kommer antagligen från konstnärligt håll!

Vi behöver nämligen ha in mer kreativitet, mer risktagande, mer osäkerhet; vi behöver förstå mer om kommunikation; vi behöver våga ställa existentiella frågor, ta med oss själva och hitta våra egna drivkrafter i ekonomsammanhang.

Att studenter på konstnärliga utbildningar kan ha nytta av att lära sig entreprenörskap har ju alla politiker förstått; men vem driver det motsatta?

(Till politikernas försvar ska jag kanske lägga till att kulturministern faktiskt ville äta lunch med oss och prata om just det här, efter att vi hade gjort en dragning av samarbetet mellan Handels och DOCH inför hovet, halva regeringen och en massa andra innan jul… Jag har bara inte hunnit.)

Lika tydligt blir det i den kurs jag just nu ger på Konstfack, en masterkurs med namnet ”Cultural Entrepreneurship & The Business of Culture”. Vi har bara hållit på en vecka, men jag ser redan hur annorlunda det är jämfört med på Handels.

Medan vi på ekonomutbildningar alltid stannar i det som är, drar konstfackstudenterna iväg in i framtiden. I går hade till exempel studenterna förberett dragningar av några av de – i mina ögon – viktigaste teoretikerna och tankarna på det kulturekonomiska fältet: Pierre Bourdieu, Angela McRobbie, Eve Chiapello & Luc Boltanski, Andreas Reckwitz, kritiken mot kulturella & kreativa näringar samt idén om konstnären som entreprenör från Joseph Schumpeter och framåt.

De gjorde det jättebra, men det intressanta var att de direkt hamnade i frågan om vad som är alternativet. Om något inte är bra, vad gör vi då? Kan vi hitta andra sätt att arbeta? Vad är nästa steg? Och så vidare.

Jag tycker att det är så intressant – och så roligt. Det är så fundamentalt olika mot hur det är att undervisa på Handels.

Jag älskar visserligen mina handelsstudenter lika mycket. Just nu har jag två absolut fantastiska klasser, som det är en ära att få möta och undervisa (även om det alltid känns som om de undervisar mig istället för tvärtom – de är så otroligt smarta!). De är snabba, analytiska och briljanta – men de är mycket mer inriktade på status quo jämfört med konstfackstudenterna. Vad tror ni om framtiden, frågar jag, och får inget svar.

Är det inte intressant? Själv tror jag väldigt mycket på att kombinera perspektiven – inte minst om man talar om entreprenörskap och innovation. Jag tror att vi både behöver vara duktiga på att – likt ekonomstudenterna – tänka strategiskt och analysera det som är, men också – likt konststudenterna – våga se både inåt och framåt.

Åh, vad jag är privilegierad som får möta bägge grupperna och ibland till och med får möjlighet att föra samman dem! Jag är såååå tacksam!

Kommentera
12 november 2011 under Noterat | kommentera

Det nya 1968?

Emma Emma

Diplombal vid Handelshögskolan i Stockholm 11.11.11 – och alldeles uppenbart är något på väg att hända.

Först ett tal från rektor till diplomanderna, där han bland att konstaterade att kritiken mot vad handelshögskolor lär ut just nu är stark. Visserligen ville han inte ge kritikerna rätt, men han påpekade att vi ändå tar kritiken på allvar, och att vi ser över om vi inte ska lägga in mer sociala och humanistiska aspekter i programmen.

(Kanske är det en glädjetolkning, men jag (och mina kollegor) såg det direkt som ett steg på väg mot vårt föreslagna ”contextual track”, som jag just presenterat för ledningsgruppen. Mer om det senare.)

Därefter det klassiska Ord på vägen-talet från en eminent alumn, i år Mats Arnhög. Och det var otroligt bra! Han sa bland annat till studenterna att de borde undvika finansbranschen, och framför allt finansmarknadens ”massförstörelsevapen”, och istället ägna sig åt att skapa verkliga värden. Dessutom slog han ett slag för att ägna sig åt det ideella, och framhöll bland annat Hand-in-Hand.

Och även vår gamla kårordförande, som själv fick sitt diplom, tangerade svängningen i tidsandan, genom att skoja om att ta sin ekonomexamen i dag, känns som att ta läkarexamen mitt under böldpesten – med den skillnaden att man som ekonom både anses ha orsakat pesten och samtidigt inte ha en aning om hur den ska botas.

Det är uppenbart att det skälver på ekonomifronten just nu!

Samma tema präglade middagen. Till bordet hade jag Direktören från Stora Banken – och kvällens samtalsämne blev något i stil med: Kommer 2012 att bli det nya 1968?

Han (!) berättade bland annat hur sjuttio studenter nyligen promenerade ut från grundkursen i nationalekonomi på Harvard – i protest mot att de tyckte att de lär sig ett för ensidigt perspektiv och att man inte tar tillräcklig hänsyn till de inkomstskillnader och att vissa gynnas, och andra inte.

Det är en intressant tid!

Inte minst för oss kulturekonomer. Förutom att ägna oss åt kulturens ekonomi, som det kanske är mest av på den här bloggen, har ju jag och mina kollegor alltid ägnat oss lika mycket, eller mer, åt att föra in kulturella och humanistiska perspektiv på det ekonomiska tänkandet. På den fronten finns det just nu fler öppningar än någonsin!

Kommentera
11 november 2011 under Noterat | 1 kommentar

Bilden av ledaren

Emma Emma

Det är dags att packa aftonväskan med halstabletter, anteckningsblock och proteinbarer, dra på sig långklänningen och ge sig iväg på en evighetslång ceremoni i Stadshuset. Det är diplombal.

Förutom alla politiska spel, är den här typen av akademiska ceremonier och ritualer det som jag gillar allra minst med mitt jobb. Jag avskyr det formella, hatar såväl hierarkier som högklackat och tycker frack är den fånigaste klädsel som finns.
I mig bor för alltid en rebell.

Fast ändå blir jag förstås glad över att få träffa alla gamla studenter och höra vart de är på väg. De är så fina, så begåvade, så gulliga. Och det är så kul att se deras glada, stolta, lättade miner när de får sitt diplom. Ja, det är faktiskt värt alla obekväma kläder i världen!

Extra roligt är att en av dem, som jag haft äran att handleda, i kväll vinner pris för bästa uppsats inom vårt ämne, Dordi Westerlund. Dordi är konstvetare och ekonom och har skrivit en intressant uppsats om bilden av ledaren; en analys av bilder och bildspråk i årsredovisningar. Du kan ladda ned den här.

Kommentera
27 oktober 2011 under Noterat | kommentera

Entreprenörskap i konstnärliga utbildningar

Emma Emma

Det var dags för den första workshopen inom nätverket för entreprenörskap i konstnärliga utbildningar på Nätverkstan i Göteborg. Jag är ju inget fan av möten, men det här nätverket är ovanligt givande. Kanske för att alla bjuder på sig själva och erfarenheter från sina respektive utbildningar. Tonen är i alla fall helt annorlunda, och mycket mjukare, än vad jag är van vid.
Vi hade ett späckat program under två dagar med en blandning av spännande exempel och mer teoretiska föredrag. Till höjdpunkterna hörde en presentation av GoDown Arts Centre i Nairobi, som vi svenskar kunde lära oss mycket av; inte minst vad gäller synen på samarbeten och respekt för olika yrkespraktiker.
Alltid lika bra var förstås göteborgsgänget, d v s den konstnärliga fakulteten som berättade om Göteborgs universitets satsning på att bli ett ”entreprenöriellt universitet” och om den konstnärliga fakultetens egna kurser i ”Konsten att leva på sin konst”, som de gör i samarbete med fantastiska Nätverkstan. De är så kloka och så bra, och jag skulle jättegärna ta mitt pick och pack och dra västerut, om det inte vore för min privata situation. Göteborg is the place to be – för kulturekonomi!
Likaså älskade jag förstås en annan göteborgsidol, Karl Palmås, som berättade om sina aktivistentreprenörer, bland annat Noko Jeans. Jag tycker att det är ett så intressant case; ett kommersiellt företag som tillverkar jeans i Nordkorea – i syfte att väcka debatt. Om du, mot förmodan, missat Karls senaste bok, ”Prometheus eller Narcissus? Om entreprenören som samhällsomvandlare”, tycker jag att du genast ska råda bot på det. Den är verkligt tankeväckande!
Därutöver lyssnade vi till entreprenörskapsgurun Bill Gartner , som talade om likheterna mellan konst- och entreprenörskap, samt några andra, däribland övertecknad och Lars Lindquist från Linnéuniversitetet. Bill Gartner är för övrigt aktuell som föreläsare i Stockholm 9 november, då han ska tala om att omfamna misslyckanden – vilket är ett kärt ämne, inte minst för oss som sysslar med kulturentreprenörskap.

Kommentera
22 oktober 2011 under Utblick | kommentera

Copenhagen Roundtable

Emma Emma

Copenhagen Business School, CBS, bjöd in till ett otroligt spännande rundabordssamtal i oktober (se cphroundtablel2011).
Bakgrunden var Carnegie Foundations rapport om behovet av att integrera humaniora i ekonomutbildningar, för att bättre rusta studenterna – och samhället – för framtiden.
På plats var en av författarna till rapporten, Bill Sullivan, samt en mängd representanter för handelshögskolor runt om i Nordamerika och Europa.
I dagarna två diskuterade vi behoven av att bredda perspektiven, vad som görs i dag, med en mängd goda exempel från olika håll, samt vilka svårigheterna är.
Tanken är att vi ska fortsätta och glädjande nog blev jag invald i den globala arbetsgruppen tillsammans med representanter från CBS, St Gallen, HEC, Stern m fl. Det känns fantastiskt och jag hoppas kunna rapportera mer snart!
Personligen tycker jag nämligen att det här är bland det viktigaste jag gör. Även om jag verkar ha svårt att få till en förändring på hemmaplan, kan jag i alla fall utnyttja min position till att göra världen lite bättre.

Kommentera
4 mars 2011 under Noterat | kommentera

NYHET! I vår startar vi utbildningar i kulturekonomi

Tobias Tobias

Tobias Nielsén och Emma Stenström

Jag har länge sett behovet av både fördjupande samtal och introducerande utbildningar i ämnen som rör kulturekonomi. Äntligen sätter vi igång. Idag kan jag stolt presentera Volante Academy och vi sätter igång redan i april och maj med tillfällen.

Klokt och roligt är ledorden. Målet är att skapa en samlingsplats för viktiga frågor som rör samhällsutvecklingen. Dagarna riktar sig främst mot kulturstrateger och kulturdirektörer, politiker, projektledare, företagsfrämjare, turistutvecklare samt chefer, marknadsförare och verksamhetsutvecklare inom kulturen.

Vilken roll kan småkommuner spela när allt fler väljer att bo i städer? Hur kan din plats bli rätt plats? Vad föredrar morgondagens konsument? När, hur och varför ska du använda digitala kanaler för att utveckla din verksamhet? Vad har vi lärt oss av drygt tio års diskussioner om kreativ ekonomi och klass? Fungerar mötesplatser?

Jag och Emma Stenström startar (27 april) med en introduktion till kulturekonomi och kulturella och kreativa näringar och avslutar (26 maj) med en fördjupning på samma tema – för de som har hållit på med området i flera år – i samarbete med Generator. Kanske tycker du att en politiker bör förstå kulturföretagande lite bättre och komma till introduktionen? Vi följer ungefär samma upplägg på vår turné i höstas (här apropå starten i Gävle och här från Karlstad, inklusive filmklipp och medföljande rapport).

Det senare seminariet blir förhoppningsvis ett tillfälle som rejält kan föra den svenska diskussionen vidare. Stina Algotson från Tillväxtverket har även lovat att gästa och berätta om handlingsprogrammet.

Dessutom försöker Evelina Wahlqvist och Dominic Power (3 maj) svara på hur din plats kan bli rätt plats – det vill säga ekonomisk geografi, varför vissa platser lyckas bättre än andra – och hur stadsplanering tar hänsyn till olika sektorers behov.

Jag och Sven Nilsson leder en dag (11 maj) om framtid, utmaningar och trender utifrån boken ”Framtiden är nu”.

Nätgurun Joakim Jardenberg inleder en utbildning om sociala medier (23 maj) och digitalt deltagande. Dagen fokuserar även bland annat på crowdfunding med hjälp av Max Valentin.

Utbildningarna och seminarierna genomförs vid Mariatorget i centrala Stockholm, men planer finns för att arrangera på fler platser. Hör gärna av dig om du har tankar och idéer. Läs mer här.

Kommentera
14 december 2010 under Noterat | kommentera

Floskelbingo

Emma Emma

Mina studenter spelar ibland ”floskelbingo”. Någon ritar och kopierar upp en spelplan, där de skriver ned alla typiska uttryck och exempel som vi föreläsare brukar använda. Den som först kryssar fem floskler i rad ropar ”Bingo!”.

”Apple”, ”Google”, ”Spotify”, ”kreativitet”, ”entreprenörskap”, ”design”, ”innovation”… är sådana där givna floskler, som ALLA föreläsare använder nuförtiden.

Fast nu behöver de inte längre skapa sina egna spelplaner. I dag skickade en av mina studenter mig en länk till den här iPad-appen, ”Buzzword Bingo”.
Och det är bara att konstatera att min kursplan är i princip identisk med deras spelplan.
Alla buzzwords finns med: ”process”, ”research”, ”creative”, ”design”, ”authentic”, ”trend”, ”digital”, ”brand”, ”framework”, ”solution”… Ha, ha.

Kommentera
3 december 2010 under Noterat, Rapport | kommentera

Rapporten "Gungor och Karuseller"

red red

I senaste analysbrevet från Kulturekonomi bifogades rapporten ”Gungor och Karuseller” [.pdf] av Tobias Nielsén och Emma Stenström. Rapporten är en översiktlig och kortfattad guide till de kulturella och kreativa näringarna som tagits fram på uppdrag av det interregionala projektet KKN. Det skedde inför ett flertal seminariedagar under hösten och efter några besök på olika ALMI-kontor.

Tyvärr skadades filen i samband med analysbrevets utskick och går därför inte att öppna. Vi ber om ursäkt för felet.

>>Ladda ned rapporten ”Gungor och Karuseller”.

Nedan några filmer från vårt besök i Karlstad. (Stort tack för filmerna till Region Värmland, David Lindeby och Jakob Rubenson.)

Karlstad klipp 1 from QNB Volante on Vimeo.

Karlstad 2 from QNB Volante on Vimeo.

Karlstad 3 from QNB Volante on Vimeo.


Kommentera
2 december 2010 under Noterat | kommentera

Privilegiet med att vara lärare

Emma Emma

UNDERVISNINGSFRONTEN är det full fart. Jag har två parallella masterkurser den här perioden, och drygt 100 studenter (som jag ensam ska examinera innan jul… hjälp…).

Den ena går på Handels och heter ”Organizing”. Det är 45 studenter i klassen och 19 nationaliteter. Hur kul är inte det? Själv tycker jag att det är den roligaste organisationskurs jag någonsin gett, men jag är inte säker på att studenterna tycker detsamma. En del hade nog föredragit en traditionell approach, med en massa svåra teorier att dechiffrera.

Sådant kör inte vi, utan vi jobbar istället med olika teman: karriärer, motivation, rekrytering, arkitektur, moral, hållbarhet, känslor, virtuella organisationer, balans i livet, konsumtion, värderingar, sexualitet, skämt och mycket mer.

Den andra kursen går på SSES och heter ”Design & Innovation”. Ett sjuttiotal studenter, likaså från hela världen: ekonomer, ingenjörer, jurister, någon fysiker, någon psykolog, en läkare, och precis sådär interdisciplinärt som man alltid drömmer om.

Häromdagen körde vi trendspotting, och det var urkul att se variationen och talangen. Bara för att nämna några exempel: en handelsstudent körde en ”spoken-word”-presentation om kopplingen mellan soffor och samhällsutveckling; en indisk fysiker om att ju mer tekniken blir wire-less, desto mer hopkopplade blir vi som människor; en kinesisk ekonom om intresset för xi, kinesisk opera; en kanadensiska om ”prosumtion”, med start i kakmixerna som började sälja först när konsumenterna själva fick lägga till ett ägg. Och så vidare.

Här bredvid syns en av mina fina klasser, då de skickar en MMS-hälsning till mig i Chicago.

Ni förstår hur fantastiskt privilegierad jag är, eller hur?

Tänk att jag dagarna i ända får umgås med tjugoåringar från hela världen – och höra dem reflektera över tillvaron.

Hur kunde jag ha sådan tur; hur kunde jag få detta drömjobb?

Kommentera