Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
3 september 2013 under Noterat | kommentera

Kevin Spacey om framtidens modell för tv och film

Tobias Tobias

Kevin Spacey är förstås en fantastisk skådespelare. Han är också en lysande talare — jag har hört honom själv hålla igång i en dryg timme under en konferens i London — och här beskriver han varför Nexflix-modellen för tv-serien ”House of cards” var rätt val.

Till att börja med: Har ni inte sett ”House of cards” så gör det. Bästa tv-serien som jag sett senaste året.

Det som brukar framhållas med den tv-serien är att det är onlinedistributören Netflix som tagit fram den utifrån den data som de har om sina prenumeranter och tittare, och som med ensamrätt sänder den. Alltså, tv-serien sänds inte via en tv-kanal, utan strömmas via en nättjänst (som du kan koppla enkelt till tv:n, men det är en annan sak).

Det speciella har också varit att tv-serien inte sänts eller släppts med ett avsnitt i taget, utan tillgängliggjordes med alla avsnitt samtidigt. Just så som de flesta trots allt börjat konsumera tv-serier, antingen med hjälp av dvd-boxar (jag minns första säsongen av ”24”) eller piratnedladdning. Som Kevin Spacey pekar på utifrån framgången med denna modell: ”Publiken vill ha kontrollen.”

Kevin Spacey spelar huvudrollen i ”House of cards”. Vad han gjorde på filmfestivalen i Edinburgh var att ge ett annat perspektiv på Netflix-distributionen, nämligen konstnären eller skaparens. Han berättar hur han, regissören David Fincher och manusförfattaren Beau Willimon först gick till de stora tv-kanalerna.

Två intressanta detaljer: Det var alltså inte Netflix som ”tog fram”, utan snarare tackade ja. Men från ett större perspektiv är det intressant hur han lyfter fram betydelsen som Netflix innebar för den konstnärliga friheten. I USA är nämligen modellen att först göra en pilot och sedan se hur den går. Av 113 piloter  förra året, så sändes 35 på tv och 13 fick fortsätta.

Spacey, Fincher och Willimon ville inte göra en pilot och trycka in för mycket i den. De ville få berätta sin historia långsamt och med alla lager som ryms i den.

I sin presentationen — nedan är bara en sammanfattning — går Spacey också till angrepp på vad som är en film. Som om tv-serien i tolv avsnitt vore mindre värd.

 

Kommentera
15 december 2008 under Noterat | kommentera

De små videoklippen växer

Tobias Tobias

Rörlig bild-revolutionen fortsätter och att titta på videoklipp blir allt mer något för ”alla”. Under oktober, visar nya siffror, att 147 miljoner amerikanska internetanvändare – 77 procent av alla som har internet i USA – tittade på i snitt 92 videoklipp. En ökning med 45 procent jämfört med förra året.

Flest tar sig till YouTube, där ungefär 100 miljoner i USA tittade på videoklipp under den studerade månaden. Dessa såg totalt 5,4 miljarder videoklipp, vilket motsvarar 40 procent av alla videoklipp (13,5 miljarder) i USA.

På samma spår vill nu Skåne och Blekinge rusa fram. I morse presenterades nyheten om ”klusterinitiativet Moving Media Southern Sweden”. Från pressmeddelandet:

Nu satsar Region Skåne, Region Blekinge, Malmö stad och Helsingborg stad med drygt 12 miljoner kronor under en treårsperiod för att södra Sverige ska bli en av världens ledande innovations- och produktionsmiljöer för rörlig media/cross media. (…) Moving Media Southern Sweden är den hittills största offentligfinansierade satsningen på rörlig media och s k cross media i Sverige – och troligtvis också i hela Europa.

(Uppdatering: Två dagar senare kom ett nytt pressmeddelande. Genom regionala strukturfondspengar får satsningen på rörlig media i Skåne och Blekinge ytterligare 12,4 miljoner kronor, dvs totalt 24,8 miljoner kronor perioden 2009-2011.)

Apropå branschsatsningar så skrev jag i en tidigare kommentar att jag inte tror på sådana. Då inkluderade jag inte konkurrensaspekten – nämligen att kommuner, regioner och länder kan välja ut vissa fokusområden som man vill lyfta fram för att bli bättre än alla andra. Eller som lyfts fram apropå bilpaketet: för att konkurrera på lika villkor med andra, statligt stödda bilfabriker.

Det kan ske i form av subventioner och handelskvoter och därmed påverka handeln, eller som Skåne-/Blekingefallet här, på det mer infrastrukturerella planet genom insatser mot utbildning och nätverk, det vill säga att man i stället för att se till att produktionen kan fortsätta hjälper igång eller vidareutvecklar en industri.

På lång sikt är jag övertygad om att det senare är bättre.

Kommentera
28 mars 2008 under Noterat | kommentera

Pelle Snickars om medieutvecklingen

Tobias Tobias

Apropå Statens ljud- och bildarkiv så har de en mycket läsvärd forskningschef, Pelle Snickars.

Han dyker upp då och då i de allmänna spalterna, framför allt på SvD:s under strecket-sida. Senast skrev han om att filmbranschen är fast i sitt fokus på bio som distributionsform och missar webbens potential. Han hänvisar till det jag själv känner av: några lagliga, väl fungerande alternativ för att se nya filmer i hemmet finns inte. En lantis eller småbarnsförälder har därmed två val: ladda ner via Pirate Bay (eller motsvarande) eller vänta ett halvår. (mer…)

Kommentera
27 mars 2008 under Noterat | kommentera

(Medie)revolutionen kommer inte visas på tv

Tobias Tobias

Vad innebär flera miljoner tittare på YouTube varje dag?

Det var rubriken som jag tog med till Statens ljud- och bildarkiv där jag föreläste idag. Det är en spännande tid för dem, när internet håller på att kantra mot rörlig bild som huvudspråk (explosion av innehåll!) och när det inte längre finns den tydliga uppdelningen mellan sändare och mottagare (och därmed att kunna arkivera det som den tydliga sändaren skickar ut).

När jag kom in rummet där jag skulle snacka rullade en porrfilm på datorskärmen. (mer…)

Kommentera
3 mars 2008 under Noterat | kommentera

"Lost" gör mig smartare?

Tobias Tobias

Att sätta sig in i tv-serien ”Lost” efter nästan två års uppehåll är som att börja läsa en av de stora ryska romanerna efter ett långt uppehåll. Men i de senare finns alltid presentationssidan, komplett med smeknamn.

En sådan finns inte till ”Lost”, men previously-öppningen hjälper såklart till.

Tredje säsongen av ”Lost” står framme hemma och jag tänker på Steven Johnsons ”Everything bad is good for you – why popular culture is making us smarter”. Han jämför dagens tv-program och tv-serier med motsvarande från för några decennier sedan. (mer…)

Kommentera