Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
14 juni 2008 under Analys, Noterat | kommentera

Re: Krav: Bättre kulturstatistik

Emma Emma

Jag håller absolut med Tobias om att det behövs bättre kulturstatistik, framför allt på en aggregerad nivå. Som forskare blir man ofta vansinnig över att det inte går att jämföra Sverige med andra länder eller över tiden, då det saknas relevant statistik.

Men jag är inte lika säker på att det är vad Dramaten-drevet handlar om.

Utan att vilja försvara fribiljetterna (hade jag till exempel suttit i Dramatens styrelse, hade jag självklart begärt en redogörelse för dem), tycker jag ändå att debatten känns rätt överdriven. Åtminstone än så länge.

Och framför allt är den mest av allt närande till alla som ser kulturen som enbart tärande. Alla som sätter likhetstecken mellan ”kulturkoftor” och ”bidragstagare”, för att använda två ord jag avskyr. Eller ser kulturvärlden som en liten klick, som enbart gynnar sig själv på andras bekostnad.

Frågan, som slår mig när jag ser DN:s uppslag, är om det inte är medierna som skapar precis den inställningen, genom att gång på gång slå på stora trumman och ”avslöja” ekonomiska – nästan alltid ekonomiska – ”skandaler” inom kulturvärlden.

Kommentera
12 juni 2008 under Noterat | kommentera

Krav: bättre kulturstatistik

Tobias Tobias

Hur många går på teater och hur många betalar för det? På Dramaten vet man inte riktigt.

Juan Flores på DN gör idag en intressant genomgång av Dramatens publik och jämför betalande med icke-betalande publik. För en scenkonstverksamhet är det naturligt att rea ut biljetter om en föreställning inte går att sälja slut. Salongen har sin givna storlek och de fasta kostnaderna är ändå där: föreställningen ska spelas. Därför finns, exempelvis, ofta sistaminutenbiljetter på Broadway. Som biljettköpare får man en biljett billigare, men betalar inte för att på förhand veta vilken föreställning man ska se eller om man med säkerhet får se någon. Helt rimligt.

Värre är om fribiljetter blir regel. För det första om beläggningen av den betalande publiken är för låg, inte minst fullprisbetalande publiken. Enligt DN-artikeln ligger den på Dramaten på enbart 32 procent.

För det andra om fribiljetter regelmässigt sprids till en inre cirkel. Jag har länge reagerat mot att de som borde betala mest för teater i själva verket betalar minst, eller inget alls. Det är knappast så att staten subventionerar (med 813 kronor per biljett) för att teatern ska nå en viss, redan insatt krets. Inget kulturpolitiskt argument kan försvara det.

Det är i DN-artikeln mycket fokus på ”publikraset” och det må vara hänt (det bör åtminstone ställas i relation till konstnärliga mål och resultat), men värre är att det är möjligt att dölja det, eller inte ens känna till det. Vi har tidigare på bloggen diskuterat kring behovet av bättre kulturstatistik och jag tycker den är ofullständig, dåligt spridd, slapphänt kontrollerad liksom svårjämförbar.

Utan att överbelasta institutionerna vore det en enkel sak att kunna redogöra mer tydligt för olika kategorier av biljetter i publikstatistiken, få fram snittpris per åskådare samt även räkna publiken till föreställningarna (för att se om något kulturpolitiskt mål uppfylls med fribiljetterna, det vill säga om kulturen faktiskt når ut).

Att DN idag har som förstanyhet att ”fribiljetter döljer Dramatens kris”, och att artikeln benämns ”granskning”, skulle inte behövs. Det får inte vara möjligt att dölja. Det ska inte behövas en granskning för att se detta.

PS. Tillägg i efterhand apropå sista stycket: Ord som granskning och avslöjande är förstås medieverktyg och speglar inte alltid faktiska förhållanden. Med tanke på känslan av ”drev” mot Dramaten får man vara lite försiktig i tolkningen av artiklarna.

Kommentera
28 april 2008 under Noterat | kommentera

FoU behövs också inom kulturen

Tobias Tobias

Jag fick ett samtal från SVT:s Kulturnyheterna om vad jag tycker om regissören Suzanne Ostens debattartikel i DN Kultur idag. De hann till slut inte hit till kontoret, men jag läste artikeln och det är svårt att inte hålla med.

Suzanne Osten uttrycker oro för vad som med händer med Unga Klara på Stadsteatern i Stockholm. Hon menar att utrymmet för hennes teaters arbetssätt – ”utforskande och nyskapande” – har krympt.

Det kan tyckas vara en lyx med experimenterande kulturella verksamheter av det här slaget och det är klart att det här kostar och att krav måste ställas. Men om vi ska en kulturpolitik måste vi ha utrymme för den här typen av verksamheter, generellt sett.

Alla branscher inser nödvändigheten av forskning och utveckling, antingen inom företagen eller på universiteten. Motsvarigheten till experimenterande laboratorium måste också finnas inom kulturen.Dessutom är barn- och ungdomsverksamheten ett fundament i kulturpolitiken, apropå att Unga Klara oftast med perspektivet barn och ungdom. 

Jag kan dock inga detaljer om finansieringen eller hur väl Unga Klara sköts. Samtidigt ska man också komma ihåg att det inte är en motsättning mellan utmanande kultur och att arbeta strategiskt med publiken, apropå Ingmar Bergman i förra inlägget nedan.

Men jag funderar över om vi inte har råd med detta i Sveriges enda miljonstad – då kan man fråga sig varför kulturbyråkrater behöver gå till jobbet.

Konkurrensen hårdnar i vårt upplevelsesamhälle. Även institutionerna måste tävla om våra små hål för uppmärksamhet.

Desto viktigare för politikerna att stå upp för några undantag och inte anlägga samma mätverktyg på alla verksamheter, utan att inse att några delar – liksom, säg forskning och utveckling i läkemedelsindustrin – får vara kostnadsposter för att skapa vinster i andra änden.

Kommentera
30 mars 2008 under Noterat | kommentera

Tjuv eller inte?

Emma Emma

En sömnig söndag sitter jag i soffan och rättar studentarbeten hela dagen. Den fråga de flesta studenter ställer sig är huruvida de har rätt till sina åsikter om konst, eller inte. Vågar de lita till sina egna erfarenheter och upplevelser – trots att de kanske inte ”kan” så mycket – eller måste de låna åsikterna från kritiker och etablissemang?

Inte helt förvånande landar alla i det förstnämnda: man måste få tycka som man vill. Men det är inte lätt; speciellt inte i konstsammanhang, där ”fel” åsikt ofta tolkas som brist på kunskap, inte minst om man kommer från Handels.

Själv såg jag Tjuven på Uppsala Stadsteater igår. (mer…)

Kommentera
18 februari 2008 under Noterat | kommentera

Dramaten 100 år

Emma Emma

Kommentera