Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
24 september 2013 under Noterat | kommentera

Att sälja Stockholm i Paris

Tobias Tobias

Sverigefrämjande i praktiken — hur ser det ut?

Nedan ser ni två bilder. I centrala Paris i fantastiska kvarter finns, som Svenska Institutet själva skriver, Sveriges enda kulturhus i utlandet. Jag var där i torsdags kväll på ett samarrangemang mellan Stockholm stad och Svenska Institutet: Meet Stockholm in Parismeet, eat and mingle to the sounds of Stockholm.

Först ägde fyra olika seminarier rum med olika teman och mot olika målgrupper, bland annat om Stockholm som mötes-/evenemangsstad respektive för filmproduktion.

Jag var på plats med Filmregion Stockholm-Mälardalen och nedan på bilden syns producenten Lena Rehnberg som nu är aktuell med sin film om Monica Zetterlund. Här presenterar hon sin huvudrollsinnehavare i filmen, Edda Magnason, som sedan sjöng tre Monica Z-låtar med en flygel.

På nästa bild är det kulturrådet Mats Widbom som introducerar kocken Fredrik Eriksson som stod för buffématen.

Maten var bra och Edda sjöng fantastiskt. Men frågan är vilka effekterna blir?

De är svårmätta och inte omedelbara, men man kan fundera utifrån faktorer som hur många fransmän som var på plats eller om det mest bara var svenskar.

Vad som ändå står klart är hur kultur och mat anses ha ett värde för att ladda bilden av Stockholm och Sverige, och det är inte svårt att se hur de hänger ihop. Jag behöver bara blicka ut över Paris. Vad jag ser då är inte utsikten i sig, utan hur den påminner om vad jag sett i ett tiotal filmer. Jag ser även det myller som jag läst om i otaliga romaner, och inte bara det nutida Paris utan snarare 20-talets eller 60-talets.

Jag ser mina kulturminnen över och under hustaken.

Och jag är inte ensam. Tillbaka i Sverige öppnar jag resebilagan i söndagens Dagens Nyheter och läser om hur Paris är perfekt för en weekendresa och att vandra i filmens fotspår.

Paris — ihop med New York — står förstås ut i världen. Men jag tror att även Stockholm behöver bli bättre på att förstå hur bilden av staden skapas, förvaltas och laddas.

20130923-120622.jpg
20130923-120638.jpg
20130923-120721.jpg
Kommentera
12 juni 2011 under Samtal | 1 kommentar

SAMTAL/Svenska institutet: Sverige ska marknadsföras som kreativt

red red

Svenska institutet arbetar för att representera Sverige i utlandet, bland annat genom att bygga upp relationer med kultur-, samhälls-, utbildnings- och näringsliv, samt med allmänheten i andra länder. Joakim Norén är varumärkesutvecklare på Svenska institutet och har arbetat med att ta fram en kommunikationsstrategi för kulturella och kreativa näringar som lanseras inom kort.

Varför har ni en ny strategi för kulturella och kreativa näringar?
Att ta fram strategin var ett uppdrag från  handelsministern Ewa Björling, men det ligger i linje med SI:s ambition  att samla olika delar av vår verksamhet i större sammanhållande koncept. Kulturella och kreativa näringar är mycket viktiga för Sveriges kännedom och image i utlandet men de har också en stor exportpotential  som går att utveckla vidare, och vi tror att en kommunikationsstrategi  kan stödja den utvecklingen.

Vilka branscher fokuserar ni på och varför?
I det ursprungliga uppdraget ingick mode, musik och gaming och under  utvecklingen av strategin valde vi att addera design, film och  marknadskommunikation. De är alla segment där Sverige ligger i framkant i  världen, där det finns en tydlig exportpotential och aktörer som vill och kan satsa utomlands. Kommunikationsstrategin kan dock även användas  för andra segment.

Hur skiljer sig detta arbete från det som ni ändå brukar göra?
SI  har alltid arbetat med kulturella och kreativa näringar i imagebyggande  syfte. Skillnaden är att exportdimensionen har tillkommit och att vi  har skapat ett sammanhållande kommunikativt koncept som håller ihop  arbetet och tydliggör vad som är så intressant med Sveriges kreativa och  kulturella näringar.

Ni har redan genomfört några aktiviteter. Kan du berätta lite om någon av dem?
Swedish  Fashion goes Berlin var ett pilotprojekt som genomfördes i samband med  utvecklingen av kommunikationsstrategin. Det innefattade en modevisning i  samarbete med Mercedes-Benz Fashion Week, en utställning med modefoto  och modefilm samt ett seminarium på den svenska ambassaden. Projektet  visade tydligt hur stort intresset är för svenskt mode och ledde bland annat till över 800 medieinslag.

Kommentera