Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
20 januari 2011 under Noterat | kommentera

Söktrender och bästsäljande kultur

red red

Före nyår släpptes 2010 års version av ”Google Zeitgeist”. Det vill säga Googles trendanalys över vad vi söker på. I Sverige är de populäraste sökorden ”facebook”, ”youtube” och ”aftonbladet”. Kultur finns inte med som kategori men inom underhållning ökar ”youtube.se”, ”svt play” och ”kissie” snabbast.  I år har Google även gjort en snygg geografisk animering över hur söktrender förändrats över året för några av de största händelserna som fotbolls-vm, oljeutsläppet i mexiakanska golfen och askmolnet på Island – underhållande!

Simon Sundén är dock mycket kritisk till den statistik som Google sammanställt. Framför allt för att det publiceras nu efter bara 11 månader. Förra året innebar det att både Tiger Woods-skandalen och Avatar inte syntes i statistiken. Vad missas i år? Dessutom visar sökorden snarare de populäraste sajterna än populära sökord då folk struntar i att skriva in ”.se” eller ”.com”.

Apple har även sammanställt det mest populära innehållet i iTunestore. Den bäst säljande singeln var ”Hey, soul sister” (Train), mest köpta avsnitt av tv-serie var ”Power of Madonna” (Glee) och mest utlånade/köpta film var Oscarsvinnande ”The Hurt Locker”. Bäst säljande ”app” till iPhone var spelet ”Angry Birds”.

Kommentera