Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
11 april 2014 under Noterat | kommentera

Kreativa näringar?

Tobias Tobias

20140411-095842.jpg

 

Jag har varit på London Book Fair och ägnat mig åt kulturekonomi i praktiken för Volante förlags del.

Det kan vara den mest okreativa miljö som finns, och jag tänkte på hela diskussionen om kreativa näringar och vad som då inte är kreativt. Men man måste förstås se ordet som en etikett. Det har vi pratat om många gånger.

Att vara på en bokmässa för professionella — det vill säga inte som i Göteborg, vars mässa riktar sig till läsare, journalister och bibliotekspersonal — är ändå en bild av hur kulturekonomin är organiserad. Utifrån skapandet så finns lager på lager med tjänster för att ta ut detta till skapande till världen, och i olika former. Det är viktigt att se att flera av personerna som är på den här mässan också kan ha viktiga funktioner i skapandeprocessen — som initiativtagare, som idédrivare, som stöd — men just här är allt annat är kreativt. Vi sitter vid borden och hör presentationer av titlar och författare, halvtimme efter halvtimme.

Mässan är också en illustration av den fortsatta betydelsen av mötesplatser då man träffas. Även om man har mejlkontakt året runt är det vi sådana här tillfällen som relationer vårdas och utvecklas. Vi är trots allt människor och inte tangentbordsrobotar.

Kommentera
25 februari 2013 under Noterat | kommentera

Sugar Man och mäktigast

Tobias Tobias

Jag tänkte på artisten Rodriguez när gratistidningen Nöjesguiden i januari listade musikbranschens mäktigaste i Sverige. I sammanställningen till vänster så blir det tydligt hur låtskrivare och artister dominerar listan. Visserligen står dessa för lyskraften, men ibland under en begränsad tid — och mäktigast?

I filmen ”Searching for Sugar Man” så framkommer en annan, vanligare bild. Kreatören må vara den som allting springer ur, källan för att allt runt omkring kan snurra: skivbolag, producenter, skivbutiker (på den tiden), Spotify (nu), konsertbokare, musikjournalister. Men själv tjänade han knappt något medan succén pågick i Sydafrika.

Någonstans måste väl pengarna ha gått, frågar sig Malik Bendjelloul i sin film, och börjar nysta i tråden innan han släpper den, fortfarande lös. Det blir en illustration över hur svag kreatören snarare är och hur skev fördelningen kan bli. I det här fallet extrem åt det hållet.

Jag och andra har pratat om det många gånger, men filmen blir en talande illustration och en påminnelse.

Det är för övrigt fantastiskt att Malik Bendjelloul fick en Oscar natten till idag för bästa dokumentärfilm. Stort grattis!

***

LÄS MER:

Kommentera
17 juli 2007 under Noterat | 2 kommentarer

Att beskriva kultur- och kreativa näringarna

Tobias Tobias

En lång mötesdag på ITPS om deras uppdrag att kartlägga upplevelseindustrins och de kreativa näringarnas betydelse för ekonomisk tillväxt.

Att beskriva de här sektorerna i ekonomiska termer innebär svåra val vad gäller avgränsningar. Utifrån en en låt kan mängder av spridningseffekter uppstå. Men ska man räkna med mobiloperatören som säljer en ringsignal med låten?

När jag för fyra-fem år sedan tog fram statistik för KK-stiftelsen om upplevelseindustrin var det tydligt hur svårt det var att dela in sektorerna i ”stuprör”. I stället ville jag fånga hur sektorerna var relaterade till varandra och möjligheterna för indirekta effekter, till exempel när det gäller innehållets betydelse för teknikutveckling (hemelektronik, internettjänster, bredband), liksom för att skapa attraktionskraft (turism, profilering).

Jag ritade skissen nedan för att förklara hur jag menade (och vi använde en bild på ringar på vatten på omslaget). Några år senare är det tydligt att fler tänker på liknande sätt. I den uppmärksammade KEA-studien om ”The Economy of Culture in Europe” sker en uppdelning i fyra steg: 1) Core arts field, 2) Cultural industries, 3) Creative industries and activities, och 4) Related industries. Dessutom har Storbritanniens kulturdepartement uppdaterat sin definition i sin nya rapport, och illustrerar just med cirklar och samma tankesätt.

Att kartlägga upplevelseindustrinUK Creative industries
Kommentera