Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
26 september 2012 under Noterat | kommentera

Kulturekonomi har fyllt fem år!

red red

Kulturekonomi har fyllt fem år och vi firar imorgon med mingel och seminarium med kulturministern under bokmässan.  Kulturekonomi har alltså funnits ungefär lika lång tid som Lena Adelsohn Liljeroth varit minister.

Vi ska sträcka oss ut mot utmaningar framåt – men utgå från att blicka tillbaka. Vad har vi framför allt plockat upp och reflekterat kring under den senaste femårsperioden?

För Kulturekonomis del har vi sedan starten i maj 2007 skrivit 1.180 inlägg. Ungefär 65.000 unika besökare har varit inne på bloggen och sedan början av 2008 besöker omkring 2.500 personer bloggen varje månad.

Premiärinlägget som Tobias skrev den 30 maj 2007 handlade om ett möte med europeiska kulturföretagare hos Nätverkstan i  Göteborg. Emmas första inlägg, 1 juni 2007, tog upp vad kulturorganisationer kan tjäna på att se sig som en del av civilsektorn snarare än det offentliga eller kommersiella. Båda inläggen är representativa för vad bloggen många gånger återkommit till, utvecklingen av kulturföretagandet och kulturens finansiering.

Bloggens mest lästa inlägg är samtalet med Katti Hoflin som då jobbade med att dra igång Kulturhusets ungdomsbibliotek, Tiotretton (ett tecken på bibliotekarier är aktiva i sociala medier?). Böcker, eböcker och bokbranschen har varit ett av ämnena som följts närmre under åren.

Bland annat i inlägg om teknikskiften där bokförlag är på väg att bli teknikföretag och böckernas betydelse för Sverigebilden.

En annan av de mer vällästa artiklarna är Tobias inlägg från 2009 “Nu slutar jag med kulturpolitik”, ett blogginlägg som också plockades upp av tidskrifterna Fokus och Konstnären. Trots frustrationen i det inlägget har kulturpolitik varit ett återkommande ämne såväl innan dess som efter.

Några av de viktigare nedslagen inom kultur- och näringslivspolitik rör Handlingsplanen för de kulturella och kreativa näringarna. Ett arbete vi följt noga under åren, se exempelvis samtalen med Anna Hag på Näringsdepartementet och  Per-Olof Remmare på Tillväxtverket. Vi har också varit på plats och rapporterat om kulturpolitiken i Almedalen där bland annat musiksektorns ekossystem och filmpolitiken diskuterats.

Ett annat av de mest lästa inläggen är “Fem svar till svenskt näringsliv” som kritiserade Svenskt Näringslivs utspel om att sänka studiestödet till studenter som läser humaniora (Emma svarade SN i en debattartikel i SvD “Korkat utspel om humaniora”). Utbildningsfrågor är också ett ämne som Emma skrivit om vid ett flertal gånger, framför allt om behovet av humaniora ekonomiutbildningar och tvärsektoriella samarbeten.

Bloggen har också uppmärksammats utanför de närmast intresserade. Både 2009 och 2010 var Kulturekonomi nominerad till stora kulturbloggspriset och 2010 vann vi Kulturbloggens specialpris.

Vi ser nu fram emot de kommande fem åren och att ni fortsätter vara med oss.

// Joakim Sternö, redaktör analysbrevet

Kommentera
4 januari 2012 under Noterat | kommentera

Det är knark vi behöver

Tobias Tobias

Om Socialstyrelsen hade läst biografin om Steve Jobs hade den väl blivit censurerad i Sverige. Sällan har jag sett sådan reklam för LSD och knark. Han säger bland annat: ”Ingen som inte droppat syra kommer någonsin kunna förstå mig.”

Vad han refererar till är de ”sinnesutvidgande” upplevelser som han tycker möjliggjort hans förmåga att tänka nytt. Datorn hade inte kunnat skapas på USA:s östkust eller i Europa. Det var på västkusten som smältdegeln mellan hippierörelsen, experimenterande musik och tekniknördar möjliggjorde verkliga innovationer.

Det är ju så som vi också brukar prata om konstens och kulturens betydelse för innovationer. Även utan att behöva inkludera knark (och dess negativa effekter) i ekvationen. Om någon undrar så har jag aldrig testat LSD.

Strax före jul var jag med på arrangemanget B2B Conversations som Veckans affärer arrangerade med bland annat stöd från Tillväxtverket. Dagen tog plats på Berns i Stockholm. Det är alltid kul och inspirerande att vara med i nya sammanhang. Det innebär att perspektiv som kan kännas gamla laddas på nytt och ofta på ett nytt sätt. Så när VA ihop med Resumé och ett gäng vd:ar och marknadschefer droppar ord som är så bekanta för många av oss — innovationer och mötesplatser — börjar trevandet igen.

Vad vi egentligen pratade om var motsatsen till solklart, men det pratades i alla fall. Daniel Birnbaum, Moderna Museets chef, pratade bland annat om hur konst kan fungera som inspiration och motor för innovationer — strax efter det att Swedbank-vd:n Michael Wolf varit uppe på scenen.

Läs mer i sammanställningen av artiklar i Veckans Affärer och Resumé.

Själv stod jag på scen med Stina Algotson (då fortfarande på Tillväxtverket) och varumärkesstrategen Olle Söderberg och utfrågades av VA:s chefredaktör Pontus Schultz. Jag var mitt inne i min Steve Jobs-läsning och på frågan om hur mötesplatser ska kunna fungera bättre konstaterade jag att det behövs mer knark. Kanske börjar jag bli trött på alla strukturdiskussioner, men vad jag syftade på framför allt är smörjmedel för att få olika perspektiv att mötas och krocka.

Och detta är mitt råd inför 2012: Vi måste ut ur våra bekvämlighetszoner för att inte bara prata oss trötta i självbekräftande sammanhang.

Stina Algotson, Tobias Nielsén, Pontus Schultz

Kommentera
20 september 2011 under Noterat | 2 kommentarer

Framtidens marknad för e-böcker och appar

Tobias Tobias

Framtidens marknad för e-böcker och appar. En omöjlig uppgift att ge alla svar på — men jag får fint sällskap under seminariet med den här rubriken.

Paneldiskussionen äger rum på Bokmässan på torsdag kl 16.30. Plats är Molnet, plan 2, ett område som i år är vigt åt mediediskussioner. Se bland annat Elibs sammanställning kring vad som sker kring ämnet eböcker.

Temat för vårt samtal:
Vilka möjligheter för digitaliseringen av bokbranschen med sig? Och vilka risker? Kan appar och e-böcker sprida läsning till nya grupper av läsare eller är de ett hot mot den traditionella boken? Och, inte minst, går det att göra digitala böcker lönsamma för förlag och återförsäljare utan att det blir för dyrt för kunden?

Medverkande:

  • Per Sundin, vd Universal
  • Tobias Nielsén, kulturekonom och vd Volante
  • Johanna Ögren, egen företagare PR på internet och en av grundarna till bokhora.se
  • Torbjörn Flygt, författare
  • Klas Fjärstedt, ansvarig för digitala satsningar, Norstedts Förlagsgrupp

Moderator är Mattias Fyrenius, strategi- och affärsutvecklingsdirektör KF Media.

Kommentera
7 juli 2011 under Noterat | kommentera

Musiksamhället har gått vidare

Tobias Tobias

I måndags arrangerade Musiksverige ett seminarium i Almedalen under rubriken ”En låt ger 110 jobb”. Tanken med seminariet var att sätta in musiken i ett större system och belysa de (ekonomiska) ringar på vattnet som musikskapande ger. Singer/songwritern Sofia Talvik medverkade och fungerade som en fallstudie för att belysa argumenten.

Själv fick jag uppgiften att kommentera rubrikens påstående, som Musiksverige-vd:n Elisabet Widlund beskrev som ”en myt i branschen”.
Det är förstås omöjligt att säga något så generellt om vilken låt som helst. Men jag försökte diskutera — utifrån mitt gamla solsystemstänk — om hur olika värden skapas i olika nivåer. Från direkt ersättning till låtskrivaren till att det säljs ljudutrustning för 1,2 miljarder kronor under ett år (siffror från 2010).

Intressant är att den nya kartan över branschen — och ett nytt samtal! — har tagit plats. Jag tror inte att ordet eller prefixet ”pirat” nämndes någon gång. Det var också uppfriskande att det på scen inte bara var konsensus om allt. Sofia stod för ett perspektiv medan skivbolaget (Robert Litsén, Cosmos) eller musikförlaget (Patrik Sventelius, Sony) tog ett delvis annat perspektiv.

Dagens nya ord för mig: musiksamhälle — i stället för bransch eller industri. Det var Robert Litsén som sa det.

Gillar det skarpt eftersom det fångar in så mycket… hela ekosystemet med ideellt, kommersiellt och kulturpolitiskt stöttat, liksom alla affärsmodeller (live och inspelning).

(Foto bilderna nedan: Tobias Björkgren)


Kommentera
10 juni 2011 under Noterat | 1 kommentar

Almedalen — har vi glömt något?

red red

Det är inte valår i år men det kommer vara fullt av evenemang under Almedalsveckan i år också, den 3-10 juli. Inte minst på kulturområdet.

För tredje året i rad är Svensk Scenkonst värd för och/eller arrangerar ett flertal seminarier under tre dagar, vilket även kan följas på Facebook. Bland annat ett seminarium under rubriken “kulturen som tillväxtfaktor” där Rudolf Antoni presenterar en delrapport om kulturens betydelse för en stads attraktivitet.

Flera evenemang har de kulturella och kreativa näringarna i fokus. På musikområdet har fyra organisationer gått ihop och arrangerar New Music Xperience bestående av flera seminarier och workshops om musikens värde, potential och framtid blandat med livekonsterter. Ett av dessa är där Organisationen Musiksverige tar ett intressant grepp med ett seminarie bestående av en fallstudie med en låtskrivare i fokus. För att på så sätt synliggöra hur låtskrivandet bidrar till ekonomisk tillväxt och är en del av det större perspektivet på de kulturella och kreativa näringarna. Seminariet leds av Tobias Nielsén och representanter från ett skivbolag, förlag och reklambranschen.

Ett annat intressant evenemang om kulturella och kreativa näringar står SIDA för där diskussionen rör hur branscherna kan bidra till tillväxt, konkurrenskraft och innovation i Östersjöområdet. Organisationen Företagarna ordnar även flera samtal om entreprenörskap varav ett är särskilt inriktat på kulturföretagare.

Andra seminarier som berör kulturekonomi och -politik är bland annat Kultur & Näringsliv som arrangerar ett seminarium under den lite provocerande rubriken “Varför har kulturen så lågt marknadsvärde?” med utgångspunkt i varför sportklubbar har så mycket lättare att engagera sponsorer än kulturorganisationer. Fackförbundet DIK arrangerar även flera intressanta seminarier, exempelvis om digitalisering av kulturarvet och om humanisters jobbmöjligheter.

Region Skåne och VG-regionen arrangerar tillsammans ett seminarium om samverkan mellan stat och regioner på kulturområdet, utgångspunkt i samverkansmodellen. Vetenskapsrådets seminarier under rubriken “SAMspråk i Almedalen” innehåller ett seminarium om “Kulturpolitikens utmaningar”.Ytterligare evenemang handlar om Cultural Planning, ”Sveriges schysstaste konstinstitution” 2011 som presenteras av Projekt Reko och debatt om det digitala samhället där Netopia är värd. Sveriges Radio med medieormen arrangerar även ett seminarium om morgondagens journalistik och vad det innebär för demokratin.

***

Uppdateringar:

Kommentera
5 april 2011 under Noterat | kommentera

Kanonpris på lördagsseminarium

red red

Missa inte att anmäla er till en seminariedag på lördag i Stockholm med en rad intressanta föreläsare. Däribland Jonathan Harris (USA) som förenar programmering, sociala medier och konst för att skapa nya sorters berättelser (nedan talar han på TED-konferensen 2007), Jesper Kouthoofd, medgrundare till Acne och konstnärsgruppen Teenage Engineering och Johan Kling, regissör till filmen ”Darling” och författare till boken ”Människor helt utan betydelse”.

Just nu är ligger ett erbjudande ute att anmäla dig för endast 250 kronor, men tidsfristen är knapp. Erbjudandet gäller till kl 10 imorgon. Arrangerar gör KRO och andra organisationer.

Kommentera
3 november 2010 under Noterat | kommentera

Här har vi varit idag

Tobias Tobias

Ägget, Karlstads universitet. Som en del av vår turné för att prata om kulturföretagande för banker, rådgivare och företagsutvecklare. Jag skrev några rader efter Gävle — och det har varit fortsatt kul och givande, först i Falun förra veckan och nu i Karlstad.

Karlstad blev för övrigt vår nya favoritstad då taxichauffören som körde oss till universitet också hämtade oss — på eget initiativ, för att lämna tillbaka mössan som jag glömt i bilen. Smaka på den, Stockholm!

Det har varit en bra form att köra heldagsseminarier. Till skillnad från då man gästar för ett föredrag har vi hunnit involvera och föra en dialog med deltagarna, vrida och vända på perspektiv och kunnat återkomma och betona viktiga poänger. Dessutom har vi kunnat sätta ton och inramning själva, koppla ihop teori med praktiska exempel, det allmängiltiga med det lokala. Och så har det varit kul att för ovanlighetens skull undervisa ihop, inte minst för att vi kompletterar varandra så väl, både vad gäller temperament och erfarenheter. För att inte tala om hur stimulerande det har varit att möta alla framsynta och generösa deltagare i dessa seminarier.

Kommentera
25 oktober 2010 under Noterat | kommentera

Tack Gävle! (Nu är vi igång)

Tobias Tobias

Emma och jag startade vår turné i onsdags i Gävle — och det är bara att tacka deltagarna där för begåvade och engagerade inspel genom hela dagen. Riktigt bra och positiv energi i rummet.

Rubriken för seminariet var ”Framtidens företagande”, men vad vi framför allt ville göra var att diskutera hur man från ett företagsfrämjandeperspektiv kan utveckla företag och individer i kultursektorn och de kulturella och kreativa näringarna. Jag började med en bred omvärldsanalys — de största trenderna bakom förändrade konsumtions- och produktionsmönster — och Emma tog vid utifrån ett mer filosofiskt och sociologiskt perspektiv.

Under dagen i övrigt hade vi besök av tre företag från regionen och hörde andra exempel från publiken. Jag och Emma talade dessutom under rubriker som ”Så funkar det”, ”Vem tjänar pengar?”, ”Varför just nu?” och ”Kapital är inte bara pengar”. Medverkade gjorde bland andra folk från ALMI, Etablera, banker och Regionförbundet Gävleborg, liksom kulturchefer och näringslivschefer.

Det är inom ramen för projektet KKN — med regionförbunden i Dalarna, Gävleborg och Värmland — som vi besöker tre platser. Vi har varit där tidigare och gästat ALMI-kontor. Ett resultat av vårt arbete är rapporten ”Gungor och karuseller” som jag hoppas vi kan lägga ut här snart.

På onsdag blir det Falun och i nästa vecka Karlstad. Sedan får vi se om det blir ytterligare platser. Det känns som att jag och Emma har hittat en bra form här.

Vi körde tre olika övningar: rockfestivalen, nycirkusen och mobilspelet.

Deltagarna. Inte publiken.

Vad deltagarna nämnde som saker att ta med sig.

Kommentera
10 september 2010 under Samtal | kommentera

SAMTAL/Dogge: "Tiden väntar inte på någon"

Tobias Tobias

Douglas León är mest känd som Dogge Doggelito, frontmannen i hiphopgruppen The Latin Kings som var tidiga med att rappa på svenska och var enormt stora i några år från mitten av 90-talet (minns här: klipp från Hultsfred). Intresset för hiphop kom tidigt genom Dogges äldre bror och han började rappa hemma i Alby redan 1983.

På senare tid har Dogge dock även medverkat i en långfilm, gjort reklam för Elgiganten, jobbat som programledare i TV4 med mer. Läs mer om hans senare liv i ett lysande reportage i musiktidningen Novell från förra året.

Nyligen deltog Dogge i ett seminarium för ALMI-rådgivare om kulturella och kreativa näringar, vilket jag var med och ordnade. Han har drivit företag i 15 år (men aldrig hört talas om ALMI).

Dogge pratade bland annat om hur den kommersiella och konstnärliga sidan av hans yrke påverkar varandra. Han var oerhört positiv till vad hans medverkan i reklamfilmen för Elgiganten givit och betonade ”våga vara kommeriell”. Jag försökte fråga honom om det ändå var nödvändigt under ett par startår att helt fokusera på musiken, men han menade — om han förstod frågan — att en inriktning som kommersiell ”kombinatör” redan från början hade varit bra.

Dogge var inte den enda kulturföretagare som vi träffade. Vi besökte såväl några andra på Subtopia i Botkyrka som galleriet Andersson/Sandström i Stockholm. Frågan om konstnärlig kontra kommersiell strategi väcktes hela tiden i de samtalen och blev ett bra underlag till diskussionerna med ALMI-rådgivarna.

Dogge, varför valde ni att starta ett eget skivbolag?
– Jag tror att vi startade vårt första skivbolag 1996. Det var för att vi ville att vi skulle äga vår egen musik. Visst, man kan göra en massa dealar med stora skivbolag, men sen äger du inte din egen musik och det tyckte vi lät helt sjukt. Här gör vi musik, svettas och jobbar och får knappt något betalt och så äger vi inte vår egen musik. Då bestämde vi, att okej, vi startar något eget där vi kan äga vår egen musik.

Hur var det när ni slog igenom?
– The Latin Kings var en klassisk rap-grupp. Vi levde vår dröm samtidigt som vi var ungdomar. När vi startade då rappade alla på engelska, men jag var så dålig på engelska att jag tänkte, shit, fan, hur ska jag nu klara rappen. Men jag tänker ju på svenska, jag drömmer på svenska, då måste jag också rappa på svenska eftersom den är en uttrycksform – och det visade sig ju vara ett genialt drag.

Tjänade ni pengar när ni startade och funderade ni på ekonomin?
– Hiphop-släktet är ett ganska roligt släkte. Man ska ha mycket bling bling, man ska ha fina bilar, man ska ha stora hus, men man får inte tjäna pengar. Då är man inte äkta. I början tjänade vi inga pengar alls. Då rappade vi bara för att äta mat.

Du blev väldigt omskriven när du medverkade i tv-reklamen för Elgiganten. Vad innebar den för dig?
– Vi var inte bara bland de första som rappade, jag var också en av de första som tog in rap på svenska i reklamsammanhang. Det blev också en ny grej. Det blev en jättestor diskussion om det var en bra grej eller inte. Om ni frågar mig så är det det bästa som jag har gjort. Så stor som jag blev efter den kampanjen, skulle jag aldrig kunna bli om jag bara rappade hela livet.

Har du någon affärsplan idag?
– Jag har så många projekt på gång, så mycket idéer, så mycket tankar som gör att jag behöver ekonomiska muskler. Det är det jag letar efter hela tiden för att kunna genomföra mina projekt, exempelvis nya låtar och skivor, barnböcker, en biografi och det är allt möjligt. Jag är inte bara i rapmarknaden längre, jag är i musikbranschen, jag är i bokbranschen, jag är i reklambranschen. Jag figurerar i många olika branscher. Det är väldigt, väldigt bra för att du får ett kontaktnät, en bredare publik och fler människor som vill göra affärer med dig.

– Tiden väntar inte på någon, så jag vill hinna skapa så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. Det är min plan.

Hade du blivit en lika bra rappare om redan tidigare hade börjat göra fler saker samtidigt?
– Att hålla på med en mer kommersiell verksamhet är väldigt nyttigt för att du får många fler uppdrag. Du får göra mycket mer samtidigt som du får hålla på med din konst. Du har mycket friare händer. För det kostar ju att hålla på med konst också. Det innebär att det är massor med kvalitetstid som du slösar bort. Och det förstår man ju, tiden är ju det viktigaste, det är där skon klämmer hos mig, tiden. Våga vara kommersiell — det rådet skulle jag ge. Stäng inte igen den dörren. Det är det som många lyxlirare gör idag, men de mest framgångsrika är ju de som är kommersiella.

Kommentera
15 april 2010 under Bok, Noterat | kommentera

Kulturens kraft, anyone?

Tobias Tobias

Snart släpps boken ”Kulturens kraft för regional utveckling”. Lars Lindkvist och Lisbeth Linderborg är redaktörer. Jag är medförfattare och skriver om ”System för kreativitet” — generellt förhåller jag mig till skillnad mellan stad och landsbygd, specifikt utgår jag från Hultsfredsfestivalen och Rock City.

För egen del tycker jag resonemanget i mitt kapitel är viktigt: att man kan inte använda samma modell för alla, men att kreativitetens förutsättningar går att påverka, och frågan är vem som har finansieringsansvar för dessa faktorer (se även här). Hur väl jag för diskussionen vågar jag inte säga. Det blev en omskrivning som skedde under en pressad helg — så jag vet ärligt inte hur den landade. Men ska bli intressant att få synpunkter.

Vad gäller boken i övrigt så har jag fått en pdf-utskrift och det finns mycket bra. Jag gissar på att den blir populär inte minst bland kulturtjänstemän på kommuner och landsting. Från ett förläggarperspektiv tycker jag det är synd att mitt förlag Volante inte ger ut boken.

Men det blir inte bara bok. På måndag förmiddag arrangerar SNS ett seminarium med följande medverkande (jag ska vara moderator):

  • Eva Hellstrand, kommunalråd (C) i Åre och ordf. SKL:s kultur – och fritidsberedning
  • Åsa Johannisson, konstnärlig ledare Cirkus i Glasriket, regissör, manusförfattare och forskare
  • Lisbeth Lindeborg, fil.dr i statsvetenskap och skribent
  • Lars Lindkvist, professor, organisation och ledarskap, Linnéuniversitetet Johnny Nilsson, (S), Västra Götalandsregionen och ordf. i Film i Väst
  • Sune Nordgren, projektledare för Vandalorum – centrum för Konst och Design

Läs mer och anmäl här.

Kommentera