Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
19 december 2007 under Noterat | kommentera

Piratdammen

Tobias Tobias

Det här är bara för galet. Alla anklagar varandra i fildelningsmålet vars rättegång påbörjades i tisdags. Nu är åklagaren JO-anmäld eftersom hon tillåtit att Antipiratbyrån assisterat. Rättssäkerhet?

Rättegången gäller annars en 31-årig man som enligt åklagaren tillgängliggjort 23.000 låtar och 30 filmer på Internet. Han misstänks för brott mot upphovsrätten.

Själv tycker jag han devalverat musikens värde… Han borde rensat lite i sitt bibliotek. 23.000 låtar! Varför? Jag har 10.000 låtar i mitt och inser att det är alldeles för mycket dött kött där.

Kommentera
21 november 2007 under Noterat | kommentera

En lysande affär oavsett (nya siffror om Radiohead)

Tobias Tobias

Radiohead intervjuas i dagens DN och texten cirkulerar kring hur bandet släppte sitt senaste album, först enbart via nätet och där kunden själv fått sätta priset.

Eftersom jag har rapporterat om vissa siffror på bloggen tidigare (här och här) är det värt att påpeka att den engelska rockgruppen själva säger att det är 30-40 procent som inte har betalat, inte drygt 60 procent som externa undersökningar pekat på.

Ingen större skillnad. Det är ändå många som tycker att musik ska vara gratis. Liksom att det – tvärtemot vad DN och andra medier tidigare rapporterat – även i förra fallet var en lysande affär för Radiohead.

Kommentera
7 november 2007 under Noterat | 1 kommentar

Lex Radiohead – musik är gratis

Tobias Tobias

Radiohead visar vägen, skrev jag för några veckor sedan. Rockgruppens senaste album ”In Rainbows” släpptes endast digitalt till en början och priset får man sätta själv.

Sedan släppet i början av oktober har många varit intresserade av hur mycket folk väljer att betala.

I dag konstaterar Billboard att om en produkts värde bestäms av vad folk betalar för produkten, då är inte ett digitalt album värt mycket. (mer…)

Kommentera
18 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Radiohead visar vägen (äntligen)

Tobias Tobias

Priset på den brittiska rockgruppen Radioheads senaste album ”In Rainbows” sätter du själv.

Det är ett svar på problemet som kulturnäringarna och upplevelseindustrin har brottats med under lång tid, nämligen att kunden betalar på förhand för något som hon eller han inte vet värdet av. Man köper ”grisen i säcken”. Det är först efter läsningen, efter biobesöket eller efter konserten som man vet man får för pengarna.

Det finns generellt några lösningar för att minska den upplevda risken. En är att skapa förtroende, bland annat genom topplistor, igenkännande (man vet vad man får: ”Polisskolan 4″ typ) och image.

(mer…)

Kommentera
16 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Kents nya inte tillgänglig – nu går jag in på Pirate Bay

Tobias Tobias

Kartan för den nya musikbranschen börjar bli allt tydligare. Det nya landskapet har legat klart ett tag, och nu börjar strukturomvandlingen sätta sina spår.

Kanske har ni läst att Madonna lämnar sitt skivbolag sedan 25 år, Warner, för konsertjätten Live Nation (som bland annat äger Ema-Telstar)? Live Nation har kontrakt på alla affärer som har med artisten Madonna att göra, inte bara släpp av ny musik.

Men just nu är jag lite störd över sakernas tillstånd i musikbranschen. (mer…)

Kommentera
23 september 2007 under Noterat | kommentera

En seriös diskussion om fildelning

Tobias Tobias

Vissa frågor blir så infekterade att de inte går diskutera. Åtminstone inte i andra färgskalor än i svart och vitt.

Så har det blivit med fildelning, vilket diskussionen visar kring regeringsutredningen om nedladdning av film och musik av Cecilia Renfors. Jag var med och besökte henne och hennes medhjälpare i våras. Det var uppenbart att de ville gå på djupet, och läser man utredningen är det ett omfattande jobb som har lagts ner. Många röster, många synvinklar är presenterade.

Ändå är det i princip bara en tanke som har blivit föremål för diskussion i media sedan den släpptes, huruvida internetoperatörerna ska tvingas ”jaga fildelare”.

Som sagt, frågan är inte lätt att hantera, men desto svårare därför att peka ut en riktning framåt. I fredags i Dagens Industri skrev Henrik Ponténs, Piratbyråns jurist, en kommentar och oavsett innehållet i övrigt instämmer jag till fullo i hans slutkläm:

Att motsätta sig varje förslag till att skapa en fungerande lösning är inte svårt. Betydligt mer tankemöda, mod och insikt krävs för att komma med konkreta lösningsförslag – vilket Cecilia Renfors har gjort.”

Kommentera
4 september 2007 under Noterat | 2 kommentarer

Allvaret, kulturen idag, Kent och Sony Ericsson

Tobias Tobias

Någonting har hänt. Åtminstone för oss som fans. Samma dag som nyheten släpps att Kent samarbetar med Sony Ericsson (fansen har verkligen reagerat: ”pajasfasoner”, ”tror jag inte en sekund på”) får jag ett mejl om en ny antologi om just Kent. Förlaget vill publicera min tio år gamla recension av albumet ”Isola” och i den skriver jag om att Kent återupprättade allvaret i svensk musik, om hänvisning till Hjalmar Söderbergs fin de siècle-stämning och att ”de trycker hårt mot hjärtat”.

Kan man skriva en sån text idag?

Vi fick lov att vara härligt pretentiösa i nöjesbilagorna i mitten av 90-talet. Och det är klart att musikbranschen i skivindustrins våld var minst lika kommersiell som nu. Det är bara mer tydligt nu, såsom med SonyEricsson-samarbetet (Kent: ”Vi fick ett erbjudande som vi inte kunde tacka nej till”) och jag är ambivalent.

Å ena sidan älskar jag ju nya samarbeten och nya lösningar, och att det är klart mobilen är den nya ipoden och den nya skivan. Utveckling är bra. Å andra sidan: den där känslan, med skivor som små konstverk (även cd-skivor) och alla tankar bakom. Som detaljen att Kent tjatade till sig den gamla RCA-loggan (mycket för Bowie-blinkningarnas skull), som därmed prydde skivorna. (Kanske så på nästa också, men vem kommer bry sig?) Och omslaget till ”Isola”! Jag köpte faktiskt vinylen också för att jag ville hålla i den och se ordentligt.

Men det finns nog plats för det pretentiösa idag, även i musiken. En vän tipsar om Kristian Anttilas förra album och jag lyssnar på det nu.

Där finns pretentionerna så underbart:

”Det är jag som är bränderna i Paris. Det är jag som är skotten i Turin. Det är jag som är viljan och vinden och inget rör mig. Det är jag som är drömmen om Amerika. Det är jag som är arvet i Spanien.”

-> Klicka vidare för att läsa min gamla recension om Kents ”Isola” från Expressen Fredag 14 november 1997. (Tyvärr utan Mattias Bardås fina bild till, men den finns på hans webbplats.)

(mer…)

Kommentera
4 september 2007 under Noterat | kommentera

Knepiga frågor om upphovsrätt

Emma Emma

Den mest centrala frågan för hela det kulturekonomiska fältet är antagligen den om upphovsrätt. Just nu debatteras den flitigt i anknytning till det framlagda förslaget om hur fildelningen ska stoppas.

Problemet är att upphovsrätten är en knepig fråga. Jag brukar alltid påpeka för mina studenter är att den absolut är central för hela det kulturekonomiska fältet, men att den samtidigt är komplicerad. Å ena sidan har vi kreatörerna, upphovspersonerna, som behöver ersättning för sitt arbete. Å andra sidan har vi användarna, som i sin tur behöver tillgång till det kulturella fältet – för att själva kunna vara kreativa. Och vem är förresten kreatör, och vem är användare, i dessa tider?

Därför brukar jag hänvisa dem vidare, bland annat till Rasmus Fleischers sajt Copyriot, där man till exempel kan läsa ett utmärkt föredrag om upphovsrättens kollaps. Liksom till forskningsprogrammet Culture, Creativitity, Copyright vid Konstvetenskapliga institutionen i Uppsala. Där hålls 21 september en internationell konferens på temat, öppen för allmänheten.

Efter den uttalar man sig antagligen inte lika tvärsäkert ”för eller emot upphovsrätten”, för riktigt så enkelt är det inte…

Kommentera
18 juni 2007 under Noterat | kommentera

Nedladdare gillar film på bio

Tobias Tobias

Nedladdning påverkar ej biobesöken. Däremot är filmens handling och bekväma stolar viktigt, enligt en ny rapport från Göteborgs universitet.
En något märklig slutsats är att de flesta tycker att filmer är bäst på bio, men att man helst ser film hemma.
När det gäller nedladdning så har knappt var femte person laddat ner film från internet under det senaste året och mindre än var femtonde gör det minst en gång i veckan. Antal nedladdare ökar likväl.
Vissa citat känns igen från när nedladdning av musik började ta fart:
”En del säger att deras filmintresse ökar överlag när de laddar ner, medan andra säger att i långa loppet innebär nedladdningen slutet för biobranschen. Även om man i dag inte kan se effekter på biobesöken finns det en hotbild”, säger utredaren Rudolf Antoni till DN.
Han berättar också att nedladdare är minst lika positiva till biobesök som övriga. ”Det är snarare det begränsade bioutbudet det klagas på”, säger Rudolf Antoni.
Trots att medieinnehavet ökat i svenska hem – tänk på hushållens investeringar i hemmabio, datorspel och bredband – så är antal biobesök ungefär detsamma under de senaste 20 åren – mellan 14,6 miljoner och 18,2 miljoner per år. Det stora minskningen skedde vid 80-talets slut, i förhållande till 1956 års toppnotering på 80 miljoner biobesök.
Annan statistik pekar dessutom på 2007 verklig bli ett rekordår när det gäller biobesök.
SOM-institutet har genomfört sin undersökning av filmpublikens attyder och vanor kring film och bio sedan 1988.

Kommentera