Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
5 december 2008 under Analys, Inblick | 3 kommentarer

Skilj mellan kulturföretagare och kulturentreprenörer

Tobias Tobias

I dag var SVT Kulturnyheterna på kontoret. Vi pratade om en förändring av retoriken inom kulturen, om att begrepp som kreativa näringar och upplevelseindustrin tagit mark. Inslaget ska sändas i januari.

Jag pratade om att det gäller att viktiga samband finns, men att det gäller att kunna hålla isär kulturen och kreativa näringarna också. Annars blir det orimliga förväntningar på kulturen som tillväxtgenerator och sysselsättningsskapare. För vad blir annars följden? En fri marknad? Om vi vill ha det så, måste vi åtminstone förstå konsekvenserna av det.

Likväl bör kulturpolitiken också omfamna de kreativa näringarna för att inte skjuta ut sig (allt mer) mot periferin liksom kunna hantera både hot och möjligheter.

Framför allt ville jag i intervjun betona skillnaden mellan kulturföretagare och kulturentreprenörer. Kultursektorn domineras framför allt var kulturföretagare, inte av kulturentreprenörer.

Av företagen inom kulturen – brett menat – står andelen egenföretag för 73 procent och jag tror att de flesta vill fortsätta driva sina verksamheter så. Kulturföretagare är ofta egenföretagare, uppdragstagare och därmed beroende av pengar i systemet (på marknaden eller via det offentliga). Kulturentreprenörer skapar pengar skapar pengar och aktiviteter, utvecklar nya verksamheter, vill växa och fungerar snarare som uppdragsgivare.

En kulturentreprenör är en Richard Branson som startar skivbutik eller en George Martin som upptäcker och utvecklar talanger, inte en kreatör som Paul McCartney.

Det är viktigt att inse att en gradskillnad finns. För utifrån den förståelsen formas stödsystem och sätts förväntningar.

Företagen som tjänar pengar och skapar jobb är sällan kreatörens, utan producenten, mellanhanden och distributören – den som upptäcker och tar hand om talangen, eller den som mångfaldigar och distribuerar.

Bokförlaget, filmkanalen på tv, musikbolaget… Det är den nya musiktjänsten Spotify som tar in 150 miljoner i riskkapital, inte ett rockband. Även om båda har F-skattesedel.

Det är ungefär samma diskussion som kommersialisering av forskning. Det är inte professorerna som ska starta och driva företag. Däremot kan insatser göras för att förbättra förutsättningar så att kontakten med personer som vill ta idéer vidare förbättras, liksom till investerare.

Kommentera
19 maj 2008 under Noterat | kommentera

I underhållningsindustrin

Tobias Tobias

Två av helgens notisnyheter som ringar in utvecklingen i underhållningsindustrin:

Skivbolagen tappar sin ställning ytterligare? Hiphopartisten 50 Cent snackar enligt rykten kontrakt med News Corp, som utöver en mängd tidningar äger MySpace. Siffran 300 miljoner dollar har nämnts. News Corp skulle utöver 50 Cents musik också få kontroll över turnéer, filmprojekt och merchandise. Jämför med Madonnas avhopp från Warner till konsertarrangören Live Nation.

Jakten på underhållningsföretag går vidare. Amerikanska staten Georgia erbjuder skattelättnader till bolag som producerar film, tv, musikvideo och datorspel. Incitamenten inkluderar 20 procent skatterabatt till att börja med, och – ”om företagen inkluderar en animerad PR-logo för Georgia i slutprodukten – ytterligare 10 procent. Notera: animerad logo. Haha. Kampen är hård om de här bolagen.

Kommentera
14 april 2008 under Noterat | kommentera

"Vi tror inte på nätverk"

Tobias Tobias

Hörde ett citat refereras från en ansvarig för näringslivsutveckling i en svensk kommun, apropå ett program för att stimulera kreativitet och innovation:

”Vi tror inte på nätverk. Vi har testat det förr och det funkade inte.”

Det kan vara det roligaste jag hört på länge (då har jag visserligen lite märklig, torr humor). Jag vet inte hur han tror att kunskap då överförs och nya idéer skapas. Genom att människan sitter var för sig, isolerad, och funderar i sin ensamhet? Kanske i en grotta? (mer…)

Kommentera
8 mars 2008 under Noterat | kommentera

Därför startar inte kvinnor företag

Tobias Tobias

Internationella kvinnodagen idag och det har flera (alla?) tidningar uppmärksammat. Om ni inte sett Veckans affärers specialnummer bör ni gör det. Intervjuer med bland andra Anna Carrfors Bråkenhielm, som berättar om tv-branschen.

Idag skriver DN att Sverige är näst sämst i EU – efter Danmark – på kvinnligt företagande. Först blir jag lite förvånad, men sedan inte och då tänker jag framför allt på föräldraåren i livet. (mer…)

Kommentera
29 februari 2008 under Noterat | kommentera

Knappast (bara) om pengar

Tobias Tobias

Det har varit en mycket intressant dag i Hultsfred. Putte Svensson började med att berätta hur Rockparty drog igång 1981 och jag presenterade därefter lite bilder av ett kulturlandskap i förändring.

Sedan pratade David Parrish. Han är en medelålders, lågmäld engelsman från Manchester på vars visitkort det står international consultant. Framför allt har han arbetat med creative enterprises och skrivit en mycket bra komprimerad bok på temat, ”T-shirts and Suits”. (mer…)

Kommentera
17 februari 2008 under Noterat | kommentera

ITPS närmar sig deadline

Tobias Tobias

Vi var några som var inbjudna när myndigheten ITPS (Institutet för tillväxtpolitiska studier) presenterade sina tankar inför deadline om några veckor. Det gäller förstås deras regeringsbrevsuppdrag om kreativa näringarna och upplevelseindustrin. 3 mars ska de vara klara.

Statistiken säger inget eftersom för mycket som ligger för långt från kärnan inkluderas, var en slutsats. Jag kan hålla med, men därför gillar jag systemet med ringar eller boxar, där man håller fram både ”kärnan” och de delar av ekonomin som uppstår eller utvecklas utifrån den. (mer…)

Kommentera
25 januari 2008 under Noterat | kommentera

Årsbok för upplevelseindustrin

Tobias Tobias

Nätverket för upplevelseindustrin står bakom ”Nybyggarna ’08: Upplevelseindustrin 2008″ som släpptes i veckan. Jag och Anders Sjöstedt har sammanställt och skrivit.

Rapporten är dels en uppdatering av förra årets rapport ”Nybyggarna”, som byggde på sammanställningen som jag gjorde av tillväxtförslag för olika branscher i upplevelseindustrin och de kreativa näringarna. Resultaten härstammade från de ”FUNK-processer” som skedde på sju olika platser 2006-07 – för att sammanföra aktörer från forskning, utbildning, kultur och näringsliv för att gemensamt staka ut en riktning och för att skapa bättre samverkan även framåt. 400 personer deltog totalt.

(mer…)

Kommentera
19 januari 2008 under Noterat | kommentera

"Authenticity" – snyggt paketerade självklarheter

Emma Emma

Min bokhylla är just nu full av nya böcker på det kulturekonomiska fältet, vilket gör även den regnigaste och blåsigaste lördag riktigt mysig.

Först ut är ”Authenticity” av två gamla gurus: Joseph Pine och James Gilmore. Det är uppföljningen till deras ”Experience Economy”, som var en inspirationskälla till den svenska satsningen på upplevelseindustri. Därför är det med stor spänning jag börjar läsa. Vilka ska effekterna av den här bli? Kommer Joseph Pine, som är på väg till Skandinavien nästa vecka, att sälja in den här teorin lika bra som upplevelsekonceptet? Är det autenticitet som alla kommer att prata om från och med nu? (mer…)

Kommentera
17 januari 2008 under Noterat | kommentera

Kanada-Sverige 1-0

Emma Emma

Efter en intensiv vecka i Montréal kan jag konstatera att det finns områden som kanadensisk kulturpolitik är bättre på än svensk. Ett sådant område är alternativ, privat kulturfinansiering. (mer…)

Kommentera
9 januari 2008 under Noterat | kommentera

Förutsättningar för framgångsrika kulturnäringar

Tobias Tobias

Handelsministern Ewa Björling sammanfattade delvis väl i sitt tal i måndags om vad politiken kan göra för kulturnäringarna och upplevelseindustrin. Hon talade i samband med ”utdelningen av Sverigefrämjarpriset för utomordentliga insatser för främjande av svensk musik i utlandet”.

Men hon har fel på en viktig punkt. Det viktigaste för att skapa förutsättningar för musikbranschen är inte att det är ”lönsamt att arbeta och driva företag”. (mer…)

Kommentera