Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
30 januari 2013 under Noterat | 1 kommentar

Musikbranschen fortsätter växa

red red

Idag presenterar vi rapporten ”Musikbranschen i siffror – Statistik för 2011” som Volante tagit fram i samarbete med Musiksverige och Tillväxtverket.

Rapporten är en uppföljning av föregående års rapport och det går att konstatera att musikbranschen vuxit med fyra procent mellan 2010 och 2011. Omsättningen var totalt 6,3 miljarder kronor år 2011.

Konsertintäkterna är den del som är klart störst och står för 51 procent av de totala intäkterna. Den strömmade musiken, exempelvis via Spotify, är däremot den intäktsdel som ökar snabbast. Ökningen för den strömmade musiken mellan 2010 och 2011 var hela 106 procent.

År 2011 gick också onlineförsäljningen av inspelad musik om den fysiska försäljningen i absoluta tal på den inhemska marknaden. Även på exportmarknaden pekar trenden mot att onlineförsäljningen tar en allt större del av den totala försäljningen.

Läs mer och ladda ned rapporten i sin helhet.

***

Rapportering i media (uppdateras)

 

Kommentera
8 januari 2013 under Noterat | kommentera

Att mäta den kreativa ekonomin

red red

Vi är många som försöker mäta den kreativa ekonomin på olika sätt. I slutet av januari presenteras två nya undersökningar i Sverige: 22 januari presenteras statistik om modebranschen (handelsministern introducerar) och 30 januari statistik om musikbranschen (näringsministern är med). Vi är själva involverade i de här undersökningarna och återkommer. Lägg till den statistikrapport om kulturella och kreativa näringar från i november där vi bland annat jämför mellan några av de mest inflytelserika definitionerna av dessa näringar.

Brittiska Nesta fortsätter också att fundera. De har tagit fram en ny metod för att kartlägga den kreativa ekonomin. Bakgrunden är delvis en kritik mot brittiska kulturdepartementets definition. Nesta menar att den definitionen missar att fånga en del industrier med en hög grad av kreativitet och inkluderar andra industrier som inte kräver en hög kreativitet. Metoden går ut på att mäta den “kreativa intensiteten” inom olika sektorer för att på så sätt göra en mer rättivsande bild av hela den kreativa ekonomin. Metoden är framtagen för att kunna göra internationella jämförelser och kunna anpassas till strukturförändringar i ekonomin. Ladda ned rapporten direkt.

Kommentera
27 maj 2012 under Noterat | kommentera

Sverige som musikland (coolt)

Tobias Tobias

Kommentera
10 september 2010 under Noterat | kommentera

Heavy Metal Handels?

Emma Emma

Min gamla kursare Hans-Olov Öberg, finanssnubbe, författare, förläggare, fotbollsfan, farsa…, är i farten igen. Nu som ”Arga analytikern” i Affärsvärlden. I love it!

Missa inte hans betraktelse över hårdrocks- och affärsvärlden och hans idé om att införa ”Heavy Metal Management” på Handels (och ja, jag vet i alla fall en given lärare…).

Själv har jag inte lyssnat på hårdrock sedan sent 1980-tal, men det är en intressant betraktelse, som också förklarar varför en del budskap går hem i näringslivet. Det är nog såhär som många skulle vilja vara.

Kommentera
29 april 2010 under Noterat | 7 kommentarer

Bye, bye Spotify?

Emma Emma

Jag AVSKYR idén om att dela spellistor med mina ”vänner” på Facebook – och jag kommer garanterat att säga upp Spotify, om den tjänsten inte går att stänga av.

Ni kan få läsa min dagbok, ta del av vad jag pratar med min terapeut om, se vad jag äter och följa min vikt upp och ned, men min musik – den är banne mig privat!
Precis där går gränsen för min integritet.

Kommentera
28 december 2009 under Analys, Noterat | kommentera

Nollnolltalets bästa musik

Tobias Tobias

Jag är ju en blandbandsmänniska, vilket i det digitala samhället först utvecklades till cd-brännarintresse och numera låtlistenörd. Därför har de senaste månaderna varit en fest med alla summeringar av decenniet.

Inte för att alla låtlistor lyckas vaska ur de ”bästa” låtarna eller filmerna. De intressanta listorna har inte det syftet. De försöker säga något, om avsändaren eller om något tema.

De bästa låtlistorna innehåller också högst 15 låtar. Fler än så innebär snarare än radiolista eller radiostation. En samling låtar valda för att följa liknande smak eller känsla.

Men ett populärt tal denna sammanfattningens höst har varit 100. För stor siffra alltså för en låtlista, men ett tal som möjliggör en grundlig analys. Den mest intressanta sajten apropå sammanfattning och låtlistor har varit Nollnolltalet.se med redaktionen för Magasinet Novell (nytt intressant nummer ute nu!) bakom. Varje dag under hösten har de fortsatt en nedräkning från nr 100 — och snart är vi framme vid plats nr 1, vilket lämpligt nog presenteras på en nyårsfest.

Denna sajt och lista är inte bara intressant sett till sitt innehåll, utan också för hur den växt fram och fortsätter växa och är på så sätt ett paradexempel hur innehåll skapas i denna nya härliga medievärld. Om vi ska snacka buzzwords så handlar det alltså om sociala medier, crowdsourcing och användargenererat innehåll.

  • Ett antal musikskribenter och -professionella bjöds in för att bidra med sina hundralistor. (Bland andra redaktören för analysbrevet, Johan Scheele.) Dessa listor vägdes sedan samman till den slutgiltiga listan.
  • Varje låt på sajten presenteras av olika skribenter, som bjuder på gedigna analyser och ofta roliga och intressanta anekdoter. Mycket bra läsning.
  • Under hela hösten har Novells initiativ sporrat en rad andra hundralistor som spridits via bloggar och Twitter. Några listor sprids också via Nollnolltalet.se men oftare via andra forum.
  • Vad som skiljer de här listorna mot motsvarande för tio år sedan är också att vi kan lyssna på musiken direkt, via youtubeklipp eller spotifylänk.

PS. Mitt intresse för decenniesummering — eller egentligen samtidsanalys — har väl också blivit uppenbart med antologin ”Noll Noll” som jag är medredaktör och förläggare för. Men i den står berättandet och analysen i fokus, även om några listor finns med. Både hundra- och topp 15-listorna med min musik är dock fortfarande under konstruktion, men ni är välkomna att följa slutfilandet via den här Spotifylänken (radiostationen) eller den här (låtlistan). Det är tydligt att jag legat och plöjt i mittenfåran av indiemusik, men den kortare listan är onekligen mer personlig. Om jag ska plocka fram några album som jag lyssnat mest på finner jag The Strokes (alla), Regina Spektor (”Begin to hope”), Ryan Adams (”Gold”), Damien Rice (”O”) och Håkan Hellström (alla). Nedan ”Blower’s daughter” av och med Damien Rice.

Kommentera