Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
22 januari 2013 under Noterat | 1 kommentar

Svenska modebranschen omsätter 206 miljarder kronor

red red

206 miljarder kronor, så mycket omsatte den svenska modebranschen 2011. Av dessa miljarder stod exporten för 60 procent och den inhemska marknaden för resterande 40 procent.

Antal anställda inom modebranschen uppgick till nära 50 000 personer (och ännu fler om vi inkluderar egenföretagarna). Det är fler personer än inom livsmedelsindustrin och nästan hälften av antalet anställda inom fordonsindustrin. Drygt 70 procent av de anställda i modebranschen är kvinnor och antalet kvinnor på vd- och styrelseordförandeposterna är högre i modebranschen än i näringslivet som helhet.

Avkastningen på sysselsatt kapital i ett urval av små till medelstora företag var 18 procent under 2011. Bland de allra minsta företagen tror man att exporten de närmsta åren kommer att öka.

Det här är några av de fakta som vi presenterar i rapporten ”Modebranschen i Sverige – Statistik och analys” idag tillsammans med Association of Swedish Fashion Brands och Modeinkubatorn i Borås. Vinnova har finansierat projektet.

****

Rapporten har uppmärksammats på flera håll i media

 

Kommentera
8 januari 2013 under Noterat | kommentera

Att mäta den kreativa ekonomin

red red

Vi är många som försöker mäta den kreativa ekonomin på olika sätt. I slutet av januari presenteras två nya undersökningar i Sverige: 22 januari presenteras statistik om modebranschen (handelsministern introducerar) och 30 januari statistik om musikbranschen (näringsministern är med). Vi är själva involverade i de här undersökningarna och återkommer. Lägg till den statistikrapport om kulturella och kreativa näringar från i november där vi bland annat jämför mellan några av de mest inflytelserika definitionerna av dessa näringar.

Brittiska Nesta fortsätter också att fundera. De har tagit fram en ny metod för att kartlägga den kreativa ekonomin. Bakgrunden är delvis en kritik mot brittiska kulturdepartementets definition. Nesta menar att den definitionen missar att fånga en del industrier med en hög grad av kreativitet och inkluderar andra industrier som inte kräver en hög kreativitet. Metoden går ut på att mäta den “kreativa intensiteten” inom olika sektorer för att på så sätt göra en mer rättivsande bild av hela den kreativa ekonomin. Metoden är framtagen för att kunna göra internationella jämförelser och kunna anpassas till strukturförändringar i ekonomin. Ladda ned rapporten direkt.

Kommentera
30 mars 2011 under Noterat | kommentera

Med kultur och passion som grund

Tobias Tobias

Hur hänger kultur och näring ihop? Det finns många svar, men om vi grupperar märks de fall då det finns en grund av konstnärligt perspektiv, inifråninspiration och passion. Sedan kan de bli så tilltalande även för andra att de får en kommersiell framgång. Många konstnärliga verk — bildkonst, musikinspelningar, böcker — har tillkommit på så sätt.

Det här är också ett sådant exempel. Elin Ivre pratar om sitt projekt från Sätergläntan med folkdräkten som utgångspunkt. Jag drabbas verkligen av kärleken till hantverket — en slags definition av kvalitetssträvan.

Någon kommersiell framgång finns inte än kring detta. Men kom ihåg var ni läste det först: bli inte förvånad om Elin Ivre om några år en framgångsrik designer på modemarknaden också. (Det ryktas att hon kommit in på Beckmans.)

PS. Kortfilmen är producerad inom ramen för Den samtida hemslöjden, ett projekt delvis ägt av Nämnden för hemslöjdsfrågor där jag är styrelseledamot.

En studie i svart from Zickermans on Vimeo.

Kommentera
26 februari 2008 under Noterat | kommentera

Lundells drivkraft

Tobias Tobias

Mest fascinerande var att läsa om Lundells långa – men så beslutsamma väg – mot framgång.

Det har gått en månad sedan jag läste klart Måns Ivarssons Ulf Lundell-biografi i tre delar och det är den passagen i början som jag märker att jag funderar vidare på. Den första boken är överlägset bäst.

Utan ett sådant driv som Lundell hade – att vilja skapa – ingen som tar kulturen vidare och inget bränsle till kulturnäringarna. (mer…)

Kommentera
11 december 2007 under Noterat | kommentera

Investerare och entreprenörer

Tobias Tobias

”Struktur är en förutsättning för kreativitet.”

Så sa Jan Carl Adelswärd, vd för Filippa K och tidigare vd för Axel Johnsons riskkapitalbolag Novax, när vi träffades idag.

Det var för ett forskningsprojekt för Nordic Innovation Center. Projektet heter ”A penny for your thoughts!” och förutom jag är Dominic Power och Atle Hauge, Uppsala universitet, samt Mark Lorenzen och Margret Sigurdadottir, Copenhagen Business School, involverade.

Vi ska undersöka hur investeringar till företag i de kreativa näringarna, särskilt mode- och designföretag, kommer till stånd och hur de används på ett effektivt sätt.

Kanske blir det en ”guidebok” till företagare och investerare. Vi har snackat om det. I mars ska vi klara och i vår kommer resultaten presenteras.

Tror det blir en hel del intressant.

Kommentera