Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
28 mars 2008 under Noterat | kommentera

Pelle Snickars om medieutvecklingen

Tobias Tobias

Apropå Statens ljud- och bildarkiv så har de en mycket läsvärd forskningschef, Pelle Snickars.

Han dyker upp då och då i de allmänna spalterna, framför allt på SvD:s under strecket-sida. Senast skrev han om att filmbranschen är fast i sitt fokus på bio som distributionsform och missar webbens potential. Han hänvisar till det jag själv känner av: några lagliga, väl fungerande alternativ för att se nya filmer i hemmet finns inte. En lantis eller småbarnsförälder har därmed två val: ladda ner via Pirate Bay (eller motsvarande) eller vänta ett halvår. (mer…)

Kommentera
27 mars 2008 under Noterat | kommentera

(Medie)revolutionen kommer inte visas på tv

Tobias Tobias

Vad innebär flera miljoner tittare på YouTube varje dag?

Det var rubriken som jag tog med till Statens ljud- och bildarkiv där jag föreläste idag. Det är en spännande tid för dem, när internet håller på att kantra mot rörlig bild som huvudspråk (explosion av innehåll!) och när det inte längre finns den tydliga uppdelningen mellan sändare och mottagare (och därmed att kunna arkivera det som den tydliga sändaren skickar ut).

När jag kom in rummet där jag skulle snacka rullade en porrfilm på datorskärmen. (mer…)

Kommentera
24 januari 2008 under Noterat | kommentera

Kultur- och världsekonomi

Emma Emma

Man får känslan av att Sverige kan komma och följa efter Storbritannien på flera plan. Förändringen av bidragsstrukturen, som Arts Council nyligen har annonserat, är ett. Public service är ett annat, där BBC nu ska dela licenspengarna med andra kanaler. Det är med andra ord läge att bevaka den brittiska utvecklingen; inte bara på ”creative industries – creative economy”-området, utan på alla områden.

Annars kan jag själv inte låta bli att följa Niklas Ekdals blogg från Davos, där man också får tipset att gå direkt till World Economic Forums hemsida. Spännande är det, inte minst för att världs- och kulturekonomin onekligen hänger samman.

Så mycket om kulturekonomi har jag dock inte lyckats hitta på WEF ännu. För några år sedan höll min danska kollega Lotte ett seminarium om sin forskning där, och förrförra året fick jag själv en förfrågan, som ledde till en intervju och sedan… tyvärr ingenting.

Frågan är hur centrala kulturekonomiska spörsmål egentligen är i Davos. Eller generellt. Driver kulturen den ekonomiska utvecklingen, som exempelvis Currid argumenterar för? Eller har den inte alls den avgörande betydelse som vi kulturekonomer gärna vill tro? Är kulturekonomi ett centralt område, och bara bortglömt i exempelvis Davos, eller inte?

Kommentera
30 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Miljö i stället?

Tobias Tobias

Dagens Industri har gjort om sin fasta avdelning på tisdagar. I stället för NÖJE (med undervinjetten ”Nöjes- och upplevelseindustrin”) är det i stället MILJÖ som har ett fast uppslag.

Ligger miljö i tiden mer än nöje? Ja, absolut.

Men det är också så att nyheterna om nöjesindustrin tar plats i tidningen ändå, på de vanliga nyhetssidorna. En industri bland andra helt enkelt.

Plus att DI:s bilagor DI Weekend och Diego numera i princip är ”kulturekonomitidningar” (i bred bemärkelse).

Kommentera
29 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Även om

Emma Emma

… man inte alltid framstår som ett föredöme som ledare, bara för att man läser eller till och med förlägger och skriver skönlitteratur. Apropå mitt förra inlägg, missa inte Stefan Jonssons kolumn om Jonas Bonnier, chef, författare och förläggare. Sambanden är aldrig enkla; det är den enda sanningen på området.

Kommentera
25 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Har du mobil? Betala då tv-licens

Tobias Tobias

Webb-tv börjar närma sig ett absolut genombrott. Det är slutsatsen av tre nyheter tre dagar i rad från SvD Näringsliv.

Dagens artikel utgår från att TV7 säljs till riskkapitalbolaget C4 Partners och i stället bildar Schibsted-koncernen ett nytt företag, Rörlig Bild Sverige (RBS). Företaget ska enligt artikeln utveckla rörlig bild för Schibsteds digitala plattformar och blir ett samarbetsbolag mellan Schibstedägda SvD och Aftonbladet.

”Vi har lärt oss av vår tv-historia att webb-tv är framtiden”, säger TV7:s avgående vd, som också blir vd för det nya bolaget. ”Vår tv-historia” syftar på lärdomarna från TV7.

Allting har pekat på att hon har rätt. YouTube är ju det tydligaste exemplet på hur rörlig bild börjar ta över internet. En ny undersökning – från SvD igår – bekräftar bilden. (mer…)

Kommentera