Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
15 oktober 2012 under Noterat | kommentera

Mo Yan säljer ut i Kina

red red

Efter att det i torsdags blev klart att Mo Yan får Nobelpriset i litteratur sålde ”Det röda fältet” och hans senaste bok  ”Frog” slut på fredagförmiddagen hos flera stora bokhandlare i Kina, både fysiska och online, skriver China Daily. Mo Yan är redan en relativt populär författare i Kina och ”Frog” har hittills sålt i över 200.000 exemplar. En analytiker gör bedömningen att uppmärksamheten kring Nobelpriset kommer öka försäljningen av Mo Yans böcker mellan 15 till 30 procent.

Intressant nog smittade Mo Yans Nobelpris också av sig på kultur- och mediabranscherna generellt i Kina. Under fredagen steg aktiepriset på företag inom dessa sektorer snabbt, ledda av Shanghai Xinhua Media vars aktie ökade med tio procent, rapporterar China Daily.

Kommentera
6 september 2012 under Noterat | 1 kommentar

Norskt digitaliseringsavtal för böcker

red red

Ett nytt digitaliseringsavtal för litteratur i Norge innebär att alla böcker som publicerats mellan 1900 och 2000 i Norge ska göras tillgängliga på Nasjonalbibliotekets digitala plattform Bokhylla. Böcker som har kvar upphovsrätten kan inte laddas ned, utan bara läsas på sidan, och förlagen ska själva bestämma vilka böcker som ska vara tillgängliga.

Satsningen finansieras genom att Nasjonalbiblioteket betalar 36 öre per inskannad sida till upphovsrättsorganisationen Kopinor som sedan fördelar intäkterna via stipendier. Totalsumman beräknas bli åtta miljoner norska kronor. År 2017 innebär det att cirka 250.000 böcker kommer finnas tillgängliga på plattformen, idag finns det 50.000. Böckerna är dock endast tillgängliga för de som har ett norskt ip-nummer.

Kommentera
19 augusti 2012 under Bok | 1 kommentar

Ekonomin och ekonomernas kultur

Emma Emma

Kulturekonomi inbegriper ju också ekonomins och ekonomernas kultur. Här handlar det dessutom om en ekonom som skapar kultur; om en av mina gamla studenter, som nyligen debuterat som romanförfattare, Golnaz Hashemzadeh.
Hennes självbiografiska roman, Hon är inte jag, har fått fina recensioner. Ola Larsmo skriver till exempel i sin recension i DN: ”en sådan klasskildring Hashemzadeh skrivit, en lyhörd sådan, ur ett Sverige där klass och etnicitet allt oftare trasslas samman på precis det komplicerade vis hon skildrar.”
Själv avslutade jag läsningen i går kväll – och jag ska erkänna att jag är skakad. Det är en roman med många lager. Ett handlar förstås om det som Ola Larsmo så väl fångar, om klass och etnicitet. Men där finns också annat, som även jag kan känna igen mig i, trots att jag har en helt annan bakgrund. Ordningen. Ytan. Elitkulturen. Kaoset därunder. Ätstörningarna. Prestationerna. Siffrorna som sägs säga allt. Romanen handlar delvis om Handels, även om det aldrig skrivs rakt ut. Liksom om världen som väntar många av våra studenter.
I går kväll kastades jag tillbaka till min egen, och alldeles för många av mina väninnors, studietid. Jag kunde känna smaken av det där enda äpplet man tillåt sig äta under en dag; jag minns de oändliga joggingturerna för att hålla sig smal. Känslan av att på ytan låtsas vara en prinsessa och inom sig ha ett troll. Rädslan för att avslöjas. Kraften. Sprickorna. Klyftorna. Inom oss och i samhället.
I dag pendlar jag mellan att vara matt och uppgiven till att vara exalterad och tänka att det är dags att börja fokusera på det viktiga. Det har länge legat och grott inuti mig, och nu börjar tiden bli mogen.
I morgon tar jag emot de 300 nya studenter som börjar kandidatprogrammet i år. Det känns inte helt lätt, särskilt inte efter att ha läst skildringen av introduktionen i boken. På eftermiddagen ska jag träffa Golnaz, tack och lov. Jag ser fram emot att få gratulera, förstås, men också att få bolla lite tankar kring vad man kan göra kring ekonomin och ekonomernas kultur. Det känns nämligen viktigare än någonsin.

Kommentera
1 februari 2012 under Noterat | kommentera

Poesi som vinnare

Tobias Tobias

En vacker sida av ”snuttefieringen”. Så lyder rubriken när Svenska Dagbladet beskriver mitt företag Volantes lansering av dikt.se.

För snart nio år sedan registrerade jag domännamnet dikt.se. Det var samma dag som det blev möjligt att äga domän som inte var knutna till ens bolag. Jag tror jag köpte fem stycken. Ett annat av dem var ”kastalien”, som i Herman Hesses ”Glaspärlespelet”.

Att poesi skulle bli vinnare i dagens medie- och underhållningssamhälle är en tanke jag burit med mig länge, då utbudet sväller hela tiden, då kultur- och nöjesformer tävlar sida vid sida. Jag hade det till och med som tema — ”culture light” – på en av slutkurserna på Handels för drygt tio år sedan. Trenden har bara förstärkts, inte minst med iPad där boken ställs mot strömmad tv som ställs mot film som ställs mot miljoner sajter. Wired har benämnt det som snack culture” (och även tesen om förväntningssamhället och ”Nextopia” kan kopplas till detta).

Tranströmer har varit på topplistorna i höst och det är ett gott tecken, men jag trodde nog att poesi skulle växa sig starkare jämfört med romanen oavsett ett nobelpris.

Nu hoppas jag att vi kan hjälpa till. Dikt.se är en tjänst som ska till att börja med ska erbjuda utskick av dikter, en gång i veckan, via epost, Facebook och Twitter. Vi börjar i en betaversion, för att testa oss framåt och förhoppningsvis knyta till oss samarbeten.

Intäktsmodell? Nej, det finns ingen. Det är ett rent altruistiskt kulturprojekt.

Hoppas ni gillar.

- Sajten dikt.se där nu anmäler dig på mejlinglistan
- Facebook-sidan
- Följa på Twitter

Kommentera
6 oktober 2011 under Noterat | kommentera

Min favoritpoet

Tobias Tobias

Jag brukade i ett par år åka omkring med Tranströmers samlingsvolym i pocket för att alltid ha den till hands. Jag har till och med flera ex av den, för att den skulle vara tillgänglig på olika platser ifall jag inte hade packat ner den.

Och det där vanliga kulturekonomiska resonemanget om hur många böcker som Bonniers nu kommer sälja? Det skiter jag i just nu.

”Jag kör ner händerna i mina haydnfickor och härmar en som ser lugnt på världen.”

Fin dag denna.

Kommentera
3 september 2010 under Bok, Noterat | kommentera

Digital kulturpolitik — mitt kapitel i "Efter The Pirate Bay"

Tobias Tobias

Jag medverkar i den nya antologin Efter The Pirate Baysom ges ut av Kungliga Biblioteket och som sammanställts av redaktörerna Jonas Andersson och Pelle Snickars.

Mitt bidrag handlar om behovet av en digital kulturpolitik, och föreslår en mycket konkret modell för att komma igång med en sådan. Det är en modell som jag gillar skarpt och som jag tänker återanvända fler gånger, inte minst för att fånga kulturpolitikens viktigaste avvägningar generellt.

Framför allt försöker texten förklara varför en digital kulturpolitik — eller mer korrekt: en kulturpolitik som anpassar sig till digitaliseringen — handlar om mycket mer än upphovsrätten, utan medför många fler och djupgående konsekvenser.

Jag ska försöka återkomma mer om den här boken, men tills vidare:

Releasefest i Stockholm nästa onsdag, 8 september, på Kåken kl 18.00. Alla är välkomna. (Facebookgrupp här och pdf-inbjudan här.)

Ladda ner hela boken som pdf eller köp den superbilligt i ett skönt tryckt format.

***

Nedan mitt kapitel som pdf och i iPaper:

Efter The Pirate Bay – Tobias Nielséns kapitel

Kommentera
1 juni 2010 under Utblick | kommentera

Litteraturens effekter?

red red

Lasse Winkler, Svensk Bokhandels chefredaktör, kommenterar det monumentala USA-släppet av sista boken i Millennium-trilogin med en tro på litteraturens möjligheter att öka kännedomen om ett land.

”Så intrycket och effekterna av Stieg Larssons framgångar är enorma både vad gäller intresset för svensk litteratur och för landet. Spelar det någon roll? I allra högsta grad, försåvitt man tycker att mellanmänskliga relationer är viktiga.”

Svenska ambassaden i Indien tror också på denna kraft. Regelbundna läsare av Kulturekonomi minns säkert att Tobias träffade två indiska journalister tidigare i våras efter en uppringning av nämnda ambassad. Ett led i en mindre marknadsföringskampanj av svenska deckare, men framför allt en kampanj för att marknadsföra Sverige med förhoppning om bland annat turistekonomiska effekter. Klicka på bilden för att se resultatet från en av journalisterna, i indiska Time Out.

Tobias uttalar sig: ”This new trend digs into the other side of Swedish life — the darkness, the melancholy… It’s not what you want to promote. But perhaps it can add complexity to the image of Sweden and make it more exciting.”

Någon månad efter träffarna i Stockholm med de indiska journalisterna anordnade svenska ambassaden också seminarier i New Delhi, Bangalore och Mumbai. Huvudpersonen och inledningstalaren för satsningen, Håkan Nesser, uteblev dock på grund av askmolnet men seminarierna resulterade ändå i en hel del artiklar i indisk dagspress.

Och kommer indierna snart att vallfärda till Sverige? Tjaa, det fanns en antydan om att bilden av ”det mörka Sverige” är lockande hos i alla fall den ena av journalisterna och det har ju rapporterats om succé för stadsvandringar i Mikael Blomkvists och Lisbeth Salanders fotspår. (Den där succén bör nog nyanseras för övrigt. Varken från ett turistekonomiskt eller kulturellt perspektiv kan stadsvandringar ses som betydelsefulla.)

Den indiska medelklassen saknar dock en stark tradition av att läsa skönlitteratur. Enligt en undersökning av tidningen Tehelka läser endast 18 procent av de svarande för nöjes skull. Försäljningssiffrorna av böcker i Indien är generellt också blygsamma och cirka 14 000 sålda böcker av de enskilda delarna i Millennium-trilogin anses vara en succé, enligt SvD 4/5 (ej på nätet). Hur många indier Nesser, Larsson och Läckberg lockar till Sverige återstår att se.

Kommentera
19 maj 2010 under Inblick, Noterat | kommentera

Först i Sverige att nå världen

Tobias Tobias

Först i världen? Nåväl. I alla fall blir Volante, förlagsdelen av mitt företag, först av svenska förlag att nå ut till världen på ett specifikt sätt, nämligen att direktdistribuera e-böcker via Amazon Kindle. Det innebär också att boken blir tillgänglig för iPhone, vissa andra mobiltelefoner och alla datorer.

Boken är ”Creative Business: 10 lessons to help you build a business your way” som jag skrivit ihop med Dominic Power och Margret Sigrun Sigurdardottir. Boken släpps snart i tryckt version, men kan redan idag beställas via Amazon (eller direkt från oss här). Låt mig återkomma till själva texten vid ett annat tillfälle — för en viktig dimension av den här utgivningen handlar om distribution.

Vad vi på Volante nu gör genom att samarbeta med Amazon – och snart Apple – är att applicera teorin om the long tail och försöker samla ihop de nischmarknader som finns i olika länder kring våra och andra experters och forskares specialområden.

Det ska bli oerhört spännande att se hur det går. Den digitala versionen kommer kosta kring 40 kronor och den trycka kring 100 kronor. Vi har även investerat i domännamnet creativebusiness.org (sajten långt ifrån klar).

Varför är Amazon så viktigt? Amazon Kindle står idag för 90 procent av eboksmarknaden och fyra av tio böcker som Amazon säljer är eböcker. Läsplattan Kindle säljs sedan i höstas internationellt, men den är inte nödvändig för att läsa Kindleböcker utan via tilläggsprogram kan böckerna också läsas på datorer och på flera mobiltelefoner. Men vi kompletterar Amazondistributionen genom att också göra boken köpbar i de friare formaten epub och pdf.

Att vi kan vara först — när Kindle nu ändå funnits i flera år — beror på att det var först för någon månad sedan som det blev öppet för icke-amerikanska förlag att ansluta sig.

Jag tror att det här bara är en föraning av hur bokbranschen ritas om. Från att ha varit utpräglad lokal och dominerats av olika förlag på olika hemmamarknader, är det nu möjligt att direkt nå läsare i andra delar av världen. Det engelska språket blir förstås ett krav för att nå många, men inom specialistområden är det ändå engelska som dominerar.

Kommentera
12 maj 2010 under Noterat | kommentera

Välkommen: dubbelrelease 19 maj (bok+rapport)

Tobias Tobias

Välkommen till Handelshögskolan i Stockholm nästa onsdag, 19 maj kl 9.00. Då släpper jag och Dominic Power, Uppsala universitet, både en rapport och en bok. Vi håller på i en timme och hänger kvar lite till för den som vill eftermingla. Platsen är Terassrummet, ingång Holländargatan 32.

Anmäl dig senast på fredag genom att mejla Malin Ekberg, malin.ekberg [at] hhs.se.

Boken heter ”Creative Business: 10 lessons to help you build a business your way” och utgår från olika historier från entreprenörer om vad de lärt sig kring företagande i de kulturella och kreativa näringarna. Det är en liten, men tät bok där vi dissekerar tio olika myter om entreprenörskap, bland annat never say no, cash is king och big is beautiful.

Vi har skrivit den som en handledning för företag, men mycket fokus ligger på investeringar och ett elfte kapitel (Chapter 11, vitsigt för er som förstår) handlar om investerares erfarenheter och tips. Men boken riktar sig även till dem som vill förstå företagandet och personerna i de här sektorerna.

Och inte bara i de här sektorerna. När jag föreläst utifrån den här boken det senaste åren har många påpekat att de här lärdomarna inte bara gäller s.k. kreativa företag. Jag har blivit benägen att hålla med, så även om fallbeskrivningarna handlar om företag som sysslar med musik, mode, design, media och film, finns många lärdomar för alla småföretagare. Därför har vi ändrat i många fall till att tala om small businesses generellt.

En annan sak som ändrats är titeln. Boken bygger nämligen på det nordiska forskningsprojektet Penny for your thoughts som jag nämnt tidigare (bland annat om betydelsen av uthållighet, apropå Murlyn Music). Jag testade till och med ett omslag med samma titel som forskningsprojektet på er i november, men vi upptäckte att det finns för många böcker med den titeln.

Därav ”Creative Business”, som nu också ska bli en webbplats med allt mer information. Med den här boken ska vi på Volante också genomföra ett test, nämligen att direktsälja mot en global marknad i både eboksformat och via print-on-demand. Om man alltså lägger en beställning via Amazon.com i Brasilien och vill ha en fysisk bok, trycks den sedan i England och fraktas därifrån. Om en amerikan vill ha boken till sin iPad i USA ska han eller hon få den direkt. Det ska bli oerhört spännande att se hur det går.

Rapporten ”Creative and Cultural Industries” ges ut av European Cluster Observatory som arrangerar onsdagsseminariet. Tack vare deras omfattande databas av europeiska sysselsättningssiffror har vi kunnat ranka drygt 250 regioner i Europa sett till hur många som är anställda inom de kulturella och kreativa näringarna. Det är första gången som en sådan regional jämförelse har gjorts.

Hur Sverige ligger till? På onsdag presenterar vi resultaten.

Rapporten är den andra i European Cluster Observatorys serie av priority sector reports; se mer i pressmeddelandet här. Vi har verkligen försökt hålla rapporten kortfattad, men det finns ett gigantiskt appendix. De översiktliga resultaten presenterar vi i kartor av typen ovan.

Kommentera
15 april 2010 under Bok, Noterat | kommentera

Kulturens kraft, anyone?

Tobias Tobias

Snart släpps boken ”Kulturens kraft för regional utveckling”. Lars Lindkvist och Lisbeth Linderborg är redaktörer. Jag är medförfattare och skriver om ”System för kreativitet” — generellt förhåller jag mig till skillnad mellan stad och landsbygd, specifikt utgår jag från Hultsfredsfestivalen och Rock City.

För egen del tycker jag resonemanget i mitt kapitel är viktigt: att man kan inte använda samma modell för alla, men att kreativitetens förutsättningar går att påverka, och frågan är vem som har finansieringsansvar för dessa faktorer (se även här). Hur väl jag för diskussionen vågar jag inte säga. Det blev en omskrivning som skedde under en pressad helg — så jag vet ärligt inte hur den landade. Men ska bli intressant att få synpunkter.

Vad gäller boken i övrigt så har jag fått en pdf-utskrift och det finns mycket bra. Jag gissar på att den blir populär inte minst bland kulturtjänstemän på kommuner och landsting. Från ett förläggarperspektiv tycker jag det är synd att mitt förlag Volante inte ger ut boken.

Men det blir inte bara bok. På måndag förmiddag arrangerar SNS ett seminarium med följande medverkande (jag ska vara moderator):

  • Eva Hellstrand, kommunalråd (C) i Åre och ordf. SKL:s kultur – och fritidsberedning
  • Åsa Johannisson, konstnärlig ledare Cirkus i Glasriket, regissör, manusförfattare och forskare
  • Lisbeth Lindeborg, fil.dr i statsvetenskap och skribent
  • Lars Lindkvist, professor, organisation och ledarskap, Linnéuniversitetet Johnny Nilsson, (S), Västra Götalandsregionen och ordf. i Film i Väst
  • Sune Nordgren, projektledare för Vandalorum – centrum för Konst och Design

Läs mer och anmäl här.

Kommentera