Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
17 augusti 2011 under Noterat | kommentera

Vad är konst?

Tobias Tobias

image

Lyssnade ni på S-partiledaren Håkan Juholts ”Sommar”? Hans radioprogram kretsade mycket kring kultur. En hel del sommarprogram har som vanligt gjort det. Det kanske mest förvånande var utrikesminister Carl Bildts hyllning till särskilt musiken (inledningen till hans program).

Juholt pratade även om Påskallavik. Det skulle jag också kunna göra. Juholts föräldrar är därifrån, liksom min pappa och alla andra bakåt på hans sida om man räknar in ön Runnö en sjömil ut. På kyrkogården kunde mina barn gå till deras farfars farfars fars grav, och det kan inte vara många förunnat. Tre veckor blev det i år i det lilla samhället vid småländska östkusten.

Vi besökte även Håkan Juholts morfars hem och arbetsplats under 30 år, Källströmsgården. Det är för övrigt denne konstnär, Arvid Källström, som har den största gravplatsen på kyrkogården.

Bilden är från Källströmsgården som är mest känd för den här skulpturen, ”Liggande kvinna”, men där finns också andra skulpturer (eller installationer) med ett direkt tilltal, som ”Vindorgel” och ”Blå pojken”.

Det blev där ett utmanande samtal med min dotter Judith, exakt 4 år. Jag försökte berätta om konst och hon gick mellan skulpturer, vanliga stenar och bänkar och frågade gång på gång: ”Är det här konst?”.

Hennes riktmärke blev efter ett tag om det fanns en lapp framför ”stenen” eller ”byggnaden”. Och det är såklart ett svar så gott som något. Konst är vad någon säger till oss är konst.

Ett annat svar kan man också läsa in i Håkan Juholts berättelse om hur skulpturen med kvinnan uppfattades i samhället då den byggdes på 50-talet. Juholt återgav hur flera barn var tvungna att hålla händerna för ansiktet för att inte råka få se en glimt. Och skulpturen är alltså placerad längs huvudvägen, bara några meter från vägkanten.

Vilket mod att bygga något sådant, konstaterade Juholt.

Kommentera
5 april 2011 under Noterat | kommentera

Kanonpris på lördagsseminarium

red red

Missa inte att anmäla er till en seminariedag på lördag i Stockholm med en rad intressanta föreläsare. Däribland Jonathan Harris (USA) som förenar programmering, sociala medier och konst för att skapa nya sorters berättelser (nedan talar han på TED-konferensen 2007), Jesper Kouthoofd, medgrundare till Acne och konstnärsgruppen Teenage Engineering och Johan Kling, regissör till filmen ”Darling” och författare till boken ”Människor helt utan betydelse”.

Just nu är ligger ett erbjudande ute att anmäla dig för endast 250 kronor, men tidsfristen är knapp. Erbjudandet gäller till kl 10 imorgon. Arrangerar gör KRO och andra organisationer.

Kommentera
6 december 2010 under Noterat | kommentera

Goldin + Senneby på IFL Handelshögskolan

Emma Emma

Ett av höstens mer spännande projekt har varit konstnärsduon Goldin + Sennebys projekt Nordenskiöldsmodellen, som har ägt rum på och i samarbete med IFL Handelshögskolan.

I receptionen på IFL har själva ugnen stått, utlånad från Nordiska Museet. Peter Hägglund, vd på IFL Handelshögskolan, deltog själv med en föreläsning i första delen, och ser den här typen av konstprojekt som väsentliga för att förstå hur modeller inte bara avbildar, utan också skapar vår verklighet:

”De finansiella modellerna har haft en enorm betydelse för hur vårt samhälle utvecklats de senaste fyrtio åren. Se bara hur Black & Scholes skapade optionsmarknaderna, eller hur kassaflödesmodellen påverkat aktiemarknaden. Konsten har möjlighet att säga oss något ytterligare om hur modellerna bygger vår värld”

Kommentera
9 augusti 2010 under Noterat | kommentera

Måste för alla platsmarknadsförare

Emma Emma

Jonas Thente är alltid en favorit och nu uppmärksammar han Ruben Wättes utmärkta ”Visit Norrtuna”, som jag har skrivit om förut. En måste-läsning/tittning för alla som håller på med platsmarknadsföring; en motvikt till alla floskler.

Kommentera
1 augusti 2010 under Noterat | kommentera

Tillämpad konst

Tobias Tobias

Vackra vilstolar på nya havspromenaden i norra hamnen i Lysekil. Bakom oss rullar en ännu längre våg av trä.

För övrigt: jo, så kallblåsigt var det här igår att mössor kändes som en lämplig idé.

Kommentera
23 mars 2010 under Noterat | kommentera

Ett intressant "arts admininstration" program

Emma Emma

I dag har jag – för första gången? – mött fakulteten vid ett riktigt intressant ”arts administration”-program. Konstadministration kan ju annars vara ofantligt tråkigt, men här vid SAIC i Chicago verkar de göra något riktigt intressant.

För det första har fakulteten konstnärlig bakgrund. Ja, alla är faktiskt själva konstnärer, även om de nu undervisar i en massa olika ämnen.

För det andra ligger programmet vid en konstnärlig högskola, vilket jag alltid har argumenterat för.

För det tredje kombinerar man kulturpolitik med ekonomi med entreprenörskap, ett kritiskt med ett pragmatiskt perspektiv, betonar det nyskapande och blandar enskilda konstnärer med framtida konstadministratörer, vilket känns rakt igenom rätt.

Ja, faktiskt blev jag riktigt sugen på att dra igång något liknande, när jag i dag hade förmånen att möta hela det här programmets fakultet. Det är ju precis det här vi skulle behöva i Sverige!

PS Tyvärr kan jag inte länka av okänd anledning, men här kan du själv läsa mer: http://www.saic.edu/degrees_resources/gr_degrees/maaap/index.html

Kommentera
17 mars 2010 under Samtal | 1 kommentar

SAMTAL / Varför heter ni Kulturskaparna?

red red

I förra veckan lanserades det stora nätverket Kulturskaparna som består av 25 organisationer inom ett brett definierat konstområde. Bakom nätverket står bland annat Teaterförbundet, Stim, KRO, Journalistförbundet, Sveriges Ariktekter med fler.

I samband med lanseringen publicerade nätverket en rapport om svenskarnas inställning till att betala för kultur på nätet och en debattartikel på SvD Brännpunkt. Men både nätverkets hållning och undersökningen bakom debattartikeln har mött kritik.

Karin Willén, ordförande i Konstnärernas riksorganisation, är en av talespersonerna för nätverket Kulturskaparna.

Är ni nöjda med genomslaget efter lanseringen av nätverket och debattartikeln i SvD?

Både ja och nej. Genomslaget har varit stort, inte minst i sociala medier. Men missförstånd och ibland rena feltolkningar har funnits i mottagandet. Det har fått oss att uppmärksamma vad vi behöver vara tydligare med i fortsättningen. Men det är kart att vi är nöjda med att nätverket fått uppmärksamhet och att flera aktörer redan närmat sig oss för dialog. Vi söker konstruktiv dialog och strävar efter långsiktighet i vårt arbete.

Vad vill Kulturskaparna?

Vi vill föra in ett kulturskaparperspektiv på upphovsrättsfrågan. Det måste till exempel även i framtiden vara möjligt att vara yrkesverksam som kulturskapare. Vi anser att det gynnar mångfalden och kvaliteten i kulturutbudet. Därför har vi, 25 kulturskaparorganisationer, samlats för att diskutera lösningar för att kultur ska vara lätt tillgänglig på internet på ett sätt som gör att upphovsmannen får betalt. Det vill vi göra sinsemellan och med andra aktörer, som internetanvändare, bredbandsoperatörer, politiker och så vidare.

Varför valde ni namnet Kulturskaparna?

Ja, det kan man undra med tanke på vilken reaktion det mött! Man har på flera hall feltolkat uttrycket och tror att vi skulle vilja göra skillnad på Kulturskapare och kulturskapare. Kulturen är förstås långt större än Kulturskaparna – vi vill inte begränsa den till de områden våra organisationer företräder. Vi säger inte heller att det finns ”bättre” eller ”sämre” kulturskapare, eller att kulturen som uttryck är något bara vissa kan syssla med. Vi vill inte begränsa kulturen på det sättet.

Det vi vill göra är att lyfta fram möjligheten att som kulturskapare vara yrkesverksam – oavsett om man är medlem i någon av organisationerna i nätverket Kulturskaparna eller ej. Upphovsrätten, rätten att själv bestämma om, hur och när ens verk ska möta en publik gäller alla. Detsamma gäller förstås rätten att kunna få ersättning för sitt skapande.

Ni har mötts av en hel del kritik. Är det viktigt med tydliga gränser mellan kreatör och konsument?

Inte i sig. Många gånger kan man vara både och, inte minst på internet. Däremot är det viktigt att få möjligheten att vara yrkesverksam även på kulturområdet.

***

Läs rapporten och fler röster i debatten:

Kommentera
13 mars 2010 under Noterat | kommentera

Undervisning = det viktigaste

Emma Emma

Jag har så mycket undervisning nuförtiden att jag absolut inte hinner med något annat, och det är rätt intressant att lyssna till omvärldens reaktioner. I mångas ögon verkar jag nu göra något som är helt oviktigt. Undervisning är så uppenbart ett lågstatusjobb.

Sitta i styrelser, vara chef, jobba på TV, skriva krönikor, föreläsa på konferenser – allt sådant ses som oändligt mycket mer glamoröst och föranleder alltid följdfrågor och en lätt beundran. Alltmedan undervisning möts med tystnad och ibland en medlidsam blick som säger ”Stackars dig”.

Varför är det så? Borde det inte vara tvärtom?

Även om det kan bli för mycket av det goda, tycker jag själv att undervisningen är basen och kärnan i allt jag gör.

Undervisningen är det absolut viktigaste, garanterat det mest framtidsorienterade och utan tvekan det mest utmanande!

De senaste veckorna har jag, förutom att undervisa masterprogrammet på Handels, haft en kurs i Konst, ekonomi och entreprenörskap för konststudenterna på Konstfack. Jag vill inte påstå att jag har lyckats (första gången är alltid svår), men det har varit väldigt kul. Det är ett så enormt härligt gäng studenter att jag är helt överväldigad. I går var det till exempel en kille som hade med sig en tårta som han bjöd oss alla på, ”för att den var billig och att det därmed blev ekonomi i praktiken”. Sådant händer inte på Handels.

Kursen har sedan innehållit en mängd moment. Vi har pratat konstekonomi och konstmarknader, vi har kritiskt studerat diskurser av typen ”kreativ ekonomi” och att alla ska bli ”entreprenörer”, vi har gått in mer på konkret kulturekonomi och diskuterat specifika förutsättningar och drivkrafter för konstföretagare, vi har gått igenom en hel del praktiskt material av typen KRO:s avtal och hur man startar företag, vi har försökt hitta vars och ens olika typer av kompetenser, och vi har studerat hur redan yrkesverksamma konstnärer de facto gör, vi har – på studenternas begäran – gått igenom grundläggande bokföring, vi har kollat samarbeten med näringslivet och olika ”artists-in-residence-projekt” och vi ska nu slutligen, i individuella coachingsamtal, diskutera vars och ens ”aktivitetsplan”.

Även om det har varit väldigt långt från perfekt i år, tror jag i alla fall att det finns ett frö att utveckla till en riktigt bra kurs på sikt. Och det känns som sagt var väldigt kul – och väldigt viktigt!

Nästa vecka åker jag förresten på en studieresa till USA och kollar hur man korsbefruktar design och ekonomi på ett antal olika universitet där. Jag ska försöka hinna rapportera.

Kommentera
20 februari 2010 under Noterat | kommentera

Perspektiv på mässorna

Emma Emma

Efter att ha tillbringat timmar på både Market och Supermarket de senaste dagarna, känner jag ett enormt sug efter att läsa om Sarah Thornton’s ”Seven Days in the Art World” – för att få lite perspektiv.

Speciellt är den ju intressant vad gäller Market. I torsdags tog jag en sväng förbi ”First Choice” och råkade för ovanlighetens skull landa mitt i en konstaffär. En känd affärsman (jag säger förstås inte vem – diskretion är allt i konstvärlden) var intresserad av ett verk och frågade bland annat mig (?) till råds, innan han kallade på sin personliga konstrådgivare för att bolla huruvida verket skulle passa in i hans samling eller inte.

Det är precis som Thornton beskriver det: mycket handlar om samlingen, lite om enskilda verk. Och i enlighet med hennes iakttagelser, skedde affären förstås i en helt icke-kommersiell anda. Här knystades inte ord som andades spekulation, här existerade ingen ekonomisk logik, här handlade det enbart om känslor och passion, om att gilla eller inte, alternativt om att göra något gott.

Jag tror att det är det som fascinerar mig allra mest. Konstmässan är ju det yttersta uttrycket för konstens kommodifiering, men ändå använder man aldrig en ekonomisk retorik. Särskilt inte i konstsamlarkretsar.

Sedan finns det förstås en hel del bra konst att se på Market, även om det roligaste var att gå runt och tjuvlyssna. Jag hängde kvar lite efter ”First Choice”, tills sponsorerna Morgan Stanley och Vinge hade sitt affärsmingel. Jag lyssnade till männen i kostym, med välfriserade, vältränade och välklädda kvinnor vid sin sida, prata konst – och ofta låta lite osäkra. Det är nog också det jag går i gång på; jag är så oändligt trött på all tvärsäkerhet i näringslivet – och börjar tycka att konstens viktiga roll framför allt är att osäkra.

Dagen efter tog jag med mina konststudenter till bägge mässorna och bad dem göra spaningar. I vanliga fall brukar jag ju ta med handelsstudenter, men i år tänkte jag pröva något nytt. Och jag ser verkligen fram emot att höra konststudenternas spaningar nästa vecka, eftersom deras iakttagelseförmåga verkar vara så mycket skarpare. Även om jag har lite ångest över att många fick ångest, inte minst av Market.

Även det är helt i linje med Thornton, som talar om hur mässor verkligen inte är en plats för konstnärer. Inte minst är ju spelet mellan konstnärer och gallerister rätt knepigt. Det är till exempel alltid galleristerna som ska ”upptäcka” konstnärerna, och ”cold calls” är ett no, no, om man vill bygga cred. Konstvärlden är verkligen extrem när det kommer till sociala regler och spel – och väldigt mycket handlar om det här avståndstagandet från det kommersiella, även i superkommersiella sammanhang.

På Supermarket var dock stämningen helt annorlunda. Även om en del av mina konststudenter också blev lite kritiska där, och undrade varför man inte kan hänga konsten snyggt och göra ett urval om man är ett konstnärsdrivet galleri. Men stämningen var i alla fall mer välkomnande, inkluderande och energisk.

Avslutningsvis deltog jag i en debatt om konstnärers möjlighet att ta betalt på kvällen. Jag var rätt ur form, efter att ha fått ett dödsbesked strax innan. Ett sådant där som gör att inget längre spelar någon roll; att jag inte orkade sitta och diskutera utställningsavtal – hur viktiga de än är – utan bara längtade hem. Fast jag måste ändå säga att jag blev helt förälskad i Sture Nordh, från TCO, som höll ett fullkomligt lysande föredrag om konstens viktiga roll i samhället. Det är bland det bästa jag har hört på länge och jag önskar att jag hade spelat in det.

Kommentera
19 februari 2010 under Noterat | kommentera

Grattis Stockholm — konsthelgen har startat

Tobias Tobias

I dessa hiskeliga bostadspristider funderar jag på vad man egentligen gör som lever i huvudstan. 5,5 miljoner kronor för ett minihus i Skarpnäck? Jag tvivlar, jag tvivlar. Men inte hjälper detta tvivel mig och min familj att hitta en ny bostad (vi har redan sålt!), snarare tvärtom.

En helg som denna gör mig ändå glad över att bo i Stockholm. Ikväll invigdes Supermarket på Kulturhuset (nedan Brickworks) och det var startskottet på en helg med konstmässor; dessutom startar imorgon även Market Art Fair på Fredsgatan och nya Art Anglais vid Stureplan. Detta utöver pågående, spännande utställningar som jag ännu inte sett.

Kommentera