Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
15 oktober 2012 under Noterat | kommentera

Mo Yan säljer ut i Kina

red red

Efter att det i torsdags blev klart att Mo Yan får Nobelpriset i litteratur sålde ”Det röda fältet” och hans senaste bok  ”Frog” slut på fredagförmiddagen hos flera stora bokhandlare i Kina, både fysiska och online, skriver China Daily. Mo Yan är redan en relativt populär författare i Kina och ”Frog” har hittills sålt i över 200.000 exemplar. En analytiker gör bedömningen att uppmärksamheten kring Nobelpriset kommer öka försäljningen av Mo Yans böcker mellan 15 till 30 procent.

Intressant nog smittade Mo Yans Nobelpris också av sig på kultur- och mediabranscherna generellt i Kina. Under fredagen steg aktiepriset på företag inom dessa sektorer snabbt, ledda av Shanghai Xinhua Media vars aktie ökade med tio procent, rapporterar China Daily.

Kommentera
25 januari 2012 under Noterat | 1 kommentar

Svensk design i Kina

Tobias Tobias

Kanske känner någon igen rapporten ovan? Den liknar väldigt mycket en liten rapport som beskriv undersökningen ”Svenska företag om design”, som jag var med och tog fram. Undersökningen både presenterade och utgick från modellen designtrappan.

Det här är den kinesiska översättningen som togs fram i höstas inför ”Swedish design for better business”.

Intresset för de kulturella och kreativa näringarna i Kina har ökat under senare år. Både i form av ökad betydelse i den inhemska politiken samtidigt som utländska aktörer inom KKN intresserar sig mer för den kinesiska marknaden. Före jul och i samband med Shenzhen design festival anordnade Sino Swedish Design House, SSDH, i samarbete med den kinesiska branschorganisationen för design, SADA, eventet ”Swedish design for better business”. Tio svenska design- och arkitektbyråer deltog i den svenska delegationen.

Syftet med evenemanget och delegationen var att etablera affärskontakter och stärka den svenska kreativa näringen pån den kinesiska marknaden. Den svenska gruppen besökte också en lokal som ska inredas för att bli en fysisk mötesplats för SSDH i Shanghai och en avsiktsförklaring mellan SSDH och arrangörer i Shenzhen undertecknades om fortsatt samarbete.

Fininsiärer bakom Sino Swedish Design House är initialt Konstfack, UD och Tillväxtverket och stöttats av bland andra SVID. Men initiativet är inte en del av handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar, apropå tidigare diskussion här på bloggen.

Kommentera
2 november 2011 under Noterat | kommentera

Svar till Kina

Tobias Tobias

Jag fick några frågor från Xinhua, Kinas nyhetsbyrå, apropå landets allt fler uttalade ambitioner inom kulturella och kreativa näringar. Sedan tidigare är området prioriterat och betonas i den nuvarande femårsplanen. Men nu vill man satsa vidare. Jag har viss koll efter en rapport som vi tagit fram plus föredragsbesök på International Creative Industries i Beijing och Asia Cultural Co-operation Forum i Hongkong.

Här är en del av mina svar.

How is Europe developing its cultural industries?

Europe’s cultural industries are ’up and running’ since long, so the starting point is very good. We have the music industry in UK, the fashion industry in Italy and in other nations, a well-developed media and publishing industry all over Europe, great video games companies in Sweden and France as well as a fantastic cultural heritage which attracts tourists, and much more to proud of.

However, the pace of innovation could be higher as well as the growth rate. Many efforts are also being done, primarily on a regional level but increasingly on the European level too, notably a few pan-European projects. In October, The European Commission’s Enterprise and Industry Directorate-General revealed the structure of the planned initiative for establishing a ’European Creative Industry Alliance’.

What role do the cultural industries play in European economy? And in European society?

A big role. As a share of the regional labour market, creative and cultural industries account for the largest shares in the big urban regions, such as London and Paris, and that implies about 5 to 6 percent. But the most important values are the indirect effects, for instance what the cultural industries lead to in terms of tailoring identities, attracting tourists and stimulate innovations in general.

Would you have any advice for China as to how to develop and promote its cultural industries?

I have great hopes of new, creative China. Will we see the latest fashion trends coming from Beijing and Shanghai rather than Paris and Milan? Will the new, young generation in Europe and North America turn their focus away from their local superstars in order to idolize musicians singing in Mandarin or Cantonese?

After all, China is the country that invented porcelain, the compass, the art of printing and the paper. Without China, there would obviously not be a way for artists in other parts of the world to express themselves. The Olympics in Beijing 2008 and the World Expo in Shanghai 2010 have furthermore showed the world that it is a force to count on.

In order to succeed I come to think of a few things:

– Attitudes. Individual innovation and ’thinking outside the box’ has to be encouraged to the same extent as in many other countries. It has to be permitted to ”lose your face”. It is not the bird that flies outside the flock that will get shot, it is exactly that one that will create new great innovations for the future.

– Improve policy initiatives for the cultural industry. Increase the ratio of cultural spending in total public expenditure. Stimulate collaborations with foreign companies in order to learn and find ways to build reputation and effective distribution, as well as attract talents and direct capital to the Chinese cultural SME’s enterprises focused on growth.

– Develop cultural tourism and not only with regards to cultural heritage, but also art galleries, rock clubs with Chinese music and local shopping.

Kommentera