Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
15 november 2015 under Noterat | kommentera

I hemstaden — kulturpolitik och småstaden

Tobias Tobias

Min uppväxt i en småstad har präglat mig oerhört. Känslan av att stå utanför där det verkligen händer. Outsiderperspektivet. Och, för den delen, alla möjligheter. Här fanns personer som uppmuntrade. Här fanns tid. Här fanns lokaler. Här fanns utrymme för kreativitet, att fylla tomrummen.

Allt detta har funnits med mig under åren som jobbat med kulturekonomiska analyser, just förståelsen för att Stockholm inte är centrum för alla.

Men trots ett hundratal företag i Skandinavien (och några längre bort) så har jag aldrig varit hemma i Vetlanda och föreläst tidigare. Därför var det extra kul att stå på en scen i museet och träffa gamla bekanta.

Inför besöket formulerade jag också några tankar om småstadens roll i kulturpolitiken och för den kulturella och kreativa sektorn. Jag har ju själv varit med i utredningar som visat att två tredjedelar av alla sysselsatta i denna sektor finns i huvudstadsregionen.

Krönika i Vetlanda-Posten: Kulturen kräver långsiktiga lokala satsningar

Ni som följt med ett tag hittar inga nyheter här, men för många är en text av den här sorten fortfarande helt ny.

tobiasvetlandabesk

 

Kommentera
26 mars 2013 under Noterat | kommentera

Kultur och attraktiva städer (Kulturting, Jönköping, del 2)

Tobias Tobias

Om vi på Kulturtinget i Jönköpings län började med att prata om ”Kreativa Europa” så fortsatte vi med Sverige och mer konkret kopplingen till samhällsplanering och attraktionskraft.

Först pratar jag. Sedan pratar Rudolf Antoni, utredare och biträdande näringspolitisk chef för Fastighetsägarna.

Jag följde upp Johanna van Antwerpens europeiska perspektiv med att försöka ge en bakgrund till varför och hur vi pratar om kulturella och kreativa näringar. Det blev också en slags blinkning till mitt tidigare föredrag om Kulturskolans betydelse.

I sitt föredrag utgick Antoni bland annat från den rapport han skrivit för Fastighetsägarna, “Kulturen och staden”. I rapporten har ett kulturindex tagits fram över invånarnas kulturvanor i de 34 största svenska städerna. Sedan ställs kulturindexet mot andra variabler som befolkningsökning, andel högutbildade, bostadsrättspris, handelsindex, arbetslöshet, folkmängd och inkomst för att se hur sambandet ser ut dem emellan. Sambandet mellan ett högt kulturindex visar sig vara vara särskilt starkt mellan en hög inflyttning och hög utbildning och ett högt handelsindex.

 

Kommentera
15 februari 2013 under Analys | kommentera

Att tänka globalt (New York del 1)

Tobias Tobias

 

Ser ni Mamma Mia-skylten där nere till höger? Låt mig återkomma till den.

Det må ha varit snöstorm för en vecka sedan, men nu är gatorna torra vid Times Square och den strålande solen lyckas ibland komma i rätt vinkel i förhållande till de höga husen för att nå fram.

På ett hotell bredvid pågår konferensen Tools of Change for Publishing. Det är en konferens riktad mot bokförlag och tar upp aspekter som har att göra med den teknologiska utvecklingen.

Jag pratade i onsdags på konferensen och presenterade vår nya förlagsdel Density som kommer bli ett internationellt förlag med i huvudsak digital distribution Inriktning är forskning i kortformat.

Bakgrunden är hur bokbranschen internationaliseras, men ur en icke-amerikansk och litet förlags synvinkel. Det är ovanligt här. Från ett amerikanskt perspektiv så ser man bara möjligheter med att kunna sälja fler böcker på engelska direkt till utländska läsare, som i Sverige.

Men för ett svenskt förlag som har köpt rättigheterna till en bok och översatt den, är originalutgåvan på engelska ofta den största konkurrenten. Jag känner till exempel när det engelska originalet har sålt mer än tio gånger så mycket som översättningen. Lägre pris (ibland) och tajming (då översättningen kommer mycket snare) är två förklaringar.

Fast varför bara ta emot i denna internationella konkurrens och bara känna av nackdelarna? Jag tror att det är möjligt att även ett svenskt förlag kan konkurrera på den internationella spelplanen, även om det innebär att titlarna är på engelska. Frågan är förstås hur man gör — och under mitt föredrag gick jag igenom både egna och andras lärdomar.

Jag jämförde även med den svenska musikbranschen där internationalisering är ett naturligt inslag. Apropå Mamma Mia-skylten så berättade jag om hur Abba framför allt vidgade horisonten och visade att internationella, stora framgångar var möjliga — för att sedan efterföljas av Roxette och svenska superproducenter som Max Martin, Shellback, Avicii och Swedish House Mafia, och på företagssidan Spotify och X5.

En viktig poäng här att det handlar om självbild och känsla av vad som är möjligt. Här ligger flera svenska kulturella och kreativa näringar bra till i jämförelse med många andra länder.

Internationella framgångar brukar ibland förklaras med att vi är relativt bra på engelska och ligger långt fram när det gäller teknik etc. Men den viktigaste förklaringen är att vi ser sådana framgångar som möjliga, till och med självklara. Och därför ger oss ut.

Kommentera
18 oktober 2010 under Noterat | kommentera

Ses vi?

Tobias Tobias

Tack och lov för min resebyrå, för den här veckan startar höstturnén på allvar. Tack och lov också för några nya fantastiska album som släppts (Håkan Hellström och Säkert!). Blir lysande resekamrater.

Förutom Emma förstås. Vi börjar på onsdag i Gävle en serie om tre heldagar; de följande sker i Falun och Karlstad. Vi ska tala för de olika länens ALMI-kontor och övriga företagsfrämjare där, som en del av projektet KKN.

Det ska bli väldigt spännande. Dels för att den lokala uppslutningen och uppbackningen är på topp. Dels för att det faktiskt är första gången som vi talar tillsammans.

Verkar det inte över huvud taget vara mycket som sker i höst på temat kulturekonomi och kulturella och kreativa näringar? Jag har aldrig tackat nej till så mycket — sorry! — vilket utöver några mycket spännande utredningsuppdrag just nu, också beror på att min småbarnssituation begränsar resandet.

På tisdag blir det Norrköping då jag tala på ”Creative Growth in Europe”, en europeisk konferens. Temat för mitt föredrag är ”hur går vi vidare?”, vilket förstås är triggande och ligger i linje med övrigt som jag sysslat med senaste halvåret, bland annat den kommande antologin Framtiden är nu. Kultursverige 2040. Vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill. Konferensen i Norrköping äger rum dagen före projektet KRUT:s slutkonferens, men då är jag som sagt i Gävle ihop med Emma.

Sedan rullar det på med stopp i Luleå (29 okt) och Östersund (12 nov) innan Generators stora konferens äger rum, 22-23 november. Programmet har börjat ta form och jag har fått en intressant uppgift — i linje med det som jag nämnde ovan.

Det finns mycket mer att berätta om allt detta. Så vi hörs. Och ses förhoppningsvis också.

Kommentera
31 mars 2010 under Inblick | kommentera

En lektion i att älska

Tobias Tobias

Egentligen en lektion i att älska klassisk musik. Men också i att lyssna, ta in och öppna hjärtat.

Benjamin Zander i sitt TED-föredrag Classical music with shining eyes. En liten underbar sak.

Sedan kan ni följa upp med en ny inspelning av J S Bachs ”Matteuspassion” ; högsta betyg i DN idag (på Spotify här).

Kommentera
5 november 2009 under Noterat | kommentera

Talartider

Tobias Tobias

När mörkret sänkar sig över oss, då springer vi som snabbast i våra vardagskorridorer och på möten med varandra. Det genomförs ett stort antal konferenser och seminarier som pågår och rör det kulturekonomiska området, liksom utbildningar som är igång.

Så här ser min novemberkalender ut:

  • 2 nov. Hus för scenkonst (Göteborg). Svensk Scenkonsts stora konferens i början av veckan. Jag modererade på temat ”Är det hus vi behöver?”.
  • 5 nov. Stockholm School of Entrepreneurship (Konstfack, Stockholm). Rubriken är ”Design & Innovation in Context” och är en slags fortsättning på en föreläsning som Emma håller idag om ”The Creative Economy”. Jag ska tala utifrån boken som vi snart släpper på riktigt, ”Penny for your thoughts – 10 lessons to help you build a creative business”. Endast för studenter.
  • 6 nov. Hyper Island (Telefonplan, Stockholm). Modulen Concept and Development. Målet är att ge designstudenterna en grundkurs i företagsekonomi för att kunna börja fundera kring en affärsplan. Endast för studenter.
  • 12 nov. Release/ny rapport: Så blir Sverige bättre på att locka utländska filmproduktioner (Kulturhuset, Stockholm). Jag har varit huvudskribent för arbetet med en ny rapport om stödsystem till filmproduktioner. (Se även inlägg imorgon.) Öppen och gratis för alla.
  • 19 nov. Kultur & företagsamhet (Tammerfors, Finland). Svenska kulturfonden arrangerar och jag inledningstalar. Citerar: ”Konferensen lyfter fram kreativitet som konkurrenskraft, de kreativa näringarnas utveckling och framtid samt inspirerande case.” Endast för inbjudna.
  • 24-25 nov. Generator (Orkanen, Malmö). Jag är med på fyra programpunkter. 1) Utländsk utblick, 2) Reflektion kring ett decennium med de kreativa näringarna, 3) Mätning/statistik överblick, 4) Mätning/statistik fördjupning.

Hoppas vi ses någonstans!

Kommentera
31 augusti 2009 under Noterat | kommentera

Aalborg, mjuka innovationer, upplevelsedesign och tjänstelogik

Tobias Tobias

Gissar att Aalborg är en anonym stad för de flesta svenskar – men råkar vara den danska ”by” jag känner till bäst. Här spenderade jag en del tid i flera månader för fyra-fem år sedan och försökte bena ut näringslivskontorets tankar kring kultur- og oplevelsesøkonomi. Det blev – såklart – en kartläggning (kan laddas ner här) och många diskussioner utifrån vad jag använde som referensram då, solsystemsmodellen.

Idag besökte jag Aalborg igen för universitets Nordisk Minikonference om Oplevelsesdesign. Jag talade på temat betydelsen av tjänste- och mjuka innovationer för upplevelsedesign. Eh… vad innebär det? Kortfattat:

– Vi bör inte bara se det där banbrytande och helt nya som innovationer, utan även kontinuerliga förändringar i olika processer och produkter.

– Tjänstelogik är viktig för alla företag och bör inte begränsas till några branscher (tjänstesektorn). Det innebär att fokus flyttas från distribution av resursen (produkten) och transaktionen till till samskapande ihop med kunden i en process och en relation.

– Sådan tjänste- eller systemlogik gränsar också till vad vi kan kalla för upplevelselogik: fokus på en värdeskapande process ihop med kunden.

Teoretiskt? Jajamän, men jag hade också intressanta exempel att utgå från: till exempel restauranggruppen F12, Kulturhuset i Stockholm, rockfestivalen Sweden Rock. Bakgrunden är en undersökning om tjänsteinnovationer för KK-stiftelsen för ett år sedan. (Rapporten släpps snart.)

Mitt tema gränsar för övrigt till de arbeten som brittiska Nesta tagit fram. Häromåret släpptes rapporter på temat ”dolda innovationer” och, som vi skrev om i analysbrevet, i somras kom en rapport om ”mjuka innovationer”. Rapporten av Paul Stoneman menar att statligt stödsystem borde uppmärksamma och stödja mjuka innovationer – som mer handlar om intellektuella och estistiska världen – i lika stor utsträckning som tekniska och vetenskapliga innovationer. Det skriver den brittiske ekonomiprofessorn Paul Stoneman i en ny rapport från NESTA.

Strömmen hade gått strax före mitt föredrag så jag förberedde för att köra utan bilder. Jag hade helt styrt om mitt föredrag, när strömmen gick på igen. Men jag skrev i alla fall några ord på svarta tavlan, lite bara för att det var så länge sedan men också för att tavlan faktiskt har en fördel: det som skrivs står kvar, medan presentationsbilder bläddras vidare. Något att ta med sig.

Kommentera
23 maj 2009 under Inblick | kommentera

Trent Reznor och framtidens musikbransch

Tobias Tobias

Här är ett föredrag om en fallstudie som lyfter fram – hör och häpna – en framgångsrik affärsmodell i musikbranschen. Det handlar om hur Trent Reznor (Nine Inch Nails) har arbetat för att hantera minskad skivförsäljning och ökad illegal fildelning.

Nine Inch Nails släpper sitt material gratis på sin sajt, men erbjuder sedan olika möjligheter för köp, till exempel limiterade utgåvor. Mycket handlar om att skapa en relation med fansen.

Kommentera