Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
19 september 2007 under Noterat | 2 kommentarer

Tillrättalägganden (DN om "Film utanför filmen")

Tobias Tobias

Vaknar upp idag och Dagens Industri och Dagens Nyheter kultur skriver om nya rapporten ”Film utanför filmen” (ladda ner här).

Apropå DN:s artikel: bara för att förtydliga är det inte främst de flesta produktionerna som sker i huvudstadsregionen. Inte alls så faktiskt om man ser till långfilm (bilden blir ju en annan om man vidgar till reklamfilm o.d.). Det som är tydligt är snarare att trots att långfilmsproduktioner har flyttat ut så dominerar Stockholms län vad gäller omsättning i företagen, antal företag och antal sysselsatta (60-65 procent av landet).

Och lika tydlig har drömmen om Stockholm varit. Men kan den goda cirkeln få fortsätta snurra, när andra storstadsregioner känns både pigga och är aktiva mot de audiovisuella branscherna?

Det blev en intressant diskussion igår. Mest brände det till när just Stockholm stads aktivitet ifrågasattes. Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt var med i panelen, men hennes förslag framstod inte lika tydliga där som i DN-artikeln. På seminariet var det snarare Filmpool Stockholm-Mälardalen som fick sista ordet, med Madeleine Sjöstedts partikollega (fp) Anders Ekegren som ordförande.

Dagens Industri (sid 28; 18/9) fokuserar på att filmbranschen inte bör isolera sig utan se möjligheter i (tidigare) okonventionella samarbeten med till exempel mobiltelefontillverkare.

DN citerar mig för övrigt på ”bredd skapar elit” utifrån FUNK-modellen. Viktigt tankesätt för både kulturen och kulturnäringarna/upplevelseindustrin.

Nedan några bilder från seminariet igår.

rapport1.jpg
presentation.jpg
dsc_0128.jpg
filmpool.jpg
2 kommentarer
  1. Anna Caracolias skriver:

    Läste DN imorse och har nu rapporten i min hand. Det ska bli mycket intressant att läsa.

    Jag tror att det händer avsevärt mycket mer än vad många tror när det gäller film i de lite nyare, digitala kanalerna. Jag jobbar själv med publicering i mobiltelefoner och webb och ser en exploderande utveckling. Och det är film (audio/video)av alla sorter; nöje, information, reklam, musik, spel, infotainment och även sånt som de flesta sätter etiketten ”tvivelaktigt” på.

    Faktum är att all teknik finns nu för att få ut det mesta på webb och i mobiler. Konstfack har precis utannonserat en mobil filmutställning. Den kommer att visas i mobilsajter hos SAS, TV4, NyTeknik och i Konstfacks nya moilsajt som lanseras 16 oktober. http://www.adimo.com/primates

    Eller vad sägs om en bloggfantast som lägger ut en författarintervju i mobilen och på webben http://www.ordupplaget.mobi (Olle Svalanders Junk)

    Det pågår en explosion fn. Och det är många nya spelare inblandade.

  2. Tobias skriver:

    Anna, mycket spännande exempel. Jag tror du har helt rätt i den kommande explosionen mobilt.

    Traditionella AV-företag har en möjlighet här, men annars kommer — som du skriver — många nya spelare träda in.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas