Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
3 september 2010 under Bok, Noterat | kommentera

Digital kulturpolitik — mitt kapitel i "Efter The Pirate Bay"

Tobias Tobias

Jag medverkar i den nya antologin Efter The Pirate Baysom ges ut av Kungliga Biblioteket och som sammanställts av redaktörerna Jonas Andersson och Pelle Snickars.

Mitt bidrag handlar om behovet av en digital kulturpolitik, och föreslår en mycket konkret modell för att komma igång med en sådan. Det är en modell som jag gillar skarpt och som jag tänker återanvända fler gånger, inte minst för att fånga kulturpolitikens viktigaste avvägningar generellt.

Framför allt försöker texten förklara varför en digital kulturpolitik — eller mer korrekt: en kulturpolitik som anpassar sig till digitaliseringen — handlar om mycket mer än upphovsrätten, utan medför många fler och djupgående konsekvenser.

Jag ska försöka återkomma mer om den här boken, men tills vidare:

Releasefest i Stockholm nästa onsdag, 8 september, på Kåken kl 18.00. Alla är välkomna. (Facebookgrupp här och pdf-inbjudan här.)

Ladda ner hela boken som pdf eller köp den superbilligt i ett skönt tryckt format.

***

Nedan mitt kapitel som pdf och i iPaper:

Efter The Pirate Bay – Tobias Nielséns kapitel

Kommentera
9 juni 2009 under Noterat | kommentera

Internet på scenen

Tobias Tobias

Ola Larsmo sammanfattar väl i DN idag, under rubriken ”Lär av piraterna: hög tid att inse att internet är en kärnfråga”:

”… det avgörande vad som skedde i detta val var att just de (avgörande digitala, politiska) frågorna äntligen tog plats på den politiska scenens mitt. Det handlar om så mycket mer än fildelning. För den som inte ser att grundläggande demokratifrågor idag stavas som Ipred och FRA och döljer sig bakom råttgrå begrepp som Datalagringsdirektiv har varit på en annan planet de senaste åren.”

Eller som i det här föredraget av profesor Franz Reuleaux, som han höll 14 november 1884 i Wien och som publicerades i svenska Teknisk Tidskrift 1885 (via Daniel Johansson):

”Det torde ej för någon, som vill taga en öfverblick af verldens nu varande kulturtillstånd, varda förborgadt, hvilket betydelsefullt inflytande den vetenskapligt grundade tekniken i våra dagar utöfvar, och huru hon gör oss mägtiga af en vida större materiel alstringsförmåga, än som för några århundraden sedan var menskligheten möjlig. (…) hvilken ställning intager egentligen tekniken i våra dagar till den totala verksamheten inom kulturproblemet, en ställning, hvaröfver vi, synes det mig, på långt när ej gjort oss så full reda som rörande den sociala, politiska och ekonomiska vigt vi tillmäta tekniken.”

Kommentera
27 maj 2009 under Noterat | kommentera

Digital kulturpolitik

Tobias Tobias

Kulturutredningen nämner inte fildelning någon gång. Men nu har jag hittat pusselbiten som borde funnits med i bakgrundsbeskrivningen – i en tankeväckande text av kulturjournalisten Andreas Ekström.

Han nämner inte ordet kulturpolitik någon gång i sin text – men jag har blivit så ”skadad” att konsekvenser för kulturpolitiken är vad jag ser när Ekström formulerar svårigheterna framåt: utifrån att mikrobetalningar i form av royalties till upphovsmän blir allt svårare att vidmakthålla. Hans tes är att en mecenatkultur tar över.

Texten kommer finnas med i en bok som mitt förlag Volante ger ut (klart i veckan!) och som smyglanseras i Visby 3 juli under Almedalsveckan. Mer om detta snart.

Kommentera
25 maj 2009 under Noterat | kommentera

Kulturkonsumtion som samlande

Tobias Tobias

Mycket kultur som köps blir bara prydnader. Det gäller förstås en hel del konst som i århundranden fyllt väggar, men då har den åtminstone synts. Jag tänker på de böcker, de skivor och de filmer som aldrig lämnar hyllan efter att de ställts där.

Digitala bibliotek som man prenumerar på (tänk: Spotify) kommer få konsekvenser på allt från företag och branscher (vad som kan säljas) till heminredning (färre bokhyllor och stereomöbler, mer utrymme till annat).

Journalisten Kjell Häglund gör upp med sig själv som filmsamlare i en träffsäker krönika på FilmNyheterna: ”… när jag väl ser en film väljer jag ändå, 99 gånger av 100, någon av alla nya filmer jag inte hunnit se, någon som finns i samtiden och debatten.

Han efterfrågar det som vi är så många att önska – möjligheten att ta del av stora film- och tv-bibliotek över nätet i stället för att äga eller hyra – men min gissning är att det dröjer ytterligare några år eftersom en sådan lösning försvårar det som filmbranschen har tjänat så mycket på, nämligen att sälja samma sak flera tillfällen, genom s.k. fönster (tänk: bio, uthyrning, köp, kabel-tv, flyg, annan tv etc.). Nedladdningen via PirateBay m.m. har skyndat på, men förvånande lite (den här Fokus-artikeln sammanfattar svårigheter med bl.a. rättigheter).

Varför det trots allt kommer ske en förändring beror förstås på att vi inte behöver äga alla de där filmerna. Kjell Häglund:

”Filmindustrin har vräkt ut köpfilmer som i genomsnitt kostat mindre att producera än en kinesisk pirat-VCD, till miljoner svenska filmanalfabeter som utan att själva begripa varför köpt ”Snuten i Hollywood Vol. 1–3” på Ica Maxi, trots att de redan sett dem på både bio och video, och hellre går ner och hyr ”Mamma Mia” på hörnet den fredagskväll de råkar känna för att ”kolla på nåt”.”

Det fanns en tid när bokhyllan – med böcker, filmer och skivor – sa vem du var. Nu kommer sådana identitetsmarkörer ersättas av spellistor (och andra attribut).

Men än är vi många som har ett förhållande till de här ”prylarna”. Gamla böcker har jag börjat slänga – i mängder – trots att jag verkligen är bokälskare i betydelsen ”fysisk bok”. Igår rensade min bostadsrättsförening bort kvarlämnade saker ur vindsförråd och jag (som ordförande) såg till att alla bokkartonger försvann. Böcker… finns överallt ändå.

Men tre backar med vinylskivor – väl omhändertagna och resultat av en god samlare – lät jag stå kvar i ett hörn. Jag kunde inte slänga dem. Mest för att det var så länge sedan jag såg en sådan där samling vinylskivor, med alla omslag stora och tydliga som de var menade än gång.

Kommentera
23 maj 2009 under Inblick | kommentera

Trent Reznor och framtidens musikbransch

Tobias Tobias

Här är ett föredrag om en fallstudie som lyfter fram – hör och häpna – en framgångsrik affärsmodell i musikbranschen. Det handlar om hur Trent Reznor (Nine Inch Nails) har arbetat för att hantera minskad skivförsäljning och ökad illegal fildelning.

Nine Inch Nails släpper sitt material gratis på sin sajt, men erbjuder sedan olika möjligheter för köp, till exempel limiterade utgåvor. Mycket handlar om att skapa en relation med fansen.

Kommentera
24 april 2009 under Analys | kommentera

Exklusivt för Pirate Bay – kulturpolitiken måste vakna

Tobias Tobias

piratebaydrougge

Unni Drougge ”donerade” i onsdags sin senaste bok i ljudboksform till The Pirate Bay, vilket sajten har lyft fram på ett sätt som jag inte tidigare sett när det gäller innehåll. Pirate Bay har blivit tydligt politisk i demonstrationer. (Dessförinnan var det uppmaning apropå EU:s ”telekompaket”.)

Men det är också ett sätt för Pirate Bay att visa två saker: För det första att en BitTorrent-tracker (eller fildelningsnätverk) kan fungera som en legitim distributionsväg för en upphovsman. För det andra att det finns upphovsmän som står på deras sida.

Drougge förklarade sin handling på Newsmill: för att ”demonstrera mitt avståndstagande från den snikna och maktlystna upphovsrättslobbyn som villigt såpar banan för storebrorssamhället”.

Hennes artikel har kommenterats av Peter Stjernström från författaragenturen Grand Agency. Han väcker den relevanta frågan hur författarnas intäkter ska ske när inte bara ljudböcker, utan också e-böcker, sprids på nätet i stor skala. Deras möjligheter för live och kringintäkter finns visserligen, men i uppenbar mindre grad. För de flesta skönlitterära författare är bokuppläsningar något man gör gratis, för att möta sin publik och eventuellt sälja några få ex. Med Bruno K. Öijer som undantag.

Donationer? Unni Drougge skriver att hon på mindre än en dag har fått tillbaka tre gånger insatsen i form av frivilliga donationer. Jag har för många år sedan talat för den modellen, men jag tror inte den här hållbar förutom som komplement. Drougge får så här mycket på samma sätt som Radiohead lyckades fenomenalt med ”In Rainbows”-släppet: de lyckades skapa vurm och uppmärksamhet för sin handling. Vi kan inte låta undantagen stå som regel när vi funderar över hållbara modeller framåt.

Det är i alla fall uppenbart att fildelningsdiskussionen på allvar har nått bokbranschen – och det är uppenbart i ljuset av utvecklingen med läsplattor och mobiler med större skärmar: det är här nästa upphovsrättsfajt kommer stå.

Tro mig: det kommer inte gå att föra den här diskussionen i mål utan att involvera kulturpolitiken.

Kommentera
17 april 2009 under Analys | kommentera

Och samtidigt – kulturpolitik utan fildelning

Tobias Tobias

På hotellet Hilton vid Slussen i Stockholm pågår idag, samtidigt som Pirate Bay-domen släpps, en remisskonferens för Sveriges kommuner och landsting.

Just den konferensen har förstås annat att tänka på – portföljmodellen inte minst – men den är ännu ett exempel på hur diskussionerna om Pirate Bay, Ipred och upphovsrättslagstiftning å ena sidan och kulturutredningen och kulturpolitik å andra sidan förs på två parallella spår.

Kulturutredningen släpptes mitt under upptrappningen inför Pirate Bay-rättegången. Det var ett sammanträffande som såg ut att vara en tanke. Ändå var det få som tänkte den.

Ordet ”fildelning” nämns för det första inte en enda gång i kulturutredningen – jag har sökt igenom alla filer. Kulturutredningen konstaterar att ”en särskild analys bör göras skyndsamt” apropå fonogramstödet, men friskriver sig i princip från diskussionen genom att hänvisa till att utredningen inte haft i uppdrag att ta upp frågor om upphovsrätt. Om utredningen såg det tvunget att överskrida sitt uppdrag och komma med förslag på skattelagstiftningen, är det märkligt att ingen större konsekvensanalys har skett när det gäller teknikutvecklingen.

För det andra har upphovsrättsfrågan och vad det innebär att kultur allmer blir en på-köpet-produkt inte fått något utrymme i den efterföljande diskussionen om kulturutredningen. Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP) påpekar också idag vilket tomrum det finns i debatten om framtidens kulturpolitik – läs: kopplad till processen som pågår just nu, med remisser och kommande proposition, utifrån kulturutredningen – kring dessa kulturfrågor. Hon skriver dessutom apropå Piratpartiet:

”Och Piratpartiets två främsta representanter, Rick Falkvinge och Christian Engström, som har gjort just framtidens kulturkonsumtion och kulturspridning till basen för hela sitt partis existens, bryr sig inte heller om Kulturutredningen. I sökmotorerna på deras bloggar ger ”kulturutredning” inte en enda träff.”

Kommentera
17 april 2009 under Analys | kommentera

Domen – men vad är alternativen?

Tobias Tobias

För fem minuter sedan föll domen i The Pirate Bay-rättegången. Alla fyra åtalade fälls (SvD, DN); för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen och de döms till ett års fängelse och totalt 30 miljoner kronor i skadestånd.

Detta utgör givetvis bara en signal – fildelning kommer fortsätta, i någon form – och rättegångsresultatet kommer överklagas. Men Pirate Bay är inskrivet i historieböckerna, vilket inte minst demonstreras av att Tekniska museet i Stockholm införskattat en TPB-server som beslagstogs av polisen. Ur pressmeddelandet från museet: ”Denna tekniska pryl måste hamna på museum! Den har ett stort symboliskt värde då den satt fingret på ett stort problem eller en stor möjlighet.”

I olika delar av världen pågår, under tiden som TPB-målet kommer rulla vidare, små försök till andra och lagliga alternativ – men stora filmbolag och skivbolag har genom kortsiktiga avvägningar bromsat utvecklingen. I musikbranschen finns numera en hel del alternativ – från Itunes till Spotify – men filmbranschen håller stenhårt kvar sina olika visningsfönster. Så här säger jag i senaste Fokus, i en artikel av Adam Svanell som belyser situationen väl:

”(Filmbolagens) guldgruva har varit möjligheten att sälja samma sak flera gånger. Först till biograferna, sedan som köpfilm, till kabel-tv, andra tv-kanaler, flygbolag och så vidare. Nu vill de till varje pris försvara den modellen, men den är inte hållbar i längden. Redan nu kolliderar den med vad publiken vill, nämligen att se nya filmer och tv-avsnitt direkt utan att vänta.”

Dessutom hänvisas igen till Fabchannel, som jag skrivit om tidigare.

Det är viktigt att minnas att The Pirate Bay bara är en aktör som påverkar den här utvecklingen.

Kommentera
5 april 2009 under Analys | kommentera

Internetleverantörernas bekännelse

Tobias Tobias

Ni är nog några som har sett mig rita upp cirklar för att beskriva att många olika effekter kan komma ur en kulturskapares verk, mer eller mindre nära det men ändå i samma system – och jag är inte den enda som använder mig av den symboliken.

Som ett exempel: Tolkiens fantasi gav oss en mängd oförglömliga karaktärer. Men han kunde knappast själv fantisera om att de skulle locka mängder av (film)turister till Nya Zeeland. Dessförinnan har hans böcker skapat aktivitet och lönsamhet hos förlag och boklådor, och filmerna utifrån böckerna har skapat resultat hos filmbolag, biografer, distributörer och leksakstillverkare/-försäljare.

Dessutom driver Tolkiens verk – liksom musik, filmer och ljudböcker generellt – internettrafik. Lagen Ipred trädde i kraft i onsdags. En intressant uppgift är att den har minskat den svenska trafiken på internet med mer än en tredjedel (DN rapporterar att nyheten spridit sig till brittiska Guardian och BBC, spanska El País, tyska nyhetsbyrån DPA och många andra).

Jag är inte förvånad. Det har länge talats om att nedladdning och fildelning av framför allt musik och film har fungerat som bränsle för internettrafiken. Men det är första gången som jag hör uppgiften bekräftas från flera håll. På Newsmill skriver till exempel internetleverantören Bahnhofs vd.

Jag tror inte att operatörerna själva förstår vad de säger just nu. Själva vill de ha förståelse för sitt tapp (”Nu äventyras en hel framtidsbransch”). Men vad de uttrycker är samtidigt: vi är en del av det här ekonomiska systemet.

Tidigare förslag har pekat på att ”bredbandsskatt” – i likhet med att kassettersättning finns – kan vara en lämplig väg framåt. Uppgifterna om korrelationen mellan internettrafiken och fildelningen stärker den typen av lösningar.

Vad blir ytterligare rimliga konsekvenser i en ansvarstagande ekonomi? Att internetleverantörerna tar plats i filmavtalet? Att de sponsrar musikskolor? Att de blir en remissinstans för kulturutredningen?

Kommentera
1 april 2009 under Noterat | kommentera

Ipred igång

Tobias Tobias

Två röster:

Anders Mildner/numera Media Mötesplats Malmö:

”För visst kan vi diskutera branschfrågor, affärsmodeller och nya initiativ – personligen tycker jag att det är väldigt spännande – men jag kan garantera en sak: det kommer inte att vara särskilt kul att syssla med n-å-g-o-n-t-i-n-g i en värld där yttrandefriheten är nedtryckt till fotknölarna.”

Jonatan Fried/Fokus:

1. Nätverken öppnas
2. Fildelning blir social igen
3. Insatserna höjs

Kommentera