Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
16 juni 2015 under Noterat | kommentera

Festivaler och sociala medier (ännu en festivalsommar)

Tobias Tobias

Varje år vid den här tiden brukar snacket om festivalsommaren vara igång. Det brukar vara julafton för mig, och jag varit med i otaliga intervjuer på temat och skrivit — i omfattning — hundratals sidor om festivalernas marknad och organisationer.

Och några blogginlägg: se här exempelvis om festivaler. Festivaler har i sig en fantastisk energi — vilket kan kopplas till en stor satsning vid ett tillfälle och på så sätt hög risk och stort fokus — och inbegriper en intrikat balans mellan affären, musiken och varumärket. Dessutom speglar festivalerna samhällsutveckling i stort. Vad unga gör, vad vuxna gör (tänk Sweden Rock), vilka som har pengar, vart man reser, hur man vill bo, vad man lyssnar på när det inte är via Spotify.

Volante Research är vi därför glada att Christofer Laurell har förlagt sitt forskningsprojekt hos oss och att han ska utforska evenemang och platser generellt, men också sommarfestivalerna specifikt just nu i sommar.

Jag brukar skämtsamt kalla honom för en big data-forskare, då hans informationssystem hela tiden tankar in vad som skrivs på sociala medier. Hans kartläggning drog igång med Sweden Rock häromveckan och 11.500 inlägg samlades in bara från den festivalen.

Sedan ska han tolka vad som skrivs, inte bara jämföra mängden inlägg. Steget vidare är att analysera hur den fysiska platsen samspelar med digitala rummet. Läs mer här om Christofer Laurell och hans forskningsprojekt. (Andra teman kommer vara museer och arenor, men mer om det senare.)

Förhoppningsvis får vi nya saker att säga om festivalerna. Rapporten nedan är från 2004 och handlade om Hultsfredsfestivalen i förhållande till sin kommun och andra aktörer. Vilka värden skapas och för vem?

IMG_9263.JPG

 

 

 

Kommentera
8 september 2011 under Noterat | kommentera

Kalkerpapper på idrott

Tobias Tobias

image

Idag var det workshop i Varberg för att utveckla surfnäringen. Hälften kom i shorts och som någon sa, det var tur att det inte var bättre vindar, då hade han kanske inte kommit alls.

Jag var där för att presentera en rapport som bland annat handlar om lärdomar från idrottsevents och idrottens roll i samhället. Det är slående hur många paralleller som finns mellan kultursektorn och idrottsområdet. Både när det gäller kulturens och idrottens sociala effekter och dess ekonomiska betydelse genom kulturella och kreativa näringar respektive sportbranschen.

Även på EU-nivå gör idrotten en liknande resa som kulturen gjort de senaste åren. Idrottens roll för regional utveckling börjar alltmer lyftas fram som ett prioriterat område.

Dessutom finns mängder av kopplingar om vi ser på hur de fungerar. Företagen drivs ofta av genuint intresserade och passionerade människor och de är ofta små- eller egenföretag. När det gäller actionsport är därtill kultur och idrott mycket nära sammanflätade när det gäller hur livsstilen formas och kommuniceras, med hjälp av mode, filmer, musik och dataspel.

CRED i Varberg försöker med projektet “Coastal Culture” gifta samman idrott, kultur, näringsliv och akademi för att utveckla framför allt surfnäringen i regionen. Projektet kan ses som en inkubator i eventform. Och både tidigare studier och erfarenheterna från det senaste Coastal Culture visar på en rad positiva effekter bara när det gäller att genomföra evenemang.

Genom eventet organiseras det oorganiserade, informella nätverk skapas och stärks, uppdrag förmedlas som bidrar till en grund i pågående verksamheter, samverkan med kommunen förbättras och inte minst, eventet skyndar på och bidrar till en rörelse åt samma håll.

Kommentera