Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
13 oktober 2009 under Analys, Inblick | kommentera

E-boksdjungel och amatörlösningar

Tobias Tobias

Jag är för förändring, nästan jämt, och nu börjar en ny marknad komma igång. Det knakar åt olika håll och ingen vet säkert vart det bär.

Så är det med e-böcker. Jag har själv börjat använda min iPhone mer aktivt för läsande och väntar på Amazons läsplatta Kindle som släpptes i internationell version häromdagen (fodralet har dock redan kommit, haha).

Som både skribent och utgivare är jag sugen på möjligheter att nå en större läskrets snabbare och billigare. Redan nu finns mängder av möjligheter. Amazon har flera erbjudanden, däribland tjänster för att underblåsa och ta hand om do-it-yourself-trenden och inte bara för e-böcker. Se till exempel CreateSpace som riktar sig mot filmare, författare och musiker att sprida sin verk.

Vad innebär det för svenska som språk? Kommer allt fler vilja skriva på engelska för fler direkt? Och för engelska som språk – ökar toleransen för språkliga fel, som med musik på engelska? The Economist konstaterade häromåret att fler pratar ”medioker engelska” än ”korrekt engelska”, med slutsatsen att det i de flesta lägen räcker med okej nivå.

Som läsare och konsument finns många frågetecken inför e-böcker, och många handlar om standarder. Det är inte särskilt svårt att ta sig fram, men det kräver ett intresse och sinne för teknik. Vilken läsplatta ska man välja? Eller ska jag läsa på dator eller mobil? Var ska jag hitta och ladda ner böcker? Och när och varför ska jag läsa digitalt?

Även när man har valt finns frågetecken. Om jag vill läsa på min iPhone kan jag antingen gå via Stanza eller ladda ner böcker som enstaka tilläggsprogram (apps). Den senare lösningen kommer några svenska förlag använda sig av, säkert för att den möjliggör koperingsskydd på ett helt annat sätt. Även om Iceberg kan bli Apples sätt att också bli en standardtjänst för e-böcker så är den här lösningen ohållbar så länge det inte det blir möjligt med fler tilläggsprogram i mobilen; nu finns en övre gräns, 148 för iPhone. En stor poäng med e-böcker är ju att att kunna sortera lätt bland alla böcker och ha med sig ”biblioteket”. Man laddar inte ner ett enstaka musikalbum såsom program och installerar separat (läs kritiken här).

Att det ändå finns möjligheter för den digitala boken är uppenbart. Vad som triggat mig att köpa en Kindle är att Amazons vd hävdar att 48 procent av deras bokförsäljning kommer från e-böcker i de fallen både Kindle- och papperversioner finns tillgängliga, vilket är en ökning från 13 procent i februari.

I min förläggarroll har jag vigt några timmar idag åt att fundera vilka samarbetspartner som är bra att starta med. Det är en djungel därute idag. Den största missuppfattningen är ofta att det handlar om val mellan olika ”butiker”, men vad man vill ha är en kontakt som i sin tur kan förmedla en mängd kanaler. Tyvärr har inte den typen av aktörer utkristalliserats än – vilket verkligen är ett tecken på marknadens omognad än så länge; jag kan jämföra med  musikbranschens digitala system – så tills vidare är det många kontakter som gäller: Free E-books ligger i täten för gratismodellen, men är nischade mot den. Amazon har en lösning för Kindledistribution. ScrollMotion erbjuder via Iceberg Reader separata iPhoneapps för varje bok. Smashwords har ett flertal samarbeten, till exempel Barnes & Noble och Stanza.

Och även om texter och böcker kommer kunna erbjudas direkt från en mängd olika sajter i anpassade format – jämför utskriftsfunktionen – så kommer några såklart bli störst. Jag tror att Amazons storlek och försprång kommer sätta sina spår, men kanske gör de ett misstag att fokusera för mycket på hårdvara (Kindle) i stället för innehåll och tjänster (även erbjuda böcker till andra läsare). Jag tror även att Googles ambitioner att skapa det totala biblioteket kommer få effekter, och om (när) de väl lyckas tillgängliggöra böcker digitalt kommer det bli en lätt sak att lägga på tjänster som överföring till läsplattor och print-on-demand. (Uppdatering: Google berättade under Frankfurtmässan om deras planer på att lansera en digital butik våren 2010.)

Men jag kikar inte bara på spridning via e-böcker, utan tror mycket på print-on-demand som sättet vi kommer beställa böcker på framöver. Det blir helt enkelt för dyrt att trycka och lagra de flesta böcker när allt fler kommer välja att inte läsa i fysisk form.

Det är i alla fall tydligt att många vill vara med och leka – och när vi trodde att vi började få nog av alla bloggar, Twitter och tidningar – så är min prognos att antalet texter kommer fortsätta öka exponentiellt.

***

Relaterade inlägg:
> Vad är en bok? Tankar om bokens framtid


Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas