Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
8 oktober 2010 under Analys, Noterat | kommentera

Det bubblar — men vi är bara i början

Tobias Tobias

Det bubblar i bokbranschen. Diskussionen tilltar och på riktigt verkar man i Sverige ha förstått att digitaliseringen kommer ha en reell förändring. Det handlar mycket lite om läsplattor i sig, utan också om att tillgängliggöra gamla arkiv och inte minst förlagens roll framåt. Momsfrågan har också hakats på (6 procent för en tryckt bok, 25 procent för en e-bok).

Apropå att ha arkiven digitaliserade — om Norstedts hade varit redo på så sätt med nobelpristagaren Mario Vargas Llosa hade böckerna kunnat säljas idag. Bara några hundra ex fanns i lager vid beskedet och nu dröjer det två veckor innan nytrycket är klart.

Någon eboksutgivning finns inte heller förberedd. Det beror knappast på att utnämningen var oväntad, utan på att gamla avtal sätter stopp för att agera fritt på det här området. De svenska förlagen har börjat med sina egna författare och avtal för digital utgivning av utländska författare släpar efter.

Under bokmässan såg jag för övrigt Norstedts försök med iPad (som alltså inte är släppt än i Sverige). I det fallet var utgångspunkten en barnbokskaraktär och det var inte böckerna som omformats för plattan (eller ”paddan” som den kallas av entusiasterna). I stället var det snarare ett spel och en samling, slags digitala pysselböcker. Det vill säga för att bygga karaktärerna i syfte att sälja böckerna i en annan ände.

Här är ett av inläggen i diskussionen.

Kommentera
26 september 2010 under Inblick | kommentera

Bokmässan på en minut

Tobias Tobias

Kommentera
19 maj 2010 under Inblick, Noterat | kommentera

Först i Sverige att nå världen

Tobias Tobias

Först i världen? Nåväl. I alla fall blir Volante, förlagsdelen av mitt företag, först av svenska förlag att nå ut till världen på ett specifikt sätt, nämligen att direktdistribuera e-böcker via Amazon Kindle. Det innebär också att boken blir tillgänglig för iPhone, vissa andra mobiltelefoner och alla datorer.

Boken är ”Creative Business: 10 lessons to help you build a business your way” som jag skrivit ihop med Dominic Power och Margret Sigrun Sigurdardottir. Boken släpps snart i tryckt version, men kan redan idag beställas via Amazon (eller direkt från oss här). Låt mig återkomma till själva texten vid ett annat tillfälle — för en viktig dimension av den här utgivningen handlar om distribution.

Vad vi på Volante nu gör genom att samarbeta med Amazon – och snart Apple – är att applicera teorin om the long tail och försöker samla ihop de nischmarknader som finns i olika länder kring våra och andra experters och forskares specialområden.

Det ska bli oerhört spännande att se hur det går. Den digitala versionen kommer kosta kring 40 kronor och den trycka kring 100 kronor. Vi har även investerat i domännamnet creativebusiness.org (sajten långt ifrån klar).

Varför är Amazon så viktigt? Amazon Kindle står idag för 90 procent av eboksmarknaden och fyra av tio böcker som Amazon säljer är eböcker. Läsplattan Kindle säljs sedan i höstas internationellt, men den är inte nödvändig för att läsa Kindleböcker utan via tilläggsprogram kan böckerna också läsas på datorer och på flera mobiltelefoner. Men vi kompletterar Amazondistributionen genom att också göra boken köpbar i de friare formaten epub och pdf.

Att vi kan vara först — när Kindle nu ändå funnits i flera år — beror på att det var först för någon månad sedan som det blev öppet för icke-amerikanska förlag att ansluta sig.

Jag tror att det här bara är en föraning av hur bokbranschen ritas om. Från att ha varit utpräglad lokal och dominerats av olika förlag på olika hemmamarknader, är det nu möjligt att direkt nå läsare i andra delar av världen. Det engelska språket blir förstås ett krav för att nå många, men inom specialistområden är det ändå engelska som dominerar.

Kommentera
28 april 2010 under Analys, Noterat | kommentera

E-matlagning har också varit det nya heta

Tobias Tobias

Jag hittar en bok i huset som snart blir mitt nya hem. I 80 år har en och samma familj bott där tidigare.

Jag funderar på titeln och utgivaren och tänker på konferensen som vi arrangerar nästa vecka på torsdag om bokbranschens utmaningar.

Visst är det en fantastisk titel! E-matlagning! Ord uppstår för att något behöver förklaras. När de inte längre behövs försvinner de.

Ingen talar idag om elektrisk matlagning eller ugnens fördelar. Det finns inte längre behov av en Föreningen för elektricitetens rationella användning, som gav ut boken (se längst ner på bokomslaget). Denna förening startades 1927 av Edy Valander, professor och senare vd för Ingenjörsvetenskapsakademien, och gav även ut tidskriften ERA. Han arbetade då på Vattenfallsstyrelsen.

Ibland när jag håller föredrag talar jag mycket om kreativitet — och kreativa miljöer, kreativa näringar, kreativa företag.

Troligtvis kommer ordet inte alls behövas i det sammanhanget om, säg, 20 år. Då kommer det att vara självklart för alla platser och organisationer att man funderar hur människans idékraft och kunskap kan komma till rätta och utvecklas. Kanske går det snabbare. Kanske borde jag redan sluta. Ingen talar ju längre om k-samhället idag.

Prefixen fungerar på så sätt som bryggor i vårt språk. Innan något blivit självklart finns där ett förklaringsord, -bokstav eller -sats som ringar in att något är nytt och annorlunda.

På samma sätt är det med den lilla bokstaven e som i e-böcker. (För övrigt lite märkligt val av prefixbokstav, är det inte? Elektroniska böcker — vem skulle säga det om man inte förkortar? D som i digital borde ha varit naturligare.)

Men vi kommer förstås inte prata om elektroniska böcker för evigt och Föreningen för läsplattornas vidunderliga användning lär väl också upplösa sin twitterbubbla #ebok inom kort. Snart snart snart kommer texter i elektroniskt format kännas så naturliga att det, återigen, är innehållet som är det viktiga och inte formen.

En sidonotering är för övrigt att man inte kommer hitta en bok om e-nåt om 80 år. Det materialet kommer kommer inte tryckas och ligga och skräpa i ett gammalt hus som någon tar över.

***

Läs mer:

-

Kommentera
13 oktober 2009 under Analys, Inblick | kommentera

E-boksdjungel och amatörlösningar

Tobias Tobias

Jag är för förändring, nästan jämt, och nu börjar en ny marknad komma igång. Det knakar åt olika håll och ingen vet säkert vart det bär.

Så är det med e-böcker. Jag har själv börjat använda min iPhone mer aktivt för läsande och väntar på Amazons läsplatta Kindle som släpptes i internationell version häromdagen (fodralet har dock redan kommit, haha).

Som både skribent och utgivare är jag sugen på möjligheter att nå en större läskrets snabbare och billigare. Redan nu finns mängder av möjligheter. Amazon har flera erbjudanden, däribland tjänster för att underblåsa och ta hand om do-it-yourself-trenden och inte bara för e-böcker. Se till exempel CreateSpace som riktar sig mot filmare, författare och musiker att sprida sin verk.

Vad innebär det för svenska som språk? Kommer allt fler vilja skriva på engelska för fler direkt? Och för engelska som språk – ökar toleransen för språkliga fel, som med musik på engelska? The Economist konstaterade häromåret att fler pratar ”medioker engelska” än ”korrekt engelska”, med slutsatsen att det i de flesta lägen räcker med okej nivå.

Som läsare och konsument finns många frågetecken inför e-böcker, och många handlar om standarder. Det är inte särskilt svårt att ta sig fram, men det kräver ett intresse och sinne för teknik. Vilken läsplatta ska man välja? Eller ska jag läsa på dator eller mobil? Var ska jag hitta och ladda ner böcker? Och när och varför ska jag läsa digitalt?

Även när man har valt finns frågetecken. Om jag vill läsa på min iPhone kan jag antingen gå via Stanza eller ladda ner böcker som enstaka tilläggsprogram (apps). Den senare lösningen kommer några svenska förlag använda sig av, säkert för att den möjliggör koperingsskydd på ett helt annat sätt. Även om Iceberg kan bli Apples sätt att också bli en standardtjänst för e-böcker så är den här lösningen ohållbar så länge det inte det blir möjligt med fler tilläggsprogram i mobilen; nu finns en övre gräns, 148 för iPhone. En stor poäng med e-böcker är ju att att kunna sortera lätt bland alla böcker och ha med sig ”biblioteket”. Man laddar inte ner ett enstaka musikalbum såsom program och installerar separat (läs kritiken här).

Att det ändå finns möjligheter för den digitala boken är uppenbart. Vad som triggat mig att köpa en Kindle är att Amazons vd hävdar att 48 procent av deras bokförsäljning kommer från e-böcker i de fallen både Kindle- och papperversioner finns tillgängliga, vilket är en ökning från 13 procent i februari.

I min förläggarroll har jag vigt några timmar idag åt att fundera vilka samarbetspartner som är bra att starta med. Det är en djungel därute idag. Den största missuppfattningen är ofta att det handlar om val mellan olika ”butiker”, men vad man vill ha är en kontakt som i sin tur kan förmedla en mängd kanaler. Tyvärr har inte den typen av aktörer utkristalliserats än – vilket verkligen är ett tecken på marknadens omognad än så länge; jag kan jämföra med  musikbranschens digitala system – så tills vidare är det många kontakter som gäller: Free E-books ligger i täten för gratismodellen, men är nischade mot den. Amazon har en lösning för Kindledistribution. ScrollMotion erbjuder via Iceberg Reader separata iPhoneapps för varje bok. Smashwords har ett flertal samarbeten, till exempel Barnes & Noble och Stanza.

Och även om texter och böcker kommer kunna erbjudas direkt från en mängd olika sajter i anpassade format – jämför utskriftsfunktionen – så kommer några såklart bli störst. Jag tror att Amazons storlek och försprång kommer sätta sina spår, men kanske gör de ett misstag att fokusera för mycket på hårdvara (Kindle) i stället för innehåll och tjänster (även erbjuda böcker till andra läsare). Jag tror även att Googles ambitioner att skapa det totala biblioteket kommer få effekter, och om (när) de väl lyckas tillgängliggöra böcker digitalt kommer det bli en lätt sak att lägga på tjänster som överföring till läsplattor och print-on-demand. (Uppdatering: Google berättade under Frankfurtmässan om deras planer på att lansera en digital butik våren 2010.)

Men jag kikar inte bara på spridning via e-böcker, utan tror mycket på print-on-demand som sättet vi kommer beställa böcker på framöver. Det blir helt enkelt för dyrt att trycka och lagra de flesta böcker när allt fler kommer välja att inte läsa i fysisk form.

Det är i alla fall tydligt att många vill vara med och leka – och när vi trodde att vi började få nog av alla bloggar, Twitter och tidningar – så är min prognos att antalet texter kommer fortsätta öka exponentiellt.

***

Relaterade inlägg:
> Vad är en bok? Tankar om bokens framtid


Kommentera