Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
13 februari 2008 under Noterat | kommentera

Metabegrepp på modet

Emma Emma

Apropå Tobias inlägg nedan, visst är vissa begrepp i riskzonen för att bli uttjatade: ”kreativitet”, ”upplevelser” och ”entreprenörskap” ligger till exempel risigt till just nu.

Är det inte dessutom lite typiskt svenskt att vissa ord plötsligt hamnar på modet och hörs precis överallt? Visst, de finns i hela världen, men jag får ibland intrycket av att vi använder dem extra flitigt här hemma, trendkänsliga och ängsliga som vi ofta är. (mer…)

Kommentera
29 december 2007 under Noterat | kommentera

Tekniktomten, tvåltelefonen och livet som prosument

Emma Emma

Tomten kom med en säck full av teknik: en PC, en iPod och dessutom hade det ju redan innan jul kommit en ny mobiltelefon, eftersom den gamla hade gått sönder. Så det är bara att gissa i vilket tecken julen har gått… ja, just det, i svordomarnas tecken!

Vilket föranleder en liten fråga: när bestämdes det att vi konsumenter själva skulle stå för allt jobb, och – misstänker jag – all produktutveckling? När inte bara valde, utan tvingades vi att bli prosumenter? När började produkter som är långt ifrån färdigutvecklade lanseras på marknaden? Varför ska vi, som betalar för dem, också utveckla dem, genom att ständigt och jämt skicka in miljoner små felrapporter? Och hur kan modern teknik vara så extremt användarovänlig? (mer…)

Kommentera
11 december 2007 under Noterat | kommentera

Investerare och entreprenörer

Tobias Tobias

”Struktur är en förutsättning för kreativitet.”

Så sa Jan Carl Adelswärd, vd för Filippa K och tidigare vd för Axel Johnsons riskkapitalbolag Novax, när vi träffades idag.

Det var för ett forskningsprojekt för Nordic Innovation Center. Projektet heter ”A penny for your thoughts!” och förutom jag är Dominic Power och Atle Hauge, Uppsala universitet, samt Mark Lorenzen och Margret Sigurdadottir, Copenhagen Business School, involverade.

Vi ska undersöka hur investeringar till företag i de kreativa näringarna, särskilt mode- och designföretag, kommer till stånd och hur de används på ett effektivt sätt.

Kanske blir det en ”guidebok” till företagare och investerare. Vi har snackat om det. I mars ska vi klara och i vår kommer resultaten presenteras.

Tror det blir en hel del intressant.

Kommentera
19 november 2007 under Noterat | kommentera

Producentperspektiv kan vara konsumentperspektiv

Tobias Tobias

Lunch och bläddrar igenom förra veckans tidningar. Fastnar för ett uttalande från DI i fredags. Det är Nokias chef för multimedia, Bill Plummer, som säger:

”Vi ger användarna vad användarna vill ha. När vi lanserar en ny teknik gör vi det baserat på omfattande marknadsundersökningar.”

Han säger det apropå den nya telefonen N95, som inte är helt olik Apples Iphone.

Men vet kunden alltid vad den vill ha? (mer…)

Kommentera
25 september 2007 under Noterat | kommentera

Den hållbara vågen

Tobias Tobias

Vi har tidigare diskuterat ”den kreativa vågen” här. Jag skulle säga att den diskussionen är stor i vårt fält, men annars liten.

Vad som däremot reser sig som en enorm våg är diskussionen om hållbarhet. Hållbar tillväxt. Hållbar utveckling. Hållbar produktion. Hållbar konsumtion. Ja, ni känner igen.

Var på konferensen ”Design and Sustainability Conference” igår, i Electrolux lokaler, med Michael Treschow och med SVID som medarrangör. De flesta i publiken var designers och rörande överens om vilken möjlighet de hade för att få världen på rätt spår.

Men någon frågade efter en definition av ”hållbar” – och tanken bakom påminner om resonemanget vi förde kring kreativitet: vi pratar om det på olika sätt, men eftersom vi inte riktigt säger vad vi menar eller anstränger oss för att förstå nyanser, missar vi de ibland intressanta perspektiven som för oss framåt i diskussionen på riktigt, och inte bara sjunger med i en entonig kör för att det är så härligt att hålla med. Eller när det gäller diskussionen kring hållbarhet – det blir väldigt lätt att slingra sig och undvika verkliga förändringar om man bara pratar på ett generellt och teoretiskt plan.

Kommentera
8 september 2007 under Noterat | kommentera

Omätbar kvalitet?

Tobias Tobias

Var på release igår för boken ”Den omätbara kvaliteten”, en antologi med bland andra Sven-Eric Liedman, Gert Wingårdh och Bodil Jönsson.

Har mest ögnat igenom snabbt, men: Det är en bok som säkert kommer bli långlivad på många kulturvetarutbildningar och bland kulturbyråkrater. Tyvärr tror jag inte att den når allmänheten, trots det högintressanta ämnet och några av författarnas popularitet. Antologier har alltid svårt att nå Pressbyråns ställ och några av kapitlen är alltför teoretiska för en större spridning.

Sedan funderar jag på titeln och ämnet, hur omätbar kvalitet är. Sitter själv och filar klart hur vi ska mäta ekonomiska effekter av design igen. Tänker på Camilla Lundbergs senaste söndagskolumn i DN, när hon frågar sig om man kanske måste sätta en prislapp på konst och kultur för att den verkligen ska få ett värde. (DN verkar ha slutat lägga ut de här krönikorna på webben. Tyvärr: åtminstone Camillas krönikor är ofta lysande.)

Vad jag inte gillar med att säga att något inte går att mäta är att det kan leda till huvuden i marken, tysta överenskommelser, för litet av ifrågasättande, passivitet, givna sanningar. Kort sagt: för lite diskussion eftersom det är så lätt att peka mot något högre, objektivt värde.

Men vad som är kvalitet är oerhört ”subjektivt” (vilket också Jenny Lantz påpekar utifrån sin avhandling).

Hur stort värde vi än sätter på kulturen och konsten är det dessutom så att den produceras av individer och organisationer som inte kan fly från nödvändigheter i den värld som vi lever i. Därför – hur omöjligt det än verkar vara – måste det kulturella värdet anpassas till en ekonomisk skala. Till exempel är det just vad som sker när offentliga anslag delas ut och när löner sätts.

Kommentera