Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
24 september 2013 under Samtal | 4 kommentarer

Ett alibi hjälper människor att mötas

red red

Johanna Koljonen är en sann mångsysslare och känd som journalist, författare, programledare i tv och radio, vinnare av ”På spåret” med mer. Mindre känt är kanske hennes intresse för upplevelsedesign och i slutet av oktober är hon moderator för konferensen ”Alibis for interaction” som handlar om just detta.

Vad innebär upplevelsedesign?
Oavsett om du skapar en mässmonter eller jobbar med destinationer eller bygger en social interaktion kring ett tv-program är målet idag att förvandla den passiva konsumenten till deltagare eller till och med medskapare av sin egen upplevelse.

Upplevelsedesign är egentligen det samma som interaktionsdesign, fast frikopplat från kravet att interaktionen måste ske mellan en människa och en digital skärm. Det är att designa situationer, tjänster, kulturupplevelser eller processer för människor som har fysiska kroppar och sociala sammanhang. I stället för ett interface pratar man om ”designable surfaces”, om allt det du kan kontrollera i situationen för att skapa ramar och möjliga beteenden.

Det kan involvera att designa fysiska rum för alla sinnen, att jobba med stämningar, ofta med narrativa strukturer, att hacka folks förväntningar. Och väldigt ofta deras sociala roller och rädslor. Folk vill ha starka upplevelser och kulturen går generellt mot ett större deltagande men individuellt är de flesta av oss obekväma i nya situationer. Det kan man jobba runt.

Varför är det viktigt med en ursäkt (alibi) för att skapa interaktion mellan människor?
Ett alibi är det som ger dig tillåtelse att bete dig på ett sätt som avviker från din vardag. Möhippor och svensexor måste ha de där tiarorna med flor, män i dåligt smink och för små kvinnokläder, skyltar om att de säljer kyssar eller vad det nu kan vara – annars skulle deltagarna bara uppfattas som störiga, gränslösa fyllon. Det är förstås vad de är, men i vår kultur får du vissa friheter om du ser ut att vara på möhippa. Deltagarna är inte ens maskerade, det är bara en visuell signal som hjälper den vidare sociala miljön att tolka beteendet ”rätt”.

Vi använder alibin på mycket mer subtila sätt i vardagliga sociala situationer och det här är något man kan jobba med medvetet när man skapar möten, också i bokstavlig mening på jobbet. Men när man börjar tänka i de här termerna är det lättast att börja med väldigt tydliga exempel. Att analysera en maskerad, eller till exempel ett fetishparty, och säga, okej, det här är inte konstiga människor, det här är ett fysiskt rum med vissa sociala regler som etableras och uttrycks på vissa specifika sätt, som TILLÅTER vanliga människor ovanliga beteenden. Och de mekanismerna går att programmera om och ladda med helt andra betydelser, i helt andra sociala miljöer.

Ett enkelt exempel – jag drev klubb tillsammans med Kalle Josephson på TV-serietema där deltagarna uppmanades klä ut sig till sina favoritkaraktärer. Vi hade en enorm åldersspridning bland besökarna och lyckades skapa en miljö där främmande människor kände sig inbjudna och trygga att prata med varandra. I Stockholm! Det gemensamma intresset, utklädnaderna och scenografin skapade starka alibin och konkreta samtalsämnen att mötas kring. I Malmö finns idag en ännu mycket större vintageklubb som heter Carnevalesque som jobbar med liknande metoder och samma häpnadsväckande resultat.

Men behöver vi öka deltagandet i alla situationer?
Jag som är ganska finsk tycker vi helst ska ha mindre deltagande överallt. Jag tycker i grunden det är skitjobbigt att prata med främlingar och inget i hela världen skrämmer mig så som kontaktimpro. Men jag älskar också många olika former av deltagarkultur, så jag intresserar mig mycket för hur man skapar lust och möjligheter att delta – i lämpliga doser.

I många verksamheter finns dessutom just nu en vilja från ledningen och ibland konkreta beställningar att öka deltagandet. Teatern bryter inte bara ner fjärde väggen, man vill dessutom ofta fysiskt öppna lokalerna för det bredare samhället. Lokal demokrati och ett ökat deltagande i besluts- och brukarprocesser efterlyses i stor utsträckning i kommunerna.

I min bransch i media vill man hemskt gärna att läsarna bidrar till tidningen och att alla som sitter med mobilen vid teven ska prata med varandra under mediehusets eget paraply. I många av de här organisationerna sitter eldsjälar som är tokduktiga på samma saker men aldrig delar erfarenheter eftersom de jobbar i olika branscher. I andra organisationer drabbas man av panik och öppnar ett twitterkonto och hoppas på det bästa. Där behövs de andras kunskap.

Du är annars känd som kulturjournalist och som författare, från litteraturutredningen och från olika tv-program. Vad är anledningen till ditt intresse för upplevelsedesign?
Det är här hela mitt yrkesliv konvergerar. Jag har ju också en i offentligheten mindre känd – men till inflytandet ganska mycket viktigare – bakgrund som teoretiker och kritiker på lajvrollspelsområdet. Jag har hållit på med speldesign, sociala roller och design för det fysiska rummet i tjugo år. Jag har varit på internet nästan lika länge och förstås jobbat konkret med event under hela mitt arbetsliv bland annat som moderator. När transmedia hände blev jag så oerhört glad för äntligen var det legitimt att vilja jobba med berättelser på olika plattformar samtidigt. Men jag är lika intresserad av affärsmodellerna, service design och enterprise design inom kultur- och upplevelseområdet.

Tycker du att kulturverksamheter kan lära sig mer om hur de designar upplevelser?
Innan vi började prata om kulturella och kreativa näringar hette det upplevelseindustrin och jag håller med om att det blev en väldigt luddig term som tjänade på att breddas till ”kulturella och kreativa näringar”. Men i den här nya terminologin har fokus på upplevelser som ett hantverk, som en konst, nästan helt försvunnit. Besöksnäringens och eventbranchens utmaningar betraktas främst som strukturella – jämfört med till exempel it- och spelindustrierna där det är en självklarhet att vi måste ha spjutspetskompetenser och högkvalificerad personal för att tävla på en internationell nivå. Det finns ett brinnande behov för kompetensutveckling här.

Men för ganska många verksamheter behöver upplevelsedesign ärligt talat börja på en helt basal nivå. Jag vill gärna dricka ett glas vin till livemusik i en biograffoajé, men det är ännu viktigare för mig att jag inte fryser i salongen, att jag inte behöver köa en halvtimme i biljettluckan och igen till toaletten, att jag kan hänga av mig mina ytterkläder om jag förväntas mingla, att jag kan höra vad som sägs. Jobbiga kulturupplevelser ska helst vara jobbiga avsiktligt, för att det stöder innehållets budskap.

Vad ser du själv särskilt fram emot vid konferensen?
Att se vad som händer när vi samlar alla de här deltagarna och talarna och skapar förutsättningar för verkliga möten. Det kommer att bli fantastiskt.

Och i talarprogrammet ser jag kanske mest fram emot danska kändiskockarna I’m a KOMBO som driver den legendariska pop-up-restaurangen The Social Act. De ska berätta om matupplevelser – sin filosofi och praktik – och det blir smakprov.

Kommentera
25 januari 2012 under Noterat | 1 kommentar

Svensk design i Kina

Tobias Tobias

Kanske känner någon igen rapporten ovan? Den liknar väldigt mycket en liten rapport som beskriv undersökningen ”Svenska företag om design”, som jag var med och tog fram. Undersökningen både presenterade och utgick från modellen designtrappan.

Det här är den kinesiska översättningen som togs fram i höstas inför ”Swedish design for better business”.

Intresset för de kulturella och kreativa näringarna i Kina har ökat under senare år. Både i form av ökad betydelse i den inhemska politiken samtidigt som utländska aktörer inom KKN intresserar sig mer för den kinesiska marknaden. Före jul och i samband med Shenzhen design festival anordnade Sino Swedish Design House, SSDH, i samarbete med den kinesiska branschorganisationen för design, SADA, eventet ”Swedish design for better business”. Tio svenska design- och arkitektbyråer deltog i den svenska delegationen.

Syftet med evenemanget och delegationen var att etablera affärskontakter och stärka den svenska kreativa näringen pån den kinesiska marknaden. Den svenska gruppen besökte också en lokal som ska inredas för att bli en fysisk mötesplats för SSDH i Shanghai och en avsiktsförklaring mellan SSDH och arrangörer i Shenzhen undertecknades om fortsatt samarbete.

Fininsiärer bakom Sino Swedish Design House är initialt Konstfack, UD och Tillväxtverket och stöttats av bland andra SVID. Men initiativet är inte en del av handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar, apropå tidigare diskussion här på bloggen.

Kommentera
25 november 2010 under Noterat | kommentera

Nobis – en upplevelse

Emma Emma

Det är invigning på nya Nobis Hotel. Och ja, det är väldigt snyggt. Faktiskt riktigt schysst.

Ex:et, tillika arkitekten bakom och tonåringens pappa, visar oss runt – och det är bara att ge honom cred för att han är bra på design, både av barn och hotell. Allt är förstås uttänkt i detalj – och jag faller pladask för färgskalan, vintageprylarna, möblerna från Botswana (som sysselsatt en mängd människor där) och sänggavlarna i Sugamoto-stil.

Och invigningen, arrangerad av Bindefeld, är också toppen, med skådespelare på rummen.
I gymmet, där prins Daniel hjälpt till med designen, tränar några killar hela kvällen; på ett av rummen har ett tjejgäng förfest, på ett annat några killar; i ett rum sitter ett par och diskuterar vart de ska gå och äta; i ett annat sitter en affärskvinna, och ser ut precis som jag med en Mac i knäet i soffan – och i sviten pågår en fotosession med modeller.

Det är rätt coolt – och utan tvekan ett utmärkt sätt att uppleva ett hotell, utan att själv checka in.

Checkar in, gör vi däremot på måndag, tonåringen och jag. Då ska kameran få följa med, liksom etnologen Maria Strannegårds doktorsavhandling, Hotell Speciell, som litterär ledstång. Och då ska vi också utforska Nobis servicefilosofi, som de själva uttrycker som:

Vår personliga servicefilosofi bygger på kunskap, inlevelse och intuition. Vi kommer inte att nöja oss med den research som har blivit rutin på hotell runt om i världen, nämligen att googla våra gäster innan de kommer. Nej, vår ambition är att erbjuda våra gäster en service som verkligen är individuell och personlig på riktigt, inte bara på ytan, driven av äkta personligt engagemang, med kunskap och intelligens bakom en attraktiv, vänlig och positiv yta. Våra medarbetare skall verkligen kunna känna våra gästers behov och önskemål och reagera på dem intuitivt, utifrån kunskap och erfarenhet, intresse och medkänsla.

Det är en filosofi i min smak. Rakt av. Även om jag – naiv som jag är – blev lite chockad att läsa att hotell runt om i världen googlar gästerna innan de checkar in. Det visste jag faktiskt inte.

Kommentera
13 juni 2009 under Noterat | kommentera

IKEA?

Emma Emma

Känner mig ambivalent till Ikea på Liljevalchs – och verkar inte vara ensam om det. Stefan Eklund och Erica Trejs i Svenska Dagbladet; Bo Madestrand i Dagens Nyheter, alla konstaterar de att det är knepigt att Ikea har sponsrat och att det inte förekommer mycket till problematisering i utställningen. Men ingen går riktigt hårt åt hela idén.

Det är i sig intressant. Det säger en del om hur tidsandan har svängt. Minns till exempel Ikea på Kulturhuset och Sony på Moderna, och vilket liv det blev då.

I dag präglas bemötandet av just AMBIVALENS.

Man kan undra hur det kommer att se ut om tio år. Kommer vi då helt att acceptera att storföretag betalar för att ställa ut sina produkter på offentliga kulturinstitutioner? Eller slår pendeln tillbaka?

Själv har jag inte sett utställningen, och har faktiskt ingen större lust att göra det heller. Ikeas historia har man ju hört till leda, i alla fall om man som jag arbetar i handelsmiljö där hyllningarna till företaget aldrig upphör. Ikea och Ingvar är och förblir företagandets IKONER, och det är väl en av anledningarna till att det inte känns särskilt spännande med en utställning som inte problematiserar detta faktum.

Dessutom är jag inget fan av deras produkter, utan tänkte senast i går – när min enda kvarvarande Ikea-bokhylla gick sönder i flytten – att målsättningen är att inte en enda till pryl eller pinal från Ikea ska komma in i nya lägenheten.

Jag gillar nämligen KVALITET, och tycker att Ikea har bidragit till att förstöra kvalitetstänket i samhället; att de har varit med och skapat en slit- och slängmentalitet, som på sikt är förödande.

Till förra lägenheten gjorde jag missen att köpa ovan nämnda bokhylla, en soffa och ett par sängar. Drygt fem år senare har alltihop gått sönder. Det är ju inte klokt!

Jag jämför till exempel med mina föräldrar som köpte hela sitt möblemang när de gifte sig för drygt femtio år sedan – och det håller än!

Vart tog kvaliteten vägen i vårt samhälle? När blev det fult att tänka i termer av kvalitet – och varför? Är det för att kvalitet ses som något uteslutande och elitistiskt? Varför tog till exempel Kulturutredningen bort kvalitetsmålet?

För mig handlar kvalitet alldeles uppenbart om BESTÄNDIGHET, och det är den som alltför ofta saknas i fallet Ikea.

Jag tror dessutom att Ikea, med flera, har bidragit till att skapa ett ekonomiskt feltänk; fått oss att tro att det är viktigt att kunna köpa billigt NU, när det i själva verket är priset över tiden som betyder något. Jag skulle vilja se vad det egentligen kostar samhällsekonomiskt, särskilt om man tar hänsyn till miljöaspekterna.

PS För en diskussion om kvalitet och beständighet, läs förresten Dan Jönssons krönika:

När jag som kritiker bedömer kvaliteten hos ett konstnärligt arbete frågar jag mig alltså inte främst: Är detta kul? Känns detta aktuellt? Utan: Kommer detta att betyda något om femtio år? Om fem? Om några veckor?

Det är frågan.

En reaktionär fråga, säger någon. Men tänk en gång till. Att ställa frågan om ett verks beständighet är inte att vända sig mot det förflutna, utan mot framtiden: Kommer det här att förändra något?

Kommentera
6 juni 2009 under Noterat | kommentera

Hornsgatan är Stockholms Hollywood Boulevard

Emma Emma

Nu är det äntligen dags. Efter många, långa månader av väntan ska vi äntligen flytta. Visserligen bara tre och ett halvt kvarter, men ändå. Lagom tills medelåldern verkligen inträder, ska jag få ett alldeles eget rum! Jippie!

De senaste fem åren har jag bott i vardagsrummet. Det har varit helt OK, men med en tonåring i huset börjar det kännas lite trångt.

Nu ska vi flytta från en 2:a till en 3:a. Från 142 till 258 kubikmeter. Från modernt till sekelskifte.

Låter bra, eller hur?

Fast också från kastanjerna på Swedenborgsgatan, en av Stockholms mest hyllade gator. Eller som DI skrev häromveckan:image_006

Den här delen av Swedenborgsgatan, nära Mariatorget, är Söders och kanske Stockholms absolut skönaste kvarter. Det är parisiskt och New Yorks The Village på en och samma gång. Coolt med attityd.

Därifrån ska vi alltså flytta. Och inte vart som helst, utan till Hornsgatan, en av Stockholms mest hatade gator.

images1Fast jag gillar Hornsgatan. Jag älskar blandningen: Stadsmissionen, Folkoperan, billiga budgetbutiker, McDonalds, coola caféer och restauranger, Tribunalen, etno- och secondhand-shopping, Röda Korset, gallerier, kebaber och pizzerior; högt och lågt; lätt kaotiskt och allting ryms. Det är precis så jag vill att det ska vara ”hemma på min gata i sta’n”.

(Av samma anledning gillar jag stökiga städer som LA mycket mer än mer prydliga städer som San Francisco. Föredrar Jo’burg framför Kapstaden. Tycker att Melbourne är skittråkigt jämfört med Sydney. Gillar Södra Station mer än Nytorget. Jag har svårt för det tillrättalagda, för det som ofta kallas ”kulturellt”, men där kulturen mest blir en fasad och ett sätt att särskilja sig. ”Coolt med attityd” är inte alls min melodi.)

Jag har alltid föredragit det stökiga, bökiga, brokiga och imperfekta. Det som skaver. Och det ur-urbana. Det är nog därför jag gillar Hornsgatan. Hornsgatan är Stockholms svar på Hollywood Boulevard: stökig, sleezy, smutsig, glammig, folklig och kulturell, allt på en gång. Och alldeles underbart full av kontraster.

Därför har jag ibland lite svårt för inredning. DESIGN. Det blir lätt så likriktat och uttänkt. Sådant får man inte säga när man jobbar på Konstfack, men så är det.

I nästan ett decennium levde jag med tonåringens far, tillika minimalistisk formgivare och arkitekt. Inget ont om honom, men det där decenniet fyllde jag hela mitt livs kvot av design. När vi separerade, bestämde jag mig för att aldrig mer bry mig om hur det såg ut hemma. Jag kallade det för ”design-vodoo”. Varenda gång jag la en guldkudde i soffan mådde jag lite bättre. Han skulle aldrig ha tillåtit några guldkuddar, eller något annat som inte passade in.

Fast nu känns ”design-vodoo” inte längre aktuellt. Vi har för länge sedan slutit fred. Nu vill jag också sluta fred med min designångest, och hitta hem. Bokstavligt talat.

Hornsgatan känns som en bra början!

Kommentera
4 januari 2009 under Noterat | kommentera

Design och depression

Emma Emma

Nyårslöftet är i rullning: jag har börjat se mig om efter en ny lägenhet. Första visningen var igår – och jag blev heldeprimerad. Och inte ser det ett dugg bättre ut om jag ser på bilderna till de lägenheter som ska visas nu i veckan.

Vad är det för fel? När försvann den personliga smaken? Varför ser alla lägenheter precis likadana ut?

(Här får man förstås lägga till att jag letar enbart i hjärtat av Södermalm. Men ändå…. Vad hände med den personliga smaken här? Varför ser alla lägenheter precis likadana ut här? Snacka om ”den kreativa medelklassens” likriktning. Det är ju patetiskt!)

Är det mäklarnas fel? Home-stajlingens? Fast allt kan ju inte vara fixat för visningen; mycket måste vara gjort innan. Har folk lagt alla sina pengar på inredning det senaste decenniet, eller? Och i så fall; varför har de inte skapat något eget? Varför ser alla lägenheter precis likadana ut?

Maken till fixade kök har jag aldrig varit med om. Det är som en parodi. Killinggänget goes arkitekt. Och alla är skitfula. Jag kräks på rostfria fläktar och rostfria kylskåp. Jag vägrar att bo i en lägenhet med spottar i taket. Och hur fult är det inte med fondtapeter, färgade kuddar och skira gardiner? Och äckliga doftljus. Fy fan!

Bor folk verkligen såhär? Utan ett spår av något personligt? Utan något avvikande, icke-perfekt? Såhär såg det inte ut för fem år sedan, då jag senast var ute på lägenhetsjakt. Har Nina Björk rätt; har medelklassen ägnat sina liv åt inredning? Och varför, varför, ser det precis likadant ut överallt? Har folk ingen egen smak? Ingen FANTASI?

Sovjet på 1980-talet var ett under av kreativitet och personliga uttryck jämfört med Mariatorget tidigt 2000-tal.

Hur det kommer att sluta? Ja, antingen kommer jag att bo kvar eller så kommer jag att köpa första bästa fula lägenhet jag ser. Där jag slipper slita ut fläktarna och spottarna det första jag gör.

Fortsättning följer.

PS New York Times hade i helgen en artikel som tangerar temat, där de menar att design kan gynnas av lågkonjunktur; att formgivare och arkitekter kanske äntligen kan börja ägna sig åt viktiga saker och föra utvecklingen framåt.

PPS Jag undrar dock vart lågkonjunkturen tog vägen; det är sjukt mycket folk på visningarna och budgivningen drar iväg precis som förr i tiden.

Kommentera
8 maj 2008 under Noterat | kommentera

Ny designlärobok

Emma Emma

Apropå Konstfacks debatt om designvärldens beslutsfattare lördag 17 maj, har Ulla Johansson och Lisbeth Svengren Holm kommit ut med läroboken ”Möten kring design. Om relationer, teknik och marknadsföring”.

Fördelarna med boken är många. Själv gillar jag framför allt den lättlästa introduktionen till olika teorier på området design och ekonomi, liksom författarnas egen analys, som innehåller en mängd intressanta iakttagelser och perspektiv, inte minst om och på relationerna mellan olika yrkesgrupper.

Däremellan återfinns fem långa fallstudier om hur olika företag arbetar med design. Personligen tyckte jag att de var lite väl detaljerade och långrandiga, men det tycker jag nästan alltid om alla fallstudier. Det enda som verkligen fångade min uppmärksamhet var BabyBjörns historia, som visade sig vara både fascinerande och mänsklig.

Fast sådant är förstås en smaksak. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om andra tycker att de konkreta exemplen är bokens främsta bidrag.

Bland det mest intressanta – och skrämmande – är annars att design och marknadsföring visar sig vara, rent ut sagt, uselt integrerade i alla de undersökta företagen, utom just BabyBjörn.

Det, om något, pekar på behovet av en sådan här bok!

Kommentera
7 maj 2008 under Noterat | kommentera

Konstfack Forum on Creativitity

Emma Emma

Nästa lördag, 17 maj, är det dags för ”Konstfack Forum on Creativity”, i år på temat:

Designvärldens beslutsfattare – Vad styr deras val?

En öppen paneldiskussion ledd av Alice Rawsthorn, designkritiker på International Herald Tribune. Panelen består sedan av:

Ingrid Baron, designledare, IDEO International
Anders Byriel, VD, Kvadrat
Ilse Crawford, designer och kreativ chef, Studioilse
Henrik Otto, Senior VP för Global Design, Electrolux
Masaki Yokokawa, VD, Cibone, Dean & DeLuca Japan

Media fokuserar ofta på de kreativa talangerna och framställer designers som någon form av magiker som utformar det senaste. Men bakom den glamorösa ytan finns ledarna, bolagsägare, vd:ar och designchefer, som bestämmer vilka som ska få chansen att göra skillnad.

I vilken utsträckning är dessa företagare risktagare?
I vilken utsträckning är de designers som de väljer risktagare?
Spelar idén om ett designavantgarde in, eller handlar det bara om att göra vinst?
Vad är skillnaden mellan att stödja kreativitet och nyskapande, och att bara lansera mode och trender?
Finns det en sund balans mellan de två, och i så fall, hur ser den ut?
Och hur ser drivkraften bakom besluten om den internationella designens framtid ut?

Kl 14.00-16.00 Paneldiskussion
Kl 16.00-17.30 Forum Bar

Paneldiskussion hålls på engelska.
Ingen förbokning eller registrering krävs.

Antalet platser är dock begränsat, så kom i tid!

Plats:
Svarta Havet på Konstfack
T-Telefonplan

Samtidigt pågår dessutom Konstfack Vårutställning 2008!


Kommentera
26 februari 2008 under Noterat | kommentera

Orsak och verkan (om design)

Tobias Tobias

Vad tycker Sveriges företag om design? På vilket sätt använder de design?

Jag vet svaret nu, efter några intensiva dagar med datakörningar. Senare i vår vet ni också det.

Vi har låtit intervjua nästan 1.000 företag, och i 70 procent av fallet är det vd:arna som har svarat.

En klurighet vad gäller orsakssamband är det mellan design och lönsamhet. (mer…)

Kommentera
18 februari 2008 under Noterat | 3 kommentarer

Var finns de "kreativa jobben"?

Tobias Tobias

Att mäta kulturen, kreativa näringarna eller upplevelseindustrin enbart utifrån branschaggregat säger inte mycket. Det har ITPS kommit fram till enligt nedan och det har jag själv upprepat i många år nu.

Detta bekräftas också av en ny studie av Nesta, den brittiska stiftelsen för vetenskap, teknik och konst, Beyond the creative industries: making policy for the creative economy. (mer…)

Kommentera