Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
30 november 2007 under Inblick, Noterat | kommentera

Världens största kulturfestival sett till deltagare?

Tobias Tobias

Dreamhack, Jönköping. Det är nedsläckt i den enorma mässlokalen. I princip det enda ljuset kommer från skärmar, några datorburkar med inbyggda lysdioder och hemsnickrade ljusslingor. Bord i rad efter rad och vid borden nästan tio tusen killar (och några tjejer) som spelar, moddar, kollar på film, nätverkar.

Finns det något större kulturevenemang i Sverige när det gäller deltagare och inte bara betraktare? Eller i världen med tanke på att Dreamhack är världens största LAN-party? Kanske finns körfestivaler av samma omfattning?

Störst eller inte så är Dreamhack det bästa exemplet på ett kulturevenemang för datorspelsbranschen. Det är här man möts och gemensamt skapar något – med hjälp av datorspel, eller programmering för datorspel, och sociala nätverk.

I dag och i går är här konferens med rubriken ”Unga och nätverkskulturer – mellan moralpanik och teknikromantik”. Arrangörer är Ungdomsstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting.

Dreamhack

(mer…)

Kommentera
29 november 2007 under Noterat | kommentera

Offentligas roll (i kulturen och annars)

Tobias Tobias

I dag ska jag repa ihop med Per Strömbäck, talesman för ”Svenska dataspelsbranschen”. Vi ska testa restaurang – och bord – inför hans lunchdate med kulturministern imorgon.

Säkerligen kommer han diskutera vilken roll det offentliga kan fylla i datorspelsbranschen. Både idag och med fru kulturministern.

Jag funderar generellt kring detta på väg nerför Katarinavägen efter att ha läst två artiklar vid frukostbordet. (mer…)

Kommentera
27 november 2007 under Noterat | kommentera

En relevant kulturvinkel (barn och datorspel)

Tobias Tobias

Om datorspel innebär den medieform och det sätt att leka som barn idag växer upp med i hög grad, så är det klart att det är en kulturfråga.

Finns spel på svenska? Finns spel som utmanar och utvecklar?

Samtidigt är kvalitet oerhört viktigt. Om barnen inte känner att det här är bra, eller att något spel verkligen är bättre sett till innehåll, form och spelkänsla, då väljer de ett annat spel. Hur ”nyttigt” spelet än må vara.

Likaså måste spelen uppfattas som roliga, och det är inte unikt för barn. (mer…)

Kommentera
22 november 2007 under Noterat | kommentera

Filmens tid är inte över, men förändrad

Tobias Tobias

”Filmens tid är över”, säger manusförfattaren och regissören Paul Schrader i dagens DN. 61-åringen är mest känd för att ha skrivit manuset till ”Taxi Driver”.

Nu säger han sig ha accepterat att filmens tid är ute. ”Filmer betraktas knappast som viktiga längre.”

Med internet, Youtube, kabel-tv, tv-spel så har filmen blivit bara en liten del av den audiovisuella världen.”

Exakt detta var temat i går kväll i Tumba i Botkyrka kommun, där jag var för att tala utifrån rapporten ”Film utanför filmen”.   (mer…)

Kommentera
25 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Kulturministern om datorspel

Tobias Tobias

”Inför alla nya kulturyttringar finns det en viss tafatthet, som i backspegeln kan se väldigt amatörmässig ut”, säger kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth om datorspel idag i SvD.

Det är en intressant intervju, men gjord från ”spellägret”, på spelsidorna, och med en viss indignerad ton – varför har du inte sett oss?

Frågan är om inte det hade varit viktigare att gå till näringsministern. (mer…)

Kommentera
24 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Datorspel orsakar dåliga biosiffror

Tobias Tobias

Ingen har obegränsat med pengar och därför krävs det ibland val. Nu förklaras dåliga filmsiffror i USA med att nöjeskonsumenterna valt att satsa på datorspelet ”Halo 3″.

Det har snackats ett tag om att spelbranschen har gått om musik- och filmbranschen i försäljningssiffror. ”Halo 3″ är ett tydligt exempel på detta. Inom 24 timmar hade spelet sålt för 170 miljoner dollar!

I maj sa Peter Moore, chef på Microsoft som står bakom ”Halo 3″, apropå släppet:

”’Halo 3′ is much more than a video game release — it’s the biggest entertainment event of the year.”

(mer…)

Kommentera
19 september 2007 under Noterat | 2 kommentarer

Tillrättalägganden (DN om "Film utanför filmen")

Tobias Tobias

Vaknar upp idag och Dagens Industri och Dagens Nyheter kultur skriver om nya rapporten ”Film utanför filmen” (ladda ner här).

Apropå DN:s artikel: bara för att förtydliga är det inte främst de flesta produktionerna som sker i huvudstadsregionen. Inte alls så faktiskt om man ser till långfilm (bilden blir ju en annan om man vidgar till reklamfilm o.d.). Det som är tydligt är snarare att trots att långfilmsproduktioner har flyttat ut så dominerar Stockholms län vad gäller omsättning i företagen, antal företag och antal sysselsatta (60-65 procent av landet).

Och lika tydlig har drömmen om Stockholm varit. Men kan den goda cirkeln få fortsätta snurra, när andra storstadsregioner känns både pigga och är aktiva mot de audiovisuella branscherna?

Det blev en intressant diskussion igår. Mest brände det till när just Stockholm stads aktivitet ifrågasattes. Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt var med i panelen, men hennes förslag framstod inte lika tydliga där som i DN-artikeln. På seminariet var det snarare Filmpool Stockholm-Mälardalen som fick sista ordet, med Madeleine Sjöstedts partikollega (fp) Anders Ekegren som ordförande.

(mer…)

Kommentera
23 augusti 2007 under Noterat | kommentera

Re: Datorspel, högkultur och konvergens

Tobias Tobias

Apropå inlägget nedan – går igenom gammal mail och ser det här utskicket från Berwaldhallen i Stockholm. Onekligen ett exempel på konst och kultur över gränserna. Musik från datorspel har framförts tidigare med stor framgång i konserthus, inte minst i Konserthuset i Stockholm (med förebild från Los Angeles). Men här har de stoppat in Backyard Babies också!

Den 26 september blir Berwaldhallens scen en mötesplats för den nya kultur som växer fram kring dator-/TV-spel och klassisk musik. Musik, dans och film skapar tillsammans en magnifik föreställning.

Det blir en föreställning som aldrig tidigare upplevts när Sveriges Radios Symfoniorkester framför musik från Xbox-trilogin Halo, särskilt från Halo3 som lanseras samma dag.

– Spelvärldens musik har sin absoluta plats på konsertestraden. Vi vet att den har en stor och hängiven publik. Konserten, eller kanske snarare kulturkvällen, blir en helhetsupplevelse med musik, visualitet och dramaturgi och visar på en ny spännande konsertform, säger vår konserthuschef Michael Tydén.

Microsoft, som ligger bakom succén Xbox, säger att medelåldern på dem som spelar Halo ligger på i snitt 29 år.

Förutom Sveriges Radios Symfoniorkester kommer gruppen Stockholm 59º North med dansare från Kungliga Operabaletten framföra koreografiska tolkningar av scener ur spelet och regissören Daniel Espinosa, som gjorde Babylonsjukan, visar sin senaste Machinimafilm. Rockgruppen Backyard Babies spelar sina tolkningar av äventyren i spelet. I föreställningen deltar såväl vj:s som dj:s. Kvällens konferencier samt producent för spektaklet är Orvar Säfström som i flera år varit programledare för Filmkrönikan i SVT.

Kommentera
23 augusti 2007 under Noterat | kommentera

Datorspel, högkultur och konvergens

Tobias Tobias

I går landade boken ”Convergence Culture: Where old and new media collide” (av Henry Jenkins) på mitt bord. Konvergens är ett ord som har dansat runt ett tag, alltså hur olika distributionsformer smälter samman och gamla branschmönster ritas om, men det är intressant att se vilka uttryck den tar. Oftast syftar konvergens på teknik och distribution, men inkluderar även hur innehåll vandrar mellan distributionsformer.

I dag visas en bild från datorspelet ”Bioshock” på förstasidan på SvD Kultur. Spelet, som får betyget 6/6, har inspirerats av författaren och filosofen Ayn Rands tegelsten ”Atlas Shrugged” (”Och världen skälvde”). Handlingen utspelar sig i en enklav där vetenskapsmannen Andrew Ryan byggt en utopi utifrån Rands världsbild: fri företagsamhet, individens kraft, eget ansvar.

Visserligen har man i ny kultur alltid lånat från gammal, men det är fascinerande att se hur datorspel har passerat filmen som fri uttolkare av grekiska mytologin, historiska krigsslag och litterära världar. Medan litteraturen själv, åtminstone den svenska, gör allt för att hamna på hyllorna på Pressbyrån, med allt vad det innebär. Pretentionerna har minskat rejält.

Min tes är att datorspel är det medium idag där man som konsument väljer att gå mer på djupet, jämfört med någon annan kulturform. När köpte du en bok senast och tänkte: den här ska jag bo i, i flera veckor, dygn efter dygn, och diskutera den med andra under tiden?

Kommentera