Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
17 november 2009 under Noterat, Utblick | kommentera

Premiär

Emma Emma

17 mars 2008 under Noterat | kommentera

Såld på Sehgal

Emma Emma

Ett absolut måste är konstnären Tino Sehgals ”utställning” på Magasin 3!

Med en bakgrund i dansen och i den politiska ekonomin, skapar han något slags dans-konst-ekonomi-seminarium-performance. Tillsammans med dig som besökare.

Du möter ett antal personer, som bjuder in dig till ett samtal. Ett tips är att ställa en fråga; delta i diskussionen. Visserligen får du vara beredd på att bli lite hånad, utskrattad, kanske till och med instängd, men samtidigt är det en unik känsla att stå på en konsthall och diskutera marknadsekonomi med ett antal människor vars ansikten du inte ser, i ett snyggt koreograferat konstverk.

Inte minst väcker det förstås en massa tankar och känslor om vad konst egentligen är, och vilken roll du har som betraktare. Tino Sehgal säger själv i en radiointervju att konsten har makt, men att det oprecisa i uttrycket samtidigt skapar utrymme för slumpen och för betraktarna.

Aldrig är det väl så tydligt som på Magasin 3 just nu.

Själv förbannar jag att jag inte hoppade på när de sökte folk till verket. Tänk att få stå där hela dagarna och diskutera ekonomi med folk som kommer dit för att uppleva konst. Vilket drömjobb!

(Ja, det påminner kanske lite grann om det som jag redan gör, både på Handels och Konstfack – men ändå inte. Vilket säger en hel del om vad som händer om man placerar saker och ting, även en diskussion om ekonomi, i en konstkontext.)

PS När du ändå är där, får du också chansen att se Annika von Hausswolffs utställning, som vi tidigare har kommenterat, men som fortsätter vara något av det bästa man kan se i konstväg i Stockholm i dag.

Kommentera
5 mars 2008 under Noterat | kommentera

Dansande poliser

Emma Emma

Att konstnärlig kompetens kan användas till mycket är ett vedertaget faktum. Ett projekt som bidragit till att göra det tydligt är AIRIS, som Svenska Dagbladet rapporterade om häromdagen. Själv följer jag ett liknande, det så kallade SKiSS-projektet, där drygt ett femtiotal konstnärer (hittills) har varit ute på olika arbetsplatser. Ur forskningssynvinkel är det ett fantastiskt projekt, som väcker miljoner av frågor.

Bland de mer udda är dock det projekt jag stötte på häromdagen. Ett rumänskt projekt där tjugo manliga trafikpoliser tar balettlektioner för att bättre och mer graciöst kunna dirigera trafiken.

Vad sägs om det? Kanske vore det något för vår poliskår som, enligt dagens tidning, presterar dåligt. Eller kanske inte.

Kommentera