Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
15 april 2011 under Noterat | kommentera

Tjänsters betydelse för innovation

red red

I veckan bjöd Vinnova in till ett seminarie om den nya trenden inom tjänsteinnovation, det vill säga att lyfta fram tjänsteinnovationens betydelse som katalysator för att forma nya marknader och skapa nya affärsmöjligheter. Seminariet hölls med anledning av EU‑rapporten ”Meeting the Challange of Europe 2020: the transformative power of service inovation” som släpptes i februari. I rapporten identifieras tre fokusområden varav nummer tre berör kulturella och kreativa näringar och initiativet ”Creative Industries Alliance”.

Ett flertal experter deltog i samtalet och de var överens om att områdena teknologi och forskning och utveckling inte är tillräckligt för att skapa innovation. Tekniska lösningar måste kompletteras med ett innehåll som gör dem åtråvärda att använda, något som kräver en lika stor kompetens som den tekniska lösningen i sig själv. Reinhard Büescher, chef för stöd för innovation inom DG Enterprise and Industry, argumenterade även för de små stegens innovationskraft. Med det menade han att en stor del av utmaningen för EU framför allt är att se till att unga människor har arbete och att se till att varje region utvecklas positivt, det vill säga ett stort fokus på vad som händer regionalt och lokalt.

Kommentera