Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
5 oktober 2011 under Noterat | kommentera

”Kollaborativ konsumtion”

red red

NESTA arbetar för att stärka innovationskraften i Storbritannien och har samlat ett flertal intressanta projekt som handlar om “Collaborative Consumption”. Idéen går ut på att med ny teknik göra det möjligt att byta och låna saker och tjänster (offline) och på samma gång stärka den lokala samhörigheten i grannskapet. Ett exempel är bookshare som är ett fritt digitalt verktyg där folk kan göra det möjligt att låna ut sin egna böcker och låna andras.

What is Bookshare? from NESTA UK on Vimeo.

Kommentera
12 november 2010 under Noterat | kommentera

Välkommen till release om framtidens kultur och samhälle!

red red

Nästa onsdag, 17 november, har Volante smygrelease av den nya antologin Framtiden är nu i Stockholm i samarbete med Pressklubben Verket. Alla är välkomna, men förstås särskilt Kulturekonomis läsare!

Gör Google oss dummare? Kommer Stockholm bli ett konstmecka? Är den traditionella boken dödsdömd? I antologin ”Framtiden är nu” skriver några av Sveriges tyngsta forskare och experter om den svenska kulturens framtid. Med sikte på 2040 avhandlas allt från film, musik och litteratur till jämställdhet och media. Sven-Eric Liedman, Annina Rabe, Sverker Sörlin, Vanja Hermele, Olle Wästberg och Emma Stenström är några av de 30 författare som deltar i boken. Redaktörer för boken är Tobias Nielsen och Sven Nilsson.

Kulturjournalisten Johanna Koljonen (bilden) kommer samtala med Tobias Nielsén, Vanja Hermele och Sverker Sörlin på scen.

Boken finnas att köpa under kvällen för 120 kr (kontant). Ordinarie butikspris 200 kr.

När: Onsdag den 17 november, kl. 18.00 (samtalet på scen börjar kl. 18:30)

Var: Bakfickan Kåken, Restaurang 1900, Regeringsgatan 66, följ mattan genom restaurangen.

Samtalet blir en föraning om den konferens — KulturSverige 2040 — som det kulturpolitiska observatoriet SweCult arrangerar 31 januari 2011. Läs mer här. Boken tar tagits fram i samarbete med SweCult.

Du kan nu också köpa både den tillbakablickande föregångaren Noll Noll och det nya framtidsperspektivet Framtiden är nu direkt från förlaget för specialpriset 249kr inklusive frakt för båda böckerna. Läs mer om specialerbjudandet på volante.se.

Läs också samtalet med Sven Nilsson, en av redaktörerna till boken, nedan.

Läs mer om boken
Läs mer om evenemanget
Facebook-sidan för evenemanget

Pressklubben Verket
Onsdag den 17 november
Bokrelease: Framtiden är nu

Gör Google oss dummare? Kommer Stockholm bli ett konstmecka? Är den
traditionella boken dödsdömd? I antologin ”Framtiden är nu” skriver några av
Sveriges tyngsta forskare och experter om den svenska kulturens framtid. Med
sikte på 2040 avhandlas allt från film, musik och litteratur till
jämställdhet och media.  Sven-Eric Liedman, Annina Rabe, Sverker Sörlin,
Vanja Hermele, Olle Wästberg och Emma Stenström är några av de 30 författare
som deltar i boken. Redaktörer för boken är Tobias Nielsen och Sven Nilsson.

Kulturjournalisten Johanna Koljonen kommer intervjua Tobias Nielsén, Vanja
Hermele och Sverker Sörlin på scen.

Boken finnas att köpa under kvällen för 100 kr (kontant). Ordinarie
butikspris 200 kr.

När: Onsdag den 17 november, kl. 18.00 (samtalet på scen börjar kl. 18:30)

Var: Bakfickan Kåken, Restaurang 1900, Regeringsgatan 66, följ mattan genom
restaurangen.

Desken är öppen för allmänheten.

Pressklubben Verket

Onsdag den 17 november

Bokrelease: Framtiden är nu

 

Gör Google oss dummare? Kommer Stockholm bli ett konstmecka? Är den

traditionella boken dödsdömd? I antologin ”Framtiden är nu” skriver några av

Sveriges tyngsta forskare och experter om den svenska kulturens framtid. Med

sikte på 2040 avhandlas allt från film, musik och litteratur till

jämställdhet och media.  Sven-Eric Liedman, Annina Rabe, Sverker Sörlin,

Vanja Hermele, Olle Wästberg och Emma Stenström är några av de 30 författare

som deltar i boken. Redaktörer för boken är Tobias Nielsen och Sven Nilsson.

 

 

Kulturjournalisten Johanna Koljonen kommer intervjua Tobias Nielsén, Vanja

Hermele och Sverker Sörlin på scen.

 

Boken finnas att köpa under kvällen för 100 kr (kontant). Ordinarie

butikspris 200 kr.

 

När: Onsdag den 17 november, kl. 18.00 (samtalet på scen börjar kl. 18:30)

 

Var: Bakfickan Kåken, Restaurang 1900, Regeringsgatan 66, följ mattan genom

restaurangen.

 

Desken är öppen för allmänheten.

 

Middagsbord bokas på 08-20 60 10

 

Middagsbord bokas på 08-20 60 10
Kommentera
27 oktober 2010 under Bok, Noterat | kommentera

Pusselbiten som kulturutredningen saknade

Tobias Tobias

Min medredaktör, kulturanalytikerveteranen Sven Nilsson, har talat om boken som pusselbiten som vi tyckte att kulturutredningen saknade, nämligen utmaningarna framåt, inte bara bakgrundsbeskrivningen.

Boken är antologin Framtiden är nu där vi samlat drygt 30 forskare och andra experter och blir Swecults andra årsbok. Läs mer på Volantes sajt om författarna och deras ämnen.

Boken släpps 25 november med release i Stockholm 17 november och kanske något mer i Malmö. 31 januari äger sedan Swecults stora konferens rum i Stockholm. Boka in den dagen! Jag återkommer med mer information – och boken kan redan nu förbeställas (skickas då två veckor innan den kommer ut i handeln).

Undertiteln är Kultursverige 2040. Vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill. Det var ungefär vad vi ville att författarna skulle ta itu med. De identifierar därmed utmaningarna framåt inom drygt trettio områden som rör kulturen, medierna, nätet och samhället med år 2040 som imaginär horisont. Från urbanisering till upphovsrätt och utbildning. Från kunskap till kreativa miljöer. Gör internet oss dummare? Hur ska staden utvecklas? Hur ska landsbygden överleva? Måste teatrar och tidningar förändra sig? Behövs bibliotek? Varför är platsen viktig när allt kan digitaliseras? Vilka är hjältarna i framtidens kulturliv?

Vad vi kommer fram till? Några saker, bland annat platsens betydelse samt kulturpolitikens marginalisering och trögrörlighet samtidigt som våldsamma förändringar slår mot vissa sektorer.

Boken är också en fortsättning inom ramen för ett av mina stora, kontinuerliga projekt som jag sysslat med sedan förra hösten, nämligen en samtids- och framtidsanalys. Förra året gjorde jag och Anders Rydell Noll Noll: decenniet som förändrade världen, en bok som från ett populärkulturellt håll summerade nollnolltalet. Det var en tillbakablick och nya boken en framåtblick. Tillsammans utgör de en träffsäker samtidsanalys.

Temat framtid är över huvud taget vanligt i höst och vinter i många sammanhang. Det verkar som att det är dags att se framåt. Valet är avgjort — kulturminister och näringsministern sitter kvar — så nationella satsningar ligger kvar. Efter en tid av reflektion över vad som egentligen hände under nollnolltalet — finanskris, klimathot, terrorspel — så verkar vi vara redo för visioner igen och en ny kulturpolitisk struktur är på ingång. På många håll knådas det just nu på nya kulturplaner för att matcha samverkansmodellen. Många organisationer är tvungna eller tar tillfället i akt att se över sin situation.

Kommentera
13 september 2010 under Noterat | kommentera

Kulturens roll, som om den faktiskt var verklighet

Tobias Tobias

Jag läser PO Enquists recension i Dagens Nyheter om Henrik Berggrens Palmebiografi ”Underbara dagar framför oss”. Artikeln innehåller en av de bästa analyser av socialdemokratin som jag läst, men berörs särskilt av slutet i texten.

Ni som läst mig tidigare här på bloggen förstår varför. Enquist skriver:

Henrik Berggrens stora Palme­biografi är på ett sätt alldeles unik. I flera långa avsnitt diskuterar han kulturens roll, som om den faktiskt var verklighet. Böcker, författare, kulturdebatter, han sätter in kulturen i den stora bilden av modernitet, samhälle, och Olof Palme. En debattartikel av Björn Håkansson om trolöshet har samma självklara plats i skeendet som politiska utspel. Det är häpnadsväckande, fräckt, och befriande.

Så slår man samman Berggrens bok och går ut i dagens verklighet. Nästan inte ett ord om kultur i valdebatten, kulturen bara inte finns. Men däremot förslag om momssänkning till stöd för krogmaffian till en kostnad av fem miljarder.

Okej, Olof. Vi biter ihop och går vidare. Det är väl samma land ändå. Underbara dagar framför oss.

Kommentera
14 april 2010 under Noterat | kommentera

NY BOK: 32 skäl att bryta mönster

Emma Emma

Bookhouse släpper i dag en ny e-bok, ”32 skäl att bryta mönster”, där vi är 32 författare som kort har fått önsketänka lite grann om framtiden.

Varsågod, här kan du gratis ladda ned den!

PS Själv skriver jag om att ”krympa”, trots att allt jag själv försöker krympa bara växer och växer: jobbet, kroppen, egot… Måste det vara så?

Kommentera
22 mars 2010 under Noterat | kommentera

Rosa dagar – Pink är här

Emma Emma

Misstänker att dessa dagar är rätt rosa, eftersom Daniel Pink är på Sverigebesök för att lansera sin nya bok Drivkraft. Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss Han besöker bland annat Handels – och jag hoppas att mina studenter går.

Jag hade gärna varit där själv. Daniel Pink är ju en av de där figurerna som ständigt cirkulerar i kulturekonomin, och som ofta används för att motivera att företagandet närmar och lär sig av konsten och kulturen. Mest känd är han kanske för sitt uttalande ”en MFA är den nya MBA:n”.

Hans senaste bok har jag bara bläddrat i. Det är spännande att han argumenterar för att pengar inte utgör en huvudsaklig drivkraft för oss som sysslar med s k ”kreativa yrken”. Det stämmer förstås, och intressant är också hans tes om att det som driver oss är självständighet, mästerskap och mening.

Jag tror alltså att boken är läsvärd i sin helhet, och många kommer säkert att älska den. Själv kommer jag nog att gilla innehållet, men ha lite svårare för formen. Jag har ju ofta det när det gäller (manliga) managementförfattare. Eller som Philip Delves Broughton träffsäkert beskriver typen i Wall Street Journal:

Daniel Pink is one of the more energetic members of the growing tribe of business writers-speakers-bloggers who, like the ubiquitous Malcolm Gladwell, plunder the work of economists, scientists and psychologists to attack well-established business assumptions. Mr. Pink is known for public presentations in which he delivers a consistently upbeat message: that the miserable age of 20th-century management is over, that the tyranny of organizational charts and spreadsheets is behind us, and that we are now entering more sun-splashed climes, where creativity flourishes and businesses treat employees as human beings, not machine parts. It is a message we would all love to believe.

Inte heller är budskapet så nytt som Pink kanske vill låta göra gällande, men trots allt är det både sant och viktigt och därför avslutar Philip Delves Broughton sin recension med:

Nonetheless, these lessons are worth repeating, and if more companies feel emboldened to follow Mr. Pink’s advice, then so much the better.

Så det är bara att gratulera alla som har möjlighet att lyssna till Daniel Pink i dag och i morgon! Och om inte, kan man ju alltid läsa boken. För även om formen kan vara irriterande, är onekligen budskapet intressant.

Kommentera
1 mars 2010 under Noterat | kommentera

NY BOK: Understanding Corporate Life

Emma Emma

Var och varannan dag ligger stora bruna paket med böcker i mitt postfack. Som kurs- och programansvarig blir jag fullkomligt överöst med böcker. Tyvärr är de sällan intressanta. Snarare är det slående hur mycket smörja som skrivs. 99% är ren skit.

Ett undantag brukar böckerna från engelska förlaget SAGE utgöra. SAGE är utan tvekan mitt favoritförlag; de ger ofta ut kvalitet. I dag låg till exempel Philip Hancock och André Spicers redigerade ”Understanding Corporate Life” i mitt fack, och jag kastade mig direkt över kapitlet om Estetik.

Ja, bara det faktum att det finns ett kapitel om estetik i en bok om organisationsteori är intressant. Det säger en hel del om utvecklingen av ämnet.

Sedan görs en kort, men rätt intressant, genomgång av några av de viktigaste tankarna:

  • att estetik är en viktig del av vardagslivet i organisationer;
  • att vi lever i en era av estetisering, precis som jag själv brukar tala om;
  • att det är ett nytt och framväxande fält inom organisationsteorin;
  • att konstteori och filosofi må utgöra en viktig grund för att förstå organisationer;
  • att ”management” alltid har setts som ett slags konst, men att idén ökat i styrka de senaste åren;
  • att det har skett en explosion av olika ”arts-based-training” liksom av andra typer av samarbeten mellan kultur och näringsliv;
  • att vi alltmer går från ytlig sponsring och konstsamlande till mer djupgående samarbeten, men att den verkliga förändringen snarare syns i estetiseringen;
  • att estetiken är viktigare än någonsin i vad som brukar kallas ”den expressiva organisationen”,
  • men också att den – liksom konsten – alltmer ställs i företagandets och kapitalismens tjänst, och därmed kan komma att förlora en del av sin kritiska kraft;
  • att det kanske handlar mer om kolonialisering än frigörelse och humanism, vilket ibland glöms bort i den mer populära diskursen;
  • att estetiseringen märks inte minst i synen på kroppen som ett slags varumärke eller, som det brukar kallas, ”aesthetic labor” (tack, det är precis det jag skriver om!);
  • att den ”estetiska ekonomin” bygger på ”staging value”,
  • och att estetiseringen också kan leda till en ”anaesthetization” – att vi helt enkelt blir bedövade.

Inga nyheter, med andra ord, men schysst sammanfattat och, som sagt var, kul att det finns med i en allmän lärobok om organisationsteori!

Kommentera
13 september 2009 under Noterat | kommentera

Hipp, hipp, hurra – NY elektronisk festskrift

Emma Emma

Erling Bjurström, klok kulturprofessor i Linköping, fyller år i dag, och har förärats en festskrift av ett stort antal kollegor, släktingar och andra. Vi säger förstås: GRATTIS!

Det bästa är att det är fest även för oss andra, som kan ladda ned och läsa bidragen via Linköpings universitets hemsida.

Själv förälskade jag mig direkt i Bodil Axelssons bidrag om den nya entreprenörsroll som forskare förväntas ta, ”Positionerad ekonomisk och ideologisk nytta: ett tankeexperiment när förändringens vindar blåser”.

Där finns många kloka tankar, som också kan ha bäring för de konstnärer och kulturarbetare som förväntas axla en liknande entreprenörsroll, delvis utanför sin vanliga sfär.

Kommentera