Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
Hej!Den här veckan blev Kulturekonomi nominerad till Stora kulturbloggpriset. Rösta gärna genom att följa länken i vänsterspalten.
// Tobias Nielsén, utgivare

PREMIUM / Svensk film drömmer om James Bond

Allt fler länder och regioner i Europa ser möjligheten att locka utländska filmproduktioner som ett kraftfullt verktyg för att stimulera sin egen filmbransch, samtidigt som man marknadsför sig och lockar turister. För att göra det används rabatter och andra incitament, ofta konstruerade så att filmproduktionerna får tillbaka delar av vad de spenderat på platsen i samband med produktionen.  Det handlar kort sagt om pengar.

I torsdags släpptes rapporten ”Allt räknas – om rabatter och erbjudanden till filmproduktion i Europa”. Svenska Dagbladet och SVT Kulturnyheterna bevakade bland annat.

Tobias Nielsén, som sammanställt rapporten, kommenterar den på Kulturekonomi.se:
Å ena sidan framstår Sverige idag som ett undantag utan ett nationellt erbjudande, med konsekvensen att vi får det svårare att hävda oss som internationellt inspelningsland. Utöver de samproduktioner som ändå genomförs, inte minst i samverkan med Film i Väst; det är andra filmer – ofta större, till exempel Bond – som Sverige inte lyckats konkurrera om.
Å andra sidan kan man fråga sig om det är rimligt att skattebetalarna snidvrider konkurrensen över gränserna, som det faktiskt handlar om. Investeringen i de här incitamenten ska dock likställas med att man försöker locka företag eller kongresser till sig – investeringen ska ge mer tillbaka i reda pengar. Stödet ska alltså ses som industriellt och inte kulturellt i första hand, även om förhoppningen är att en bättre och större bransch också leder till bättre filmer.

Premiumprenumeranter får hela rapporten som pdf-bilaga.

SAMTAL / Generator, kreativa näringar och nya medier

I snart tio år har det runt om i världen kraftsamlats kring det som idag kallas de kreativa näringarna. Den 24-25 november samlas branschen, forskare, tjänstemän och politiker på konferensen Generator 2009 för att dra lärdomar av de gångna decenniet. Konferensen undersöker även de möjligheter som nya medier ger. Anders Mildner jobbar som omvärldsbevakare på Media Mötesplats Malmö och har varit programansvarig för årets Generator.

Nya medier står i fokus på årets konferens. Varför?

– Nya medier eller sociala medier påverkar allt i samhället. Förutsättningarna för hur man arbetar, oavsett om man befinner sig i de kreativa näringarna eller andra branscher, har förändrats. Det räcker inte med att bara förstå verktygen som är populära just nu, som Facebook och Twitter, man måste också förstå hur det påverkar hela kulturen. Det kommer vi att ta upp på konferensen.

Vad är den största förändringen som de nya medierna för med sig för de kreativa näringar?
– Det handlar mycket om vad folk kräver när de rör sig på Internet. Numera förväntar de sig en upplevelse där man tidigare bara sökt information. Lanserar man något som är en upplevelse, vilket de kreativa näringarna ofta gör, så måste internetversionen och den pågående kommunikationen också vara en upplevelse. Man kan ta turistindustrin som exempel: idag så börjar inte resan när man sätter sig på flyplanet, utan redan när man börjar planera och boka resan några månader tidigare. Den utvecklingen tror jag är viktig för de kreativa näringarna att vara en del av.

Generator är i Malmö i år. Hur ser du på Malmöregionen i ljuset av de kreativa näringarna?
– Min uppfattning är att det finns ett stort intresse i regionen för de här frågorna – både på ett verksamhetsplan och på ett politiskt plan. Sedan har Malmöregionen och Skåne ett unikt läge med närheten till övriga Europa. Man kan också titta på Malmö och se den otroliga förändring som staden genomgått och den spännande sammansättning av människor som finns här: mångfald, entreprenörskapsanda, en satsning på nya medier och en växande högskola. Det finns väldigt mycket framåtanda.

INBLICK / Pensionschock för scenkonsten

Statligt stödda scenkonstinstitutioner krävs på sammanlagt 50 miljoner i retroaktiva pensioner. För flera av drabbade teatrarna handlar det om miljonbelopp som nu ställer verksamheten på ändå.

I grunden handlar det om en överenskommelse från 2006 som förändrade pensionvillkoren för kortare anställningar. Föreningen Svensk Scenskonst, som påverkas av uppgörelsen indirekt, är mycket kritiska till hur Statens Pensionsverk (SPV) har hanterat frågan.
– SPV har inte informerat oss eller våra medlemmar om de ändrade reglerna trots att man vetat om detta sedan 2006, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör på Svensk Scenkonst.

Pensionsvillkoren inom scenkonstsektorn har varit föremål för en statlig utredning, som nu behandlas på regeringskansliet.
– Den uppkomna situationen visar tydligt hur ohållbart dagens pensionssystem är. Jag hoppas att regeringen snarast tar beslut om ett nytt system i linje med den utredning som presenterades i våras, säger Sture Carlsson.

DEBATT / Nya hus och funktioner för biblioteken

Biblioteken fortsätter stå i fokus. För en tid sedan blev det klart att det inte blir någon tillbyggnad i anslutning till Gunnar Asplunds stadsbibliotek vid Odenplan i Stockholm. Nu verkar det som om huset istället är på väg att K-märkas.

I Malmö handlar biblioteksdebatten inte om hus utan om den nya inriktningen för stadens stadsbibliotek. ”Nu bär vi ut böckerna och tar in författarna”, skrev biblioteket i ett pressmeddelande i somras. Något som man menade bokstavligt: cirka 30 ton böcker skickades till återvinningen för att ge golvyta åt andra evenemang på biblioteket.

Ett av evenemangen som nu fått plats på den lediga golvytan i veckan var en debatt om bibliotekets nya strategi. I panelen fanns bland annat Sydsvenskans (och Expressen f.d Kulturchef) Per Svensson, en av de skarpaste kritikerna mot förändringen, och stadsbibliotekarien Elsebeth Tank som står bakom den nya strategin ”The Darling Library”.

Noterat / Kreativa Göteborg, Kate Winslets värde & Lessig till Riksdagen

Kreativa Göteborg. Kanske är det lillebrorskomplex, kanske något i den havssalta luften. Göteborg är hur som helst en stad full av kreativa entreprenörer, något som även nått internationella magasinet Monocle. I senaste numret, med tema ”Small business”, har tidningen åkt till Göteborg för att ta reda på varför. Man pratar bland annat med regissören Ruben Östlund, Nudie-grundaren Joakim Levin och Andres Göthberg på Business Region Göteborg. Närhet, samarbete och en gör-det-själv-anda är några förklaringar som ges. Sanningen, eller i alla fall den bästa one-linern, står Filters chefredaktör Mattias Göransson för: ”The limited opportunities mean you can focus”.

Värdet av Kate Winslet.
Brittiska Film Council har räknat på vad Kate Winslet är värd för Storbritannien och kommit fram till den nätta summan 670 miljoner kronor. Formeln, som nu kallas Winslet-algoritmen, är utvecklad av den brittiske statistikern David Steele och tar bland annat med i beräkningen hur mycket Kate Winslet tjänat på sina filmer och hur mycket hennes internationella framgångar har tillfört den brittiska filmindustrin och turistnäringen.
– När en skådespelare blir internationella erkänd, skapar hon en positiv effekt för hemlandet genom tv-framträdanden, reklamfilmer och skvaller, säger David Steele till The Guardian.
Algoritmen ska nu användas för att ge andra brittiska skådespelare ett konkret värde.

Newsmill i blåsväder. Debattsajten Newsmill är nominerad till Stora journalistpriset i klassen årets förnyare för att ha öppnat upp opinonsjournalistiken. Alla är dock inte imponerade. I Journalisten.se skriver Expojournalisterna Lisa Bjurwald och Jonathan Leman en debattartikel där man ifrågasätter nomineringen:”Med denna nya och öppnare approach till opinionsjournalistiken följer också ett stort ansvar. Det är ett ansvar som redaktionen inte alltid klarar av att hantera.” Bakgrunden är att Newsmill låtit Björn Björkqvist, medlem i nazistiska organisationen Folkfronten, under rubriken ”Dags att syna Stieg Larssons godhet?” attackera den antirasistiska tidningen Expo, där Stieg Larsson var starkt engagerad. Newsmills PM Nilsson bad snabbt om ursäkt och artikeln ifråga är nu borta från sajten.

Upphovsrättsikon till riksdagen. Lawrence Lessig, juridikprofessor, författare och en av världens främsta auktoriteter på upphovsrätt i den digitala världen, kommer till Sverige och föreläser för Riksdagen om framtidens upphovsrätt. Lawrence Lessig har skrivit böcker som Free Culture (2004) och Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy (2008) och företräder en syn att upphovsrätten behöver omformuleras i de digitala nätverkens tid. Därutöver är han en av grundarna av Creative Commons – en ny sorts upphovsrättmärkning som underlättar för kreatörer att dela med sig av sitt skapande. Initiativtagare till föreläsningen är Lage Rahm, riksdagsledamot (mp), Karl Sigfrid, riksdagsledamot (m) och Pelle Snickars, forskningschef Kungliga biblioteket.

Iowa stämt av filmbolag. Rabatter för filmproduktion är aktuellt även på andra sidan Atlanten. I Iowa har fem filmbolag stämt delstaten då de har fryst alla skatterabatter efter att rabattprogrammet fått kritik av en delstatens revisor. Iowa har haft ett av de mer generösa rabattsystemen där filmbolagen har kunnat dra av upp till 50 procent av vad de spenderat i delstaten. Under de tre senaste åren har man i Iowa delat ut 32 miljoner dollar till 22 olika filmprojekt.

SETT& HÖRT / Kultur på recept, Hångelannons & Korvkioskopera

”Kultur på recept ska minska sjukfrånvaro”
Att kulturen ska genomsyra andra politikområden var en av grundpelarna både i vårens Kulturutredningen och höstens Kulturproposition. Nu står det klart att Region Skånes får en halv miljon kronor för projektet ”Kultur på Recept” – en försöksverksamhet där utskriven kultur ska förebygga och korta sjukfrånvaro.

”Digital plikt ska underlätta forskning”

En ny pliktlag för elektroniskt material har införts för att forskare i framtiden ska ha tillgången även till information som publicerats i digital form. Ända sedan 1600-talet har man varit tvungen att skicka in ett exemplar av böcker, tidningar och tidskrifter till Kungliga Biblioteket. Från och med 2013 ska även digitala medier ingå i leveransplikten.

”Ingen kollektivanslutning för svenska böcker”
I förra veckan reviderades avtalet med Google Books. Det innebär att svenska böcker, så till vida de inte är registrerade i USA, står utanför avtalet. Svenska förlag och författare kan därmed själva avgöra om de vill delta i Googles stora digitala bokprojekt.

”En korv med mos och en operabiljett, tack”
Med biljettförsäljning i korv- och falafelkiosker vill Malmö Opera nå en ny publik.
– Tanken är att nå en publik som inte vet att vi finns, som kanske tror att opera bara är något fint och konstigt, säger Thomas Wickell, pressansvarig för Malmö Opera, till SVT.

”Arvikafestivalens hångelannons var en bluff”
För två veckor sen publicerade Arvikafestivalen en annons där man sökte ungdomar som kunde jobba med berusade, galna människor, inte var rädda för att vara nakna och hade praktisk erfarenhet av att hångla. Ett stort medialt genomslag ledde till att annonsen censurerades på AMS. Nu visar det sig att allt var en reklamkampanj, regisserad av PR-byrån Studio Total i Malmö. Arbetet bakom den omtalade PR-kuppen, kan du se i veckans Kobra på SVT.


Utgivare och chefredaktör: Tobias Nielsén
Redaktör och reporter: Johan Scheele

Om du inte längre vill få nyhetsbrevet, använd länken längst ned i nyhetsbrevet.
Epost:info@kulturekonomi.se

Copyright? Analysbrevet skyddas under Creative Commons-licens om erkännande och icke-kommersiell användning. Det innebär att du får kopiera, distribuera och sända verket, liksom skapa bearbetningar. På villkor att du anger källa och att det sker för ickekommersiella ändamål. Läs mer här.