Hej! Sista analysbrevet innan vi tar paus till mitten av augusti. Vi presenterar några nya rapporter och spår att kulturen inte blir en valfråga. Premiumprenumeranterna har fått Emma Stenströms bok “Konstiga företag” på posten. Glad sommar!
// Tobias Nielsén, utgivare.
—
—
Allting är större i år under Almedalsveckan i Visby. Även kulturen har tagit en större plats med ett flertal seminarier, med Svensk Scenkonsts program för måndag och tisdag utgjorde ett nav. SKL hade ett välbesökt mingel på måndagskvällen apropå kulturutredningen. Under tisdagseftermiddagen krockade Kultur&Näringslivs seminarium olyckligtvis mot Företagarnas och Upplevelseindustrins diskussion om musik och politik.
Dessutom har ett antal organisationer samlats kring upphovsrätten som tema, men även andra organisationer arrangerar debatter kring detta tema: forskningsrådet Formas, centerns tankesmedja Fores, S-ungdomarna och Mediearbetsgivarna (då “Gratis?” släpps).
Svensk Scenkonst tog tillfället i akt att ett år före valet undersöka förutsättningarna huruvida kulturen kommer bli en valfråga. Även om kulturpolitikerna säger att de hoppas på det – S-talespersonen i kulturpolitik, Leif Pagrotsky, säger att han har med sig Mona Sahlin – så fanns det inget som talade för att så kommer bli fallet.
Läs den fortsatta analysen på Kulturekonomi.se. Den första delen publicerades idag, den andra senare i veckan.
Kreativa näringar har en framträdande plats i regionala tillväxt- och utvecklingsprogram. Men Tillväxtanalys föreslår att begreppet kulturnäringar används i stället för kreativa näringar och föreslår en statistisk avgränsning. Kreativitet anses för omfattande för att begränsas till en viss typ av verksamhet.
Det skriver myndigheten i en delrapport om statistik och som lämnades i mitten av juni till näringsdepartementet (Dnr 2009/054). Följaktligen väljs också “upplevelseindustrin” bort som begrepp.
Tobias Nielsén från QNB har skrivit bilagan till rapporten, en beskrivning och diskussion kring arbetet med mätningar i Regionförbundet Östsam och delvis även KRUT-projektet
Premiumprenumeranterna får rapporten bifogad och en närmare analys.
Tobias Nielsén kommenterar: “Det är en viktig rapport, men tyvärr kommer den tio år senare än önskvärt. Det här kunskapsunderlaget skulle ha funnits redan före alla kartläggningar som genomförts i Sverige – och med dessa, alla resurser som investerats.”
Anna-Karin Brettell Grip disputerade i juni på Handelshögskolan i Stockholm med avhandlingen “Funding and accountability”. I avhandlingen jämförs en brittisk och en svensk kammarorkester.
Emma Stenström skriver på bloggen:
“Mycket förenklat kommer [Brettell Grip] fram till att det inte alls är givet att det är bättre att ha flera finansiärer som den brittiska orkestern har. Tvärtom leder det inte sällan till intressekonflikter; till att mer tid går åt till att försöka hålla de olika finansiärerna glada och nöjda, och mindre tid därmed kan ägnas åt själva kärnverksamheten.”
Avhandlingen kan beställas via EFI.http://www2.hhs.se/efi/summary/793.htm
SparbanksAkademin har nyligen publicerat boken “Kultur och samhällsnytta” efter seminariet med samma namn i mars 2009. Temat var kultur och samhällsnytta och syftet att problematisera kring kultur och kulturfinansiering. Hur avgör vi vilka kulturprojekt som kommer att skapa samhällsnytta? Kan och vill vi mäta kultur? Vad är det vi i så fall mäter och hur? Boken kostar 75 kronor och beställs via SparbanksAkademins hemsida.
Emma Stenström skriver på bloggen: “Det första som hände var att vi upptäckte – och det är det sensationella – att enbart Sparbanksstiftelserna finansierade kultursektorn med mer än all sponsring sammantaget. Sponsringen uppgick till cirka 90 miljoner kronor alltmedan sparbanksstiftelserna bidrog med cirka 120 miljoner kronor årligen till kultursektorn – och ändå hade det aldrig synts någonstans i någon statistik.”
Svd rapporterar om åtdragna svångremmar i sviterna av den globala krisen. Trots goda publiksiffror får alltså fyra av sex stadsteatrar sänkta eller oförändrade anslag nästa år.
De flesta stadsteatrar brukar få en uppräkning av budgeten inför varje år för att kompensera höjda hyror, löner och andra driftskostnader. Det vikande skatteunderlaget i regionerna är den största anledningen till att en majoritet av stadsteatrarna nu har uttalade sparkrav inför 2010. Linus Tunström, teaterchef på Uppsala stadsteater berättar att sparkravet på 3 miljoner kronor drabbar pjäser genom ändringar i repertoaren och att mindre frilansare anlitas, dessutom får viktigt underhåll skjutas på framtiden.
- Helsingborgs stadsteater fick sänkt kommunalt anslag redan 2009. Anslaget blir oförändrat inför 2010.
- Stockholms stadsteater befinner sig fortfarande i budgetdiskussioner, utan slutgiltigt besked om eventuella sparkrav.
- Göteborgs stadsteater får sitt kommunala anslag sänkt med 3,4 miljoner kronor.
- Uppsala stadsteater mister en uppräkning på 3 miljoner kronor.
- Malmö stadsteater får 1,4 miljoner kronor mindre 2010.
- Borås stadsteater fick sparkrav inför 2009 och håller kostnaderna för 2010 nere med hjälp av färre föreställningar, på grund av renovering.
Biljettförsäljning är inte det viktigaste uppdraget för kultursektorns marknadsförare, i alla fall inte för den som har sin finansiella bas i subventioner. Snarare är det viktigt att skapa förståelse och lojalitet hos publiken. För detta ger de sociala medierna unika möjligheter, men ytterst få använder dessa redskap idag. Genom gratisverktyg som Facebook, Twitter och Youtube kan scenkonsten – och kultursektorn generellt – fördjupa sina relationer till publiken samtidigt som de kan nå fler än tidigare. Det skriver Tobias Nielsén i “månadens krönika” för Svensk Scenkonst, där han också ger råd för att undvika fallgropar eftersom allting är inte rätt för alla i varje stund.
- Att använda sociala medier bör inte vara en strategi i sig själv, utan för att uppnå andra mål.
- Engagemang är ömsesidigt, då en lojal grupp kräver något i utbyte.
- Närvaro på internet är inte detsamma som ha en webbplats.
- Jämför gärna vad du kan göra med de pengar som idag läggs på trycksaker.
- Ha kontinuitet.
Mediebarometern för svenskarnas medievanor 2008 publicerades under våren av Nordicom vid Göteborgs universitet. I denna rapport rapporteras bland annat om äldre personers ökade användning av internet. Fyra av tio pensionärer surfar på nätet.
Intressant är också att biobesöken tangerar sin toppnotering från 2001 där 29 procent uppgav att de gått på bio den senaste månaden. Den största ökningen står återigen de äldre åldersgrupperna för. Både åldrarna 45-64 och 65-79 slår tidigare toppnoteringar stort (24 procent mot 20 procent, respektive 16 procent mot 12 procent). Även om alla åldrar (utom 9-14) ökar, är det inga andra åldrar som når tidigare rekord. Då vi kan läsa om rekordsommar för biograferna är det kanske en något förbisedd målgrupp som står för den största ökningen inom biopubliken.
Piratebay har köpts för 60 miljoner kronor av Global Gaming Factory, varav minst 30 miljoner kronor i kontanter och resten i nyemitterade aktier. Planer finns på att använda Pirate Bay som plattform för “Peerialism“, ett annat företag som precis köpts av GGF. Pengarna från försäljningen av The Pirate Bay ska enligt uppgifter placeras i en stiftelse. Peter Sunde, en av de dömda i Piratebay-rättegången twittrar: “They’re not winning. A cannon is now being loaded with money.” Skivbolagsorganisationen Ifpi kommenterar att de är “positiva om the Pirate Bay kommer att bli en laglig tjänst på nätet”.
Aftonbladets Åsa Linderborg hissar Ulf Lundell som äkta arbetarklass samtidigt som hon delar ut en känga till Tomas Ledin. Samtidigt i Expressen konstaterar Björn Wiman krasst att inte Lundell är lika småborgerlig medelklass som Ledin. Stig Hansén, också i Expressen, undrar i sin tur om det inte finns något banalare än att dissa Tomas Ledin. I samma anda korar reklambloggaren Ulrika Good Metros Anneli Wikström som årets vinnare i “SM i Ledindiss” apropå artistens nya skiva “500 dagar om året”. Debatten kan ses som ett exempel på den återkommande diskussionen om smak och kulturens roll.
“Underhållning drabbas hårdast när konsumenterna sparar”
Tillförsikten hos konsumenter i stort har stabiliserats, även om svenskarna blir deppigare. Samtidigt har flertalet skurit ner på många utgifter. Flest har minskat på “underhållning”, hela 74 procent av de tillfrågade. Som Richard Florida konstaterar väcker detta frågor om i-länder skiftar sin ekonomi mer åt upplevelseindustrin. Men, skriver han, kanske är det en fråga om ordval. Undersökningen som genomförts i 23 länder, bland annat i Sverige, finns tillgänglig på Ipsos/Reuters.
“Vi har inte bestämt om vi gör en anmälan eller kräver skadestånd”
Så säger Shadi Bitar till DN efter segern för förlagen i den första Ipred-domen. Internetoperatören Ephone tvingas nu lämna ut identiteten på en misstänkt fildelare till de ljudboksförlag (Bonniers, Norstedts, Piratförlaget, Earbooks och Storyside) som begärt ut uppgifterna. Om bolaget inte följer Solna tingsrätts beslut riskerar det ett vite på 750.000 kronor. Redan diskuteras på forum om vitet ska samfinansieras.
“Pianostämmare på cykel”
London kommer i sommar att placera ut 30 pianon i hopp om att förbipasserade ska stämma upp i allsång. Alla pianon kommer att utsmyckas av konstnärer efter dess placering och en heltidsanställd pianostämmare kommer att dagligen cykla mellan alla pianon för att se till att de håller tonen. Installationen uppförs i samband med “Sing London”-festivalen och upphovsmannen heter Luke Jerram. Är du i London och vill planera ett framträdande? Kungör det på hemsidan “Play me, I’m yours”.
“Fri hyra för arbetslösa kreatörer”
Finanskrisen skapar nya lösningar i reklambranschen. Hos The Horn Corp på Manhattan kan vilken kreatör som helst få en bordsplats. Hyran? Idéer. När idéerna utvecklats tillräckligt testas de sedan mot byråns kunder. Vanligtvis inkluderas upphovsmännen i alla projekt som blir verklighet. Läs mer på National Public Radios hemsida.
“Det är inte kul att jobba med något som går piss”
Efter lite mer än ett år lades humorsajten “1000 apor” ned av produktionsbolaget Metronome lagom till midsommar. Calle Schulman, en av grundarna lägger skulden på lågkonjunkturen och till Resume.se säger han: “Jag är så trött på alla som säger att de ska gasa sig genom lågkonjunkturen. Det är det töntigaste jag har hört. Det kommer att bli rena Ragnarök i svensk media i höst.” Det ska ställas mot att han bror, tillika medgrundare, Alex i en Fokus-intervju sa att den ekonomiska nergången bara är för medelmåttor.
“Nästa år ska vi ta dom jävlarna”
Så summerar Joel Borg, arrangör för Stockholmsfestivalen “Where the action is” läget och konstaterar att evenemanget gick med förlust. Neil Young, Duffy, Fever Ray och Olle Ljungström med flera räckte inte för att locka stockholmarna att trotsa det ihållande regnet. Vädergudarna får klä skott på den egna sidan, med löfte om revansch nästa år.
“Att ha egensinniga människor omkring sig är ju ett kapital”
Handelshögskolan fyller 100 år i år och Emma Stenström har levererat föreläsningen “Kultur och näringsliv – 100 år av kärlek och hat”. Den kan ses i sin helhet på Handelshögskolans hemsida.
—
Utgivare och chefredaktör: Tobias Nielsén
Tf redaktör och reporter: Anton Waern
Ständig kommentator: Emma Stenström
Copyright? Analysbrevet skyddas under Creative Commons-licens om erkännande och icke-kommersiell användning. Det innebär att du får kopiera, distribuera och sända verket, liksom skapa bearbetningar. På villkor att du anger källa och att det sker för ickekommersiella ändamål. Läs mer här.