Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?

Hej! Våren är inne på sitt upplopp. Sista numret före sommaren skjuts på en vecka och kommer onsdagen 1 juli, för att få med kommentarer från Almedalen i Visby. Den här veckan diskuterar vi bland annat kring Sverigebilden, filmincitament och festivalekonomi.

// Tobias Nielsén, utgivare

ANALYS / Tuff festivalsommar ger stora intäkter

Det blir en svensk festivalsommar med tuffare konkurrens än någonsin: samtidigt som festivalerna blir allt fler och bättre, kommer många megaartister till Sverige för att fylla arenor i storstäderna. Ofta flera dagar i rad som Bruce Springsteens tre konserter på Stockholm stadion förra veckan.

De största rockfestivalerna och arenakonserterna förväntas dra över en halv miljon människor. Lyckas det kommer biljettintäkter och turismekonomisk effekt att landa på ca 1,4 miljarder kronor. (Då har vi bara räknat på tio av de största festivalerna* och de största arenakonserterna*.)

En fråga står dock kvar: finns det verkligen publik till alla sommarens musikevenemang?

Läs hela artikeln och uträkningen på Kulturekonomi.se.

ANALYS /Hårdare konkurrens i Filmeuropa

För att locka utländska filmproduktioner erbjuder allt fler av Europas länder olika typer av ekonomiska incitament – rabatter, avdrag eller bidrag – utöver de regionala erbjudanden som varit legio en tid.

Sedan årsskiftet kan filmproducenter få tillbaka 20 procent av sina investeringar i Frankrike i form av en skatterabatt. Sedan 2007 kan de få lika mycket i Tyskland i form av ett riktat bidrag.

Intressant nog finns också allt som oftast ett kulturellt kriterium för att få tillgång till pengarna. I Frankrike är man endast intresserad av att stödja filmer som utspelar sig i Frankrike, eller har en tydlig manuskoppling till landet.
– Det är inte rätt att en film som utspelar sig i Paris ska spelas in i Tyskland eller Storbritannien bara för att deras regeringar erbjuder pengar tillbaka. Det är det som vi främst velat ändra på. Vi är inte intresserade av att locka hit ”Transformers 2″, en film som kan spelas in var som helst, säger chef på Film France, Patrick Lamassoure, till Kulturekonomi.se.

Men nu hårdnar konkurrensen ytterligare. Brittiska filmstudion Pinewood planerar nu en ny inspelningsstudio för 200 miljoner pund, för att kunna filma gatubilder från bland annat New York, Venedig och – Paris.

Kanske kan man se det som att ytterligare en handske är kastad i den europeiska filmkonkurrensen.

NOTERAT / Kulturen stor del av Sverigebild

”Efter fyra års slit med Sverigebilden har vi åkt ned från första till tionde plats.”

Så inledde Olle Wästberg, generaldirektör för Svenska institutet, presentationen av den årliga undersökningen Sverigebilden – en studie om hur ”varumärket” Sverige ser ut runt om i världen. Frånsett den lätt självironiska inledningsrepliken var det överlag glada miner. Bilden av Sverige är positiv, särskilt bland våra grannar i Europa. Mindre positiv blir bilden ju längre bort vi kommer – men då främt på grund av okunskap, löd analysen. Enligt undersökningen uppfattas Sverige som ett väl fungerande samhälle, öppet och jämställt utan korruption: Sverige står för miljövänlighet, solidaritet med fattiga länder och har ett innovativt företagande.

I den globala konkurrensen är vi istället sämst på kultur:
– Att vi inte hamnar så högt när det handlar om kultur och turism beror på att vi inte har något Eiffeltorn eller Louvren. Inget som man förknippar med Sverige, säger Olle Wästberg i ett försök att föklara den låga placeringen på det kulturella området.

I stället är det med design som vi gjort större avtryck inom kulturområdet, mycket tack vare IKEA. Samtidigt är bilden motsägelsefull. Det är just svensk kultur som fått utrymme i utländska medier. I Tyskland står kulturområdet för fyra femtedelar av genomslaget, främst inom musik och litteratur. I Brasilien är det popmusik och digitala affärslösningar för musikbranschen som fått utrymme, i Frankrike Stieg Larssons Milleniumtrilogi, i Japan återigen musik, i Kina design och i Ryssland mode. I Storbritannien har även miljövänlig arkitektur lyfts fram vid sidan av svenska popexporter och ”Wallander”, som under året visats i en brittisk TV-version.
Sverige har kanske inget Eiffeltorn, men ett levande kulturliv som ger internationellt avtryck.

Samtidigt är inte all publicitet bra publicitet. Inte ens när det gäller kultur. Olle Wästberg nämnde exemplet Lettland där Sverigebilden är minst sagt naggad i kanten, efter Pål Hollenders ”Bye Bye Beauty”, Moodysons ”Lilja 4-ever” och kanske framförallt de svenska bankernas affärer i finanskrisens spår.

Ladda ned Svenska institutets rapport Sverigebilden som pdf.

NOTERAT / En utställning om Ikea betald av Ikea

En utställning om Ikea till stora delar betald av Ikea. Nej, det handlar inte om en ny stor möbelmässa, utan om konsthallen Liljevalchs stora sommarsatsning. Den 13 juni är allmänheten välkommen att se hur de svenska folkhemmets möbler ter sig i de ljusa konsthallssalarna.

Mötet mellan ”näringsliv” och ”kultur” har länge varit ett stående tema i kulturdebatten – både efterlängtat och ifrågasatt. Och ovanligt, bara en procent av kulturfinansieringen kommer som vi tidigare berättat, från sponsring.

Genom Ikea-utställningen vill Liljevalchs spegla ett svensk designfenomen som på många sätt är lika förknippat med den svenska 1900-tals historien som socialdemokratin och folkhemmet.

Utställningen är en storsatsning som möjliggjorts genom samarbetet.
– Liljevalchs vanliga utställningsbudget ligger på 600 000 kronor. Den här gången ligger budgeten på tre miljoner kronor, vilket innebär att Liljevalchs kan förverkliga alla sina idéer, säger Ivana Hrdlickova, informationschef på Ikea till ETC Stockholm.

Några kritiska röster hördes i höstas när samarbetet offentliggjordes och nu har redan pressmaterialet har fått några att fundera: ”…efter det här utskicket, som är förvillande likt företagets egna, tar vi nog snarare som vanligt Volvon ut till Kungens kurva. Leker att vi är på museum och får billiga köttbullar med brunsås på köpet”, skriver Pontus Dahlman i DN.

Konthallschef Mårten Castenfors har redan från början förväntat sig både kritik och publik, men menar att Ikea aldrig haft något att säga till om innehållsmässigt.
– Det är vi som håller i bollen, och det är nödvändigt. Utställningen kommer kanske att leda till kritik i kulturkretsar, men alla kommer att se den, sade Mårten Castenfors till DN redan i höstas.

Kritiken har redan börjat komma trevande. Frågan nu är om publiken kommer – eller om den tar bilen direkt till varuhuset istället.

NY ANTOLOGI / Gratis? – internet och upphovsrätt bortom skyttegravar

Dramatik och intresse har inte saknats för det senaste årets mest uppmärksammade kulturekonomiska fråga. Ta bara Piratpartiets framgångar i EU-valet. Men diskussionen om internet, fildelning och upphovsrätt har till stor del varit polariserad. En kommande essäsamling vill diskutera olika avvägningar mellan motpolerna för eller mot. Boken heter ”Gratis? Om kvalitet, pengar och skapandets villkor” och smygsläpps 3 juli, i Visby under Almedalsveckan, för att vara tillgänglig i handeln i augusti.

I essäsamlingen som ges ut av Volante undersöker 11 forskare, journalister, entreprenörer och artister marken mellan skyttegravarna; bland andra Andreas Ekström, Isobel Hadley-Kamptz, Daniel Johansson, Martin Rolinski, Jan Rosén, Anders Rydell och Linda Skugge. Redaktör är Per Strömbäck.

Står vi framför ett spirande kulturliv där internet är ett digitalt Alexandria-bibliotek, där all mänsklig kunskap är tillgänglig gratis? Eller leder den bristande respekten för upphovsrätten till ett mecenatsamhälle där vi översköljs av sponsrad skräpkultur, eller ett ökat behov av kulturpolitiska åtgärder?

Läs mer på bokengratis.se

INBLICK / Kultur under Politikerveckan i Almedalen

Efter en vår av het kulturdebatt om Kulturutredningen, Konstfack och Pirate Bay samlas nu politiker, journalister och opinionsbildare i Almedalen under politikerveckan. Här är några tips där kulturdebatten fortsätter.

NOTERAT/ Gränsöverskridande upplevelseindustri i Haparanda

I Haparanda kan upplevelseindustrin se på framtiden med tillförsikt. Det är projektet Utveckling av upplevelseindustrin som fått ca 2,5 miljoner kronor från EU. Resterande pengar i 4 miljoners satsningen kommer från privata finansiärer samt kommunerna i Haparanda och Torneå.
– Vi är väldigt glada över att vi har fått stöd i detta projekt där fantastiskt många företag från både Haparanda och Torneå gått med, säger kommunalrådet i Haparande Sven-Erik Bucht till Norbottenskuriren.
Syftet med projektet är att stimulera utvecklingen av befintliga företag inom upplevelseindustrin, utveckla nya produkter och aktiviteter inom området samt bredda Haparandas och Torneås attraktion som en internationell mötesplats för handel och turism i Barentsområdet.

SETT & HÖRT / Iggy Pop, KG Hammar, akademiblogg och kulturpengar till SVT

”Iggy Pop gör bannlyst reklam”
Många punkpuritaner har svurit när de sett honom i denna reklamfilm och på affischer över hela England. För 325 miljoner kronor står han och pratar väl om tjänsten, traditionellt topless. Problemet är bara att företaget Swiftcover vägrar att försäkra musiker och andra med osäkra flumjobb i underhållningsbranschen. Brittisk marknadsföringsorganisationer har därför bannlyst reklamkampanjen (den anses vilseledande) och filmen är sedan några veckor indragen.

”Det viktigaste i kyrkan är gratis!”
KG Hammar var intressantast på Moving Images i Malmö, genom att koppla debatten om internet och ”gratis” till det mer allmänmänskliga och moraliska. Tobias Nielsén rapport från Moving Images och mer om KG Hammars föreläsning läser du här.

”SVT får mer pengar till kultur
200 miljoner för att göra en satsning på kultur, presenterade Lena Adelsoh Lijeroth på DN Debatt. Egentligen handlar det om att public service-bolagens tilldelning av medel räknas upp med 3 procent 2010. Därefter blir uppräkningen 2 procent de två följande åren. Noterbart är även att sponsring begränsas till 20 evenemang per år.
”Jag när vaga planer på att starta en akademiblogg”
Den nye ständige sekreteraren för Svenska Akademien Peter Englund avslutar sin populära och läsvärda blogg. Men öppnar samtidigt förhoppningarna att vi ska få kika in i den hemligaste av organisationer. ”Var, hur och när må dock vara osagt.”

”Nathalie Djurbergs rum är en mörk djungel av köttig växtlighet”
Så beskriver Kulturnytts Mårten Arndtzén Nathalie Djurbergs installation ”Experiment” på årets Venedigfestival, där hon vann Silverlejon för mest lovande, unga konstnär.

Vi håller fortfarande på och formulerar oss.”
Petra Gråberg på Näringslivsdepartementet om att det inte kommit några riktlnjer för den satsning på 13 miljoner som kulturminster Lena Adelsohn Liljeroth och näringsminister Maud Olofsson presenterade i höstas för entreprenörskap och kreativa näringar.

Utgivare och chefredaktör: Tobias Nielsén
Redaktör och reporter: Johan Scheele
Kommentator: Emma Stenström

Vill du uppdatera till premiumversionen, skicka ett mail till: info@kulturekonomi.se.

Copyright? Analysbrevet skyddas under Creative Commons-licens om erkännande och icke-kommersiell användning. Det innebär att du får kopiera, distribuera och sända verket, liksom skapa bearbetningar. På villkor att du anger källa och att det sker för ickekommersiella ändamål. Läs mer här.