Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
5 mars 2014 under Samtal | 1 kommentar

”Internationella samarbeten krävs”

Tobias Tobias

rw_tscherning
Rasmus Wiinstedt Tscherning har under lång tid arbetat med frågor gällande den kulturella och kreativa sektorn. Såväl inom Norden som på europeisk nivå. Sedan 2009 är han vd för Center for Kultur- og Oplevelseøkonomi, CKO, i Köpenhamn. CKO arbetar för att stärka entreprenörskap inom den kulturella och kreativa sektorn och mötet mellan denna sektor och övriga sektorer och näringsliv. Rasmus är också ordförande för European Creative Industries Alliance, ECIA, som arbetar på uppdrag av Europakommissionen med policyutveckling.

Vilka frågor rörande den kulturella och kreativa sektorn är viktigast eller diskuteras mest i Europa just nu skulle du säga? Och vad tror du kommer bli viktiga frågor framöver?
Som formand (ordförande) for ECIA – European Creative Industries Alliance, udpeget af DG Enterprise, er min fokus naturligvis primært på de erhvervsrelaterede emner (näringsrelaterade områden). Blandt de spørgsmål, der er øverst på dagsordenen er nye modeller for adgang (tillgång) til kapital, internationalisering, entreprenørskab samt klynger og kompetencer. Dertil kommer indsigten at KKN vedrører mange områder, derfor er der en række tværgående initiativer fra EU, inden for Horizon 2020, Cosme, Regio, ICT/Connect og Creative Europe.

Var i Europa ligger man i framkant när det gäller dessa frågor?
Inden for adgang til kapital er der fx interessante modeller i Catalonien, Wallonien og Nederlandene. I forhold til entreprenørskab og klynger (kluster) er det fx (till exempel) Estland og Storbritannien.

Du var moderator på en EU-konferens i Aten för två veckor sedan på temat ”Financing Creativity”. Många greker protesterade vilt och hade svårt att ta till sig diskussionen, vilket speglar att det finns stora skillnader inom Europa. Men om vi pratar om kulturella och kreativa sektorn – inom vilka områden är det framför allt viktigt att samarbeta då?
De store trængsler (utmaningar) som Grækenland står over for rammer også mange aktører i den kulturelle sektor. Det sker, når KKN ses som ”nice-to-have” og ikke ”need-to-have” som drivere for vækst og innovation i det øvrige erhvervsliv. KKN er mere internationalt orienterede end andre sektorer, både mht. (sett till) markeder, arbejdskraft og finansiering. Man kan fx ikke forestille sig dansk films succes uden adgang til udenlandsk kapital og distribution. Så at styrke de kreative erhverv vækker en række transnationale problemstillinger – og så er der god best practice på en række områder, som vi kan lære af.

Du är också delaktig i nordiska samarbeten genom Kreanord. Varför är det nordiska samarbetet viktigt?
Af samme grund som at samarbejde på europæisk niveau om at styrke de kreative erhvervs (kreativa näringar) evne til at skabe beskæftigelse (sysselsättning) og fremme innovationskraften i samfundet (i samhället). Dertil kommer, at vi i Norden givetvis har en særlig tilgang til ledelse og organisering, der er hensigtsmæssig for den kreative proces og dermed kreative virksomheder.

Du ska på fredag tala på Tillväxtverkets konferens på temat KKN 2.0. Summera i tre ord nästa steg för kulturella och kreativa näringar!
Beskæftigelse. Innovation. Policy.

  1. By Kulturekonomi | Jag tänker på Ukraina och Grekland on mars 6, 2014 at 6 mars 2014

    […] Internationella samarbeten krävs för att stärka kulturella och kreativa sektorn […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas