Minns du ”upplevelseekonomin”? Tobias gör det garanterat, för han skrev ju massvis om den under tidigt 2000-tal. Men sedan tog tankarna om KKN över, och upplevelseekonomin glömdes kanske bort lite grann.
Själv fastnade jag från första början snarare vid upplevelseekonomins fortsättning, det som kallas ”transformationsekonomin”. I den ursprungliga boken om upplevelseekonomin, av Pine & Gilmore, stannade utvecklingen nämligen inte vid upplevelser, utan fortsatte med transformation.
I transformationsekonomin säljer man alltså förändring eller kanske till och med förvandling. Kunden, som Pine & Gilmore uttrycker det, är inte längre konsument, utan produkt. Precis som vi ser i dag.
Den senaste tiden har tankarna om transformationsekonomin börjat komma tillbaka. Ofta inom detaljhandeln, där jag just nu tillbringar mycket av min tid, och likaså inom hela det fält som sysslar med professionell service, t ex konsulter och arkitekter. För att inte tala om inom kroppsindustrin, förstås. Det räcker ju med att kolla de senaste veckornas bokförsäljningslistor och löpsedlar, för att förstå att drömmen om förvandling säljer – i form av 5:2-dieten.
I går kväll var det också dags för ett seminarium på temat hos konsultfirman Quattroporte. De beskrev drivkrafterna bakom transformationsekonomin, innan det var dags för oss själva att transformeras.
Låt mig säga att folk tittade lite konstigt när jag stannade för att handla på vägen hem: