Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
21 februari 2013 under Noterat | 1 kommentar

Göra skillnad. Apropå gubblallarna (New York del 2)

Tobias Tobias

Här nedan en bild på det som gjort mig mest irriterad på sistone. Att ställa upp i Melodifestivalen för att sjunga ironiskt om en ”jävla schlager” är ett hån mot de som faktiskt kastar sig ut där och försöker göra något på riktigt.

Visserligen är inte Melodifestivalen arenan för det mest vågade och utmanande — men jämför med 18-årige Amanda Fondell som verkligen försökte sig på något, något unikt, och som floppade tyvärr.

Tommy Körberg är en av Sveriges bästa sångare. Varför inte försöka göra ett avtryck, än en gång? Orkar han inte längre? Att sedan svenska folket sedan röstar fram de här gubblallarna är en annan sak och både obegripligt och beklämmande.

Det har gått en vecka sedan jag lyssnade på Tim O’Reilly i New York. ”The innovator’s innovator” som han presenterades. Han var oerhört inspirerande och avslutade med:

”It’s not about how much money you make, but how much difference you make. 
Work on stuff that matters.”

Det känns som att Körberg och hans grupp, vad den nu heter, befinner sig på längst bort på andra sidan av den skalan som O’Reilly måttade upp. O’Reilly är en av mina förebilder, men han var över huvud taget sevärd för alla som funderar över media och kultur i allmänhet och böcker och bibliotek i synnerhet. Se videon längre ner.

20130221-142648.jpg

 

 

  1. […] O’Reilly introducerades som the innovator’s innovator när han inledningstalade vid senaste Tools of Change for Publishing-konferensen i New York. Han manade oss till att gå tillbaka till huvudfrågan: Varför gör vi det vi gör? […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas