Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
7 februari 2013 under Noterat | kommentera

Rådet för kulturella och kreativa näringar presenterar sina förslag

red red

I onsdags presenterade Rådet för kulturella och kreativa näringar en sammanfattande rapport med sina slutsatser. Rådet har haft som uppgift att bistå regeringen i arbetet med handlingsplanen och bidra till en större diskussion kring kultur och kreativitet.

Två saker har förvånat oss när det gäller rapporten, och båda handlar framför allt om kommunikation.

För det första så har vi stött på bilden från flera håll (bland annat från riksdagsledamöter) att Rådets förslag är grundande i slutsatser från handlingsprogrammet, det vill säga vad de 73 miljonerna utmynnat i. Men Rådet har ju haft sin egen process och handlingsprogrammet bestått främst av andra aktiviteter. Inte desto mindre så är det lätt att konstatera att det inte har varit tydligt vem som kommunicerar vad och varför. Eller i alla fall att detta inte nått fram.

Det som Rådet presenterar är tre konkreta rekommendationer eller förslag. Det första förslaget är att stödja initiativ för att införa ett slags superbranschorganisation av samma slag som Teknikföretagen eller Svensk handel.

Det andra förslaget innebär att stödja formandet av ett serviceföretag som kan avlasta KKN‑företagen med administrativa uppgifter. En förebild är Praktikertjänst som fungerar på så sätt för tandläkare och läkare som driver egna praktiker.

Det tredje förslaget är att staten ska stötta instiftandet av ett stort antal priser eller utmärkelser som kan bidra till kvalitetsutveckling.

För det andra så har filmen som Rådet tagit fram en hel del höjda ögonbryn. Det är en 50 minuter lång film med kommentarer och tankar från rådets medlemmar och eftersom the media is the message känns det tyvärr inte som att vi har att göra med det mest kreativa eller framåtsträvande tänkandet. Det är synd och en missad möjlighet då det är kloka personer som deltar och säger kloka saker.

Konkret, några förslag: 1) Dela upp filmen i kortare delar med tydligare rubriker och taggar. Hur många kommer se hela filmen annars? 2) Sprid filmen på en öppen plattform som möjliggör enklare spridning, till exempel Vimeo eller Youtube. 3) Låt filmen i sig vara ett exempel på den kreativitet man talar om och visa upp framgångsexempel. Mer spännande klipp och bilder, inte bara talking heads.

Budgetfråga? Visst, när det gäller hur filmen är gjord, men inte i lika hög grad hur den sprids och kommuniceras.

Ladda ned rapporten direkt och hör en intervju i Sveriges radio med Sven‑Olof Bodenfors, rådets ordförande.

 

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas