Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
8 januari 2013 under Noterat | kommentera

Att mäta den kreativa ekonomin

red red

Vi är många som försöker mäta den kreativa ekonomin på olika sätt. I slutet av januari presenteras två nya undersökningar i Sverige: 22 januari presenteras statistik om modebranschen (handelsministern introducerar) och 30 januari statistik om musikbranschen (näringsministern är med). Vi är själva involverade i de här undersökningarna och återkommer. Lägg till den statistikrapport om kulturella och kreativa näringar från i november där vi bland annat jämför mellan några av de mest inflytelserika definitionerna av dessa näringar.

Brittiska Nesta fortsätter också att fundera. De har tagit fram en ny metod för att kartlägga den kreativa ekonomin. Bakgrunden är delvis en kritik mot brittiska kulturdepartementets definition. Nesta menar att den definitionen missar att fånga en del industrier med en hög grad av kreativitet och inkluderar andra industrier som inte kräver en hög kreativitet. Metoden går ut på att mäta den “kreativa intensiteten” inom olika sektorer för att på så sätt göra en mer rättivsande bild av hela den kreativa ekonomin. Metoden är framtagen för att kunna göra internationella jämförelser och kunna anpassas till strukturförändringar i ekonomin. Ladda ned rapporten direkt.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas