Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
5 juli 2012 under Noterat | kommentera

Almedalen dag 1: musikexport

Tobias Tobias

Dag 1. Almedalen/Visby.
Hur mycket kultur var det i år under Almedalsveckan? Under tisdagen kändes det som att det knappt var annat. I alla fall om man gick in med de glasögon och åtminstone på eftermiddagen då Umeå samlade för att prata kulturdriven tillväxt, Svenska institutet pratade kulturella och kreativa näringar utifrån Östersjöperspektiv, Generator och Peace & Love hade bjudit in från Austin — och så vi, jag och kollegan Linda Portnoff, som inledde ett seminarium om musikexport.

Vi höll till på det som blivit ”kulturhuset” i Almedalen, det vill säga Länsteatern. En fullsatt lokal med insatt och intresserad publik. Kan det bli bättre? Vi nämnde de siffror som vi fått fram i samband med att uppdatera musikstatistik utifrån den modell som vi presenterade i vintras. Därefter kommenterade Handelsministern innan en panel fortsatte diskussionen.

Det var verkligen anmärkningsvärt hur alla höll med om att svensk musik måste omfamnas i samband med politiska initiativ. Handelsministern själv konstaterade att exportrådet bara är i början med att försöka förstå och arbeta med musikbranschen. Under paneldiskussionen fortsatte Christer Nylander (FP) från kulturutskottet på det spåret och menade att det innebär stora krav på svensk politik framöver att KKN blir allt viktigare (notera, hans ord, inte mina).

Elisabet Widlund, vd för Musiksverige, berättade att Export Music Sweden kommer omformas till en ny typ av exportkontor. Sven-Olof Bodenfors, här i sin roll som ordförande för Rådet för kulturella och kreativa näringar, betonade att ”näringskedjan måste kopplas” — utifrån logiken att Ericsson behöver Spotify och Spotify behöver musik. Generaldirektören för Svenska institutet, Annika Rembe, pratade inte enbart om Sverigebilden utan också från ett kulturperspektiv då hon förde fram att det måste finnas en grund för det som ska föras ut.

Det sistnämnda var också en av våra huvudpoänger i presentationen. En fungerande export kräver något att exportera. När det gäller musikexport så krävs det därför ett fortsatt fungerande musikklimat i form av upphovsmän, musiker, artister, föreningar och studieförbund, utbildningar och företag.

Jag satt också och funderade kring att svensk musikexport verkligen återigen är i fokus. En överväldigande kramvilja. Med en ny  handelsminister i täten den här gången.

***

Därefter till mingel. Vi gick bland annat förbi Film & TV-producenterna och pratade filmproduktionsbolag, barnfilm och visionära kulturhus.

På kvällen vidare till Fabriken Furillen där jag sov. Det blev en lugn kväll vid havet i stället för trånga mingelbarer. Ibland känns det bäst så.

Foto från musikexportseminariet är från Musiksverige.

image

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas