Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
23 februari 2012 under Gäst, Rapport | 4 kommentarer

GÄST/Ny statistisk modell för musikbranschen

red red

Linda Portnoff, Volante, gästbloggar om sina tankar kring rapporten ”Musikbranschen i siffror” som släpps idag. Det är en rapport som hon menar framför allt utvecklar en metod och modell för att bedöma musikbranschens omsättning och export, och som fungera som underlag för hur man kan mäta andra kulturella och kreativa näringar. Ett lärseminarium kring det sistnämnda arrangeras i vår.

Förra veckan var jag i Oslo på By:larm och presenterade rapporten – utan att presentera några siffror, vilket var något av en utmaning, men det gick ändå förvånansvärt bra att prata i allmänna termer om den rapport som släpps av Tillväxtverket. Läs även Claes Olson från Musikindustrins reflektion från By:larm.

Skälet till att det gick att presentera en statistikrapport utan att visa några siffror är att det egentligen inte är siffrorna i sig som är intressanta, utan snarare deras relativa förhållanden. Vi visar bland annat att konsertintäkter i Sverige 2010 står för nästan dubbelt så mycket som både intäkter från inspelad musik respektive upphovsrättsliga intäkter.

Det övergripande syftet med undersökningen har varit att utveckla en metod och en modell för att kunna beskriva musikbranschens inhemska omsättning och export för år 2010, och på sikt kunna göra jämförelser över tid och se utvecklingstrender för olika delar av den svenska musikbranschen.

Blir du ändå nyfiken på siffrorna? Varsågod, här kommer de – ladda ned rapporten (högerklicka och välj ”Spara länk som”).

Läs mer om bakgrunden till rapporten på Volantes blogg. Tobias Nielsén har varit projektledare och Markus Larsson har varit medförfattare.

3 kommentarer
  1. Peter skriver:

    Men stämmer det som jag läser i DN att ni valt att bortse från låtskrivarnas (ex Max Martin, RedOne, Falk m.fl.) upphovsrättsliga inkomster i utland? Hur gick tankegångarna där? Dessa är ju anslutna till Stim och till svenska förlag och pengarna trillar alltså in till svensk ”musikindustri”.

  2. Linda skriver:

    Tack för frågan. Nej, det stämmer inte att vi bortsett från dessa intäkter. Det är mycket riktigt som du säger att alla Stimanslutna medelemmars intäkter är med i rapporten. Även upphovsrättsliga intäkter vid sidan om de intäkter som Stim samlar in är med i de fall upphovsmännen är medlemmar i SMFF.
    I de fall låtskrivarna är medlemmar i utländska sällskap är inteäkter inte med.
    Producenterna har även del av intäkterna från den fysiska försäljningen, och i de fall dessa intäkter hamnar i utlandsregistrerade bolag är de inte med.
    Slutligen finns det sannolikt vissa intäkter hänförliga till den typen av producenter du nämner, som faktiskt hamnar i svenskregistrerade bolag, men som vi ändå inte har med i rapporten eftersom vi tyvärr inte hunnit utveckla ett sätt att samla in dem för 2010. Vi siktar på att täcka upp bättre på detta område inför kommande mätningar.

  3. Peter skriver:

    Tackar för svar!

    Ja det är ju lite av en djungel det där. Gällande producentroyalty och låtskrivarroyalty från skivförsäljning så samlas den väl(?) alltid in av det mekaniska sällskap i det land där den s.k. first mechanical licence utfärdas – i regel det land där låten/skivan först ”mekaniseras”. En del länder saknar ju dessutom mekaniska sällskap. Har ex för mig att USA, som självklart är en stor marknad för våra internationella låtskrivare, är notoriskt krångligt, och att det därför alltid krävs ett avtal med någon som samlar in svenska både upphovsroyaltys per sålt album och producentoryalties (det som hanteras av NCB här i Sverige och andra mekaniska sällskap i andra länder). Så även om pengarna till sist hamnar i Sverige så går de genom ex amerikanska bolag (som tar sin procent) först som och alltså inte kommer in i statistiken. Det måste ju ändå röra sig om ganska många upphovsrättsliga pengar som så att säga undslipper statistiken. Fast nu känenr jag att det blir snurrigare än jag avsett här. Svar och avgränsning godtagna. Godnatt!

  1. By VOLANTE I NEW YORK OCH OSLO | Volante on februari 6, 2013 at 6 februari 2013

    […] till Oslo och prata musikbranschstatistik på by:Larm, där hon var också förra året och höll en presentation. Linda kommer också att hålla i ett metodseminarium på norska kulturrådet som är i full färd […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas