Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
25 januari 2012 under Noterat | 1 kommentar

Svensk design i Kina

Tobias Tobias

Kanske känner någon igen rapporten ovan? Den liknar väldigt mycket en liten rapport som beskriv undersökningen ”Svenska företag om design”, som jag var med och tog fram. Undersökningen både presenterade och utgick från modellen designtrappan.

Det här är den kinesiska översättningen som togs fram i höstas inför ”Swedish design for better business”.

Intresset för de kulturella och kreativa näringarna i Kina har ökat under senare år. Både i form av ökad betydelse i den inhemska politiken samtidigt som utländska aktörer inom KKN intresserar sig mer för den kinesiska marknaden. Före jul och i samband med Shenzhen design festival anordnade Sino Swedish Design House, SSDH, i samarbete med den kinesiska branschorganisationen för design, SADA, eventet ”Swedish design for better business”. Tio svenska design- och arkitektbyråer deltog i den svenska delegationen.

Syftet med evenemanget och delegationen var att etablera affärskontakter och stärka den svenska kreativa näringen pån den kinesiska marknaden. Den svenska gruppen besökte också en lokal som ska inredas för att bli en fysisk mötesplats för SSDH i Shanghai och en avsiktsförklaring mellan SSDH och arrangörer i Shenzhen undertecknades om fortsatt samarbete.

Fininsiärer bakom Sino Swedish Design House är initialt Konstfack, UD och Tillväxtverket och stöttats av bland andra SVID. Men initiativet är inte en del av handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar, apropå tidigare diskussion här på bloggen.

En kommentar
  1. Åsa Edgren skriver:

    Det här låter jättespännande. Ett liknande initiativ gällande scenkonsten efterlyses. Det personliga mötet slår allt annat när det gäller nätverksutveckling och att bygga nya marknader för avsättning av kulturproduktioner. Här gäller samma mekanismer inom alla konstens uttrycksformer design såväl som scenkonst och musik. Jag driver själv ett scenkontprojekt sedan fem år där vi arbetar med att vidga möjligheten för svenska och nordiska scenkonstnärer att få kontakter i Kina och övriga Världen. Potentialen är enorm men det är också mycket komplicerat och långsiktiga, ihärdiga satsningar är viktiga. Vill gärna veta mer om era erfarenheter.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas