Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
19 oktober 2011 under Noterat | 4 kommentarer

Richard Florida om kritik mot ”den kreativa klassen”

red red

Nyligen skrev Tobias ett inlägg om ett skifte i diskussionen kring ”den nya ekonomin” och den ”kreativa klassen”. Utgångspunkten var bland annat Salons artikel med rubriken ”The creative class is a lie”. Även DN följde upp apropå Timbros nya rapport ”Noll koll”.

Nu har Richard Florida skrivit ett svar på Salons artikel. Florida redovisar statistik som visar att den kreativa klassen har vuxit med cirka tre miljoner jobb i USA, 2001-2010, men att fördelningen mellan olika subkategorier varit väldigt ojämn. Han menar också att jobben inom den kreativa klassen under den ekonomiska krisen, 2008-2010, minskat betydligt mindre än inom exempelvis servicesektorn.

Den diskussion Tobias öppnar upp för handlar dock om mer än procentsatser över jobbkategorier. Istället mer om kulturens roll i samhället och vilken typ av satsningar som är mer effektiva än andra när det gäller näringspolitiken. En diskussion som är intressant och viktig att fortsätta.

Nyligen kom även boken ”Handbook of Creative Cities” ut, som Charlotta Mellander redigerat ihop med Åke E Andersson (som myntade ”K-samhället” långt före Richard Florida blev känd) och David Andersson. Även originalverket ”The Rise of the Creative Class” återutges nästa år då det har gått ett decennium sedan släppet av förstaupplagan.

4 kommentarer
  1. kjell skriver:

    Tobias, jag är ju inte inläst på de här gubbarna men uppfattade jag rätt, när du twittrade om” att den kreativa klassen har väldigt lite med konst att göra (Florida)” vilket vi tycks tro i sverige??
    Vilka är då den kreativa klassen i sverige, ex. tillhör du o Emma den kategorin?
    Jag har ju tidigare hävdat här, att pengar och resurser de senaste 20 åren flyttat från konstnärer till DKK, håller du med?

  2. Tobias Tobias skriver:

    Kjell,

    Florida inkluderar långt fler än konstnärer och andra kulturarbetare i sin definition av kreativa klassen, t.o.m. läkare:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_class

  3. Tobias Harding skriver:

    Att kunskapsekonomin medför att människor som på olika sätt arbetar med kunskap nu utgör en större och viktigare del av ekonomin är väl knappast kontroversiellt. Frågan är snarare om begreppet ”kreativa klassen” har något förklaringsvärde som kategorisering, eller mer exakt om det har ett högre förklaringsvärde än andra kategoriseringar. Finns det något större samband mellan dess olika delar? När Floridas idéer operationaliserats i politisk verksamhet verkar man ha antagit att kulturpolitiska medel skulle höra till de mest användbara för att skapa regional tillväxt. Följer detta av Floridas resultat ens om de stämmer.

  4. kjell skriver:

    Tobias N, tack för lektionen, men konstnärer ingår inte i DKK, att Florida inkluderar så många andra o liknande yrkeskategorier är ju illavarslande, men spär på min misstanke; att i framtiden skall vi i ”västvärlden” koka kaffe till varandra och leva på det.
    Litteraturutredningen skall nu stötta Bonniers med att täcka kostnader för E-bokutg, tidigare erhöll de litteraturstöd för s.k. kvalitativ bokutgivning.
    Trevlig helg

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas