Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
23 september 2011 under Noterat | 5 kommentarer

Flyktbeteende på bokmässan

Tobias Tobias

Tillbaka från bokmässan. Jag var med på seminariet om framtidens marknad för eböcker (bild nedan). Per Sundin från musikindustrin — han är vd för Universal — fick frågan om han trodde att allt skulle gå ”åt helvete” för författarna och förlagen.

”Absolut”, var hans svar.

Men på mässan märktes inget av det. Alla kör på som vanligt och kanske var jag bara lite bakis och trött idag, men jag kände ändå starkt att detta kommer inte hålla, ökningen av antalet utgivna titlar kan inte fortsätta. Och framför allt: är det rimligt att alla dessa böcker trycks? I de flesta fall är formgivningen så standardiserad och formatet så enkelt att det inte tillför något alls.

Jag blev ännu mer övertygad om att eboken kommer slå ut stora delar av bokbranschen, både förlag och bokhandlare.

Det finns affärslogiska skäl till att så lite har skett. De flesta aktörer tjänar på att så lite som möjligt förändras, och den tryckta boken är lättare att ta (mycket) betalt för. Detta ska dock ställas mot Per Sundins refererande till Itunes devis… ”keep’em clickin'”. Då kan inte priset vara för högt.

En viktig förklaring till det svenska stilleståndet är att starka marknadsplatser för eboken hittills saknats i Sverige, så det har varit intressant att i veckan notera KF Medias satsning på eboksplattformen Dito.

Här är även Svensk Bokhandels notering om seminariet.


4 kommentarer
  1. Anton skriver:

    Precis, en viktig skillnad mot musikindustrin är att bokindustrin fortfarande fortsätter tjäna lika mycket eller mer (!) pengar. The business model isn’t broken.

  2. Tobias H skriver:

    Kan det inte snarare vara så att huvudskälet till den svenska e-bokens svaga ställning istället är den fysiska bokens starka ställning i Sverige? D.v.s. e-böcker förmår konkurrera med andra elektroniska medier och därmed locka nya bokläsare, men inte konkurrera med den fysiska boken? Detta skulle i så fall förklara varför e-böcker är så framgångsrika i länder där få läser böcker men mindre framgångsrika i Sverige, där många läser böcker. Den fysiska bokens konkurrenskraft är märkligt underskattad i Sverige, åtminstone bland förläggare.

  3. kjell skriver:

    Tobias, du har en poäng, men vad skulle du säga är den avgörande skillnaden mellan att lyssna på musik och läsa en bok, tidigare sa man att den fysiska skivan var så viktig(vilket den är för mig, även boken), men tiden har ju visat på det motsatta, bara en tanke.

  1. By ”MONSTER” slutsåld – nu satsar vi på eboken! | Volante on november 28, 2011 at 28 november 2011

    […] händer om man sänker priset ytterligare? På ett seminarium på Bokmässan i Göteborg i höstas, då Volantes vd Tobias Nielsén även deltog, pratade musikbolaget Universals vd Per Sundin om […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas