Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
4 maj 2011 under Noterat | kommentera

Idag släpps Visionsboxen

Tobias Tobias

Generator Sverige har tagit initiativ till tankesmedjan Visionsboxen som genomfördes under Generatorkonferensen i slutet av förra året. Idag släpps en (första?) rapport från arbetet.

Vi fokuserade vår diskussion dels på megatrender för samhället i stort, dels på utmaningar och utvecklingsspår som påverkar kulturella och kreativa näringar, inklusive diskussionen om dem.

Ladda ner rapporten här: Generator_Visionsboxen (.pdf; 0,1Mb)

Jag var ordförande. Till min hjälp hade jag denna begåvade samling:

Hans Henecke REGION SKÅNE OCH ORDFÖRANDE GENERATOR
Johanna Skantze VD GENERATOR
Martin Thörnkvist MEDIA EVOLUTION/SONGS I WISH I HAD WRITTEN
Evelina Wahlqvist HANDELSHÖGSKOLAN I GÖTEBORG
Rasmus Wiinstedt-Tscherning CENTER FOR KULTUR- OG OPLEVELSESØKONOMI

***

Nedan följer en sammanfattning:

HUR?

Det nya kan inte planeras fram – däremot kan förutsättningarna bli bättre
Det offentliga måste våga släppa taget. Kreativitet sker nästan alltid i marginalen innan det godtas av massan. Men fler kan känna sig respekterade i sina första försök och få hjälp att ta steget vidare.

Det stora har alltid börjat i mindre skala
Små stöd kan göra underverk. I stället för enbart stöd till etablerade – stöd till många, tidigt och ofta. Men rikta stöden mot de som siktar långsiktigt: verksamheter i stället för projekt.

Var begriplig
Var konkret och specifik istället för att vara abstrakt eller övergripande. Använd inte ”kulturella och kreativa näringar” utan att fundera över vad du menar. Anpassa ordval och förklaringar beroende på vem du pratar med.

VAR?

Stanna inte vid det lokala
Ingen plats är självförsörjande. Försök istället att se platsens roll i helheten. Den kritiska massan kan inte uppnås överallt, men i ett större system. Alltför många ”kreativa” handlingsprogram stannar vid de lokala gränserna, men kom ihåg att din plats bara kan lyckas i ett fruktbart sammanhang.

Talangerna är gissningsvis jämnt fördelade över landet
Att affärerna och jobben finns i de större städerna får inte riskera att slå ut bredden. På grund av avbefolkningen på landsbygden riskerar vi ett delat Sverige.

Vilka flyttar ut? Vilka flyttar in?
Varje vecka kan man i branschtidningar läsa om unga och framgångsrika svenskar som får jobb i New York eller på andra platser. Spotify och flera andra svenska företag etablerar sig utanför Sverige. Rörlighet är bra – men vilka lockar Sverige till sig?

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas