Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
29 mars 2011 under Gäst | kommentera

Gästkrönika/Johanna Skantze om "serious gaming" i Bilbao

red red

Bilbao stod förra veckan som värd för Creativity Meeting Point, en konferens som samlade såväl internationella experter som kreatörer och utvecklare från Bilbao med omnejd. Ett av fokusområdena vid årets konferens var ”serious gaming”, det vill säga tv-spel vars syfte går utöver att underhålla och som används inom områden såsom exempelvis utbildning, vetenskaplig forskning och hälsovård. Med på konferensen fanns David Wortley från Serious Games Institute vid Coventry University som bland annat berättade om spelet MYST som väcker skolungdomars intresse för det engelska språket, och Pamela Kato från Utrecht Medical Center som bland annat utvecklar spelet Re-Mission som hjälper cancersjuka barn att hantera sin sjukdom. En annan av huvudtalarna var John Howkins, författare till boken ”The Creative Economy” som höll ett inspirerande föredrag om ”kreativa ekologier” och hur platser där kreativitet och innovation frodas uppstår och kan vidareutvecklas.












Bilbao, den gamla hamnstaden i norra Spanien som har genomgått en transformation från industristad till kreativ hotspot, är ett exempel på en sådan kreativ ekologi. Vi hade under vår vistelse förmånen att träffa en rad representanter från såväl staden som regionen, bland annat från Bilbao Metropoli-30, ett public private partnership som arbetar med omdaningen av Bilbao, en process för vilken Guggenheimmuséet fått stå som symbol. Charles Landry är en av de internationella experter som varit involverad i arbetet och beskrivit detta i ett antal rapporter.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas