Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
17 mars 2011 under Noterat | 1 kommentar

Spelifiering – spel på nya marknader

red red

För ett halvår sedan startade Media Evolution sin serie med små omvärldspublikationer. De två tidigare skrifterna har handlat om crowdfunding och att producera media direkt till internet. Årets första publikation berör fenomenet “spelifiering” (gamification) vilket innebär att lärdomar från spelutveckling flyttas till områden som inte traditionellt har med spel att göra. Nedan följer en föreläsning om spelifiering av Martin Thörnkvist i samband med släppet av publikationen.

Intresset för spelifiering har exploderat under de senaste åren och det finns flera anledningar till varför det kan vara en bra idé att spelifiera sin verksamhet. Exempelvis kan det öka kundernas lojalitet, öka användningen av produkten/tjänsten, spridning mellan kunder och att få användare att använda en tjänst på “rätt” sätt. Publikationen ger förutom en introduktion till spelifiering även konkreta råd om vad affärsvärdet är, misstag att undvika, tips hur spelifiering kan säljas till andra branscher med mer. Medverkar i skriften gör bland annat Gabe Zimmerman, auktoritet på området. Ladda ned publikationen “Spelifiering – om hur vi kan använda spelmekanik i saker som inte är spel” [.pdf].

En kommentar
  1. Kristoffer skriver:

    Att designa uppgifter och processer för att engagera kommer att bli nödvändigt för arbetsgivare och företag för att kunna konkurrera mot dagens komplexa spelupplevelser som är designade endbart för att aktivera lala belöningscentran vi har.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas