Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
27 januari 2011 under Noterat | 5 kommentarer

Vad behöver den framgångsrike "kreativa" entreprenören?

Tobias Tobias

Det pratas mycket om insatser för kulturella och kreativa näringar — och ofta att specifika sådana behövs. Jag brukar ibland säga att en bra småföretagarpolitik räcker långt. Hur funkar det med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Skatteverket när det gäller — exempelvis — förståelse för ojämna inkomstnivåer samt liten skillnad mellan privat intresse och professionell utövning?

Om vi även ska rikta ljuset mot de tillväxt- och entreprenörsföretag som inte sällan framhålls som goda exempel så är det även andra saker som framhålls. Entreprenören Mattias Miksche har varit involverad i ett flertal verksamheter som brukar räknas till kulturella och kreativa näringar, till exempel rörlig bild och kommunikation (B-Reel), uthyrning av filmer (Lovefilm) och spel med betoning på lek och mode (Stardoll).

Webbtidningen Nya Affärer intervjuar honom och det är som så ofta intressant att lyssna till lärdomar. Han säger att ”man kan aldrig lyssna för mycket på användarna” — och det gäller väl egentligen samhällsplanering också, eller hur? Lyssnar de som arbetar med handlingsprogram på statlig och regional nivå tillräckligt på företagarna? Pratar de med rätt företagare i förhållande till de egna målen (om tillväxt är målet bör rimligen de tillväxtorienterade företagarna höras, inte livsstilsföretagarna)?

När Miksche själv pratar om offentliga insatser nämner han inget som annars brukar lyftas fram… inkubatorer, mötetsplatser eller branschguider. I stället nämner han personaloptioner. Alltså generell entreprenörspolitik. (”Detta gör att det är svårt för startups att rekrytera riktigt bra människor som kanske hellre har en hög stabil lön än tar en risk med en startup där man kanske skulle kunna få en stor andel i optioner.”)

Uppdatering: Idag skriver Computer Sweden om att Stardoll hotar lämna Sverige av ett annat skattetekniskt skäl: man anser sig tvungen att betala dubbel moms. Andra svenska ”app-bolag” är även oroliga över att de ska riskera samma dubbelbeskattning som Stardoll.

4 kommentarer
  1. kjell skriver:

    …jag fortsätter
    http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/sven-eric-liedman-hets-en-bok-om-skolan
    Tobias byt ut ”ordet” skola i rescensionen mot ex begreppet ”kultur”,
    ” administratörer som bara vill utbilda entreprenörer”.

  2. Tobias Tobias skriver:

    Hej, tack för tipsen. Jag har sett HD. Bra skrivet och grejen är att jag inte tycker bara det är parodi — det är sällan som det som analyserar analyseras.

    (Pratade med Sven-Eric Liedman nyss faktiskt, apropå seminarium på måndag. Egentligen om teknik, men vi kanske kommer in på hans nya debattbok också.)

  3. kjell skriver:

    ..trevlig helg

  1. […] om är att generella insatser för företagande är fullgott — och viss sanning finns där: en bra (om än uppdaterad) småföretagarpolitik räcker långt. Men det finns fler möjligheter som krävs specifika åtgärder. Många blandar ihop med […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas