Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
30 september 2009 under Analys, Inblick | kommentera

Vad är en bok? Tankar om bokens framtid

Tobias Tobias

Har ni funderat över pappret i en bok? Om det är vitt eller gult, hur det känns och hur tjockt det är? Inför varje tryckproduktion – både rapporter och böcker – tar jag beslut kring detta. Kanske för ofta får en produktion kosta lite mer för att boken ska kännas lite härligare (som boken ”Gratis?”).

Jag älskar det hantverket. Så mycket i mitt liv består av ord – men på skärmar, i tal eller via utskrifter. Här blir syftet att fästa dem för en längre tid. I alla fall har det varit så, men framåt?

För vad är en bok? Å ena sidan har texten varit viktigast: de klassiker som levt med oss i flera hundra år har funnits i mängder av format. Men inte vilken text som helst – boken har representerat den utmejlslade, bearbetade och eftertänksamma texten. Å andra sidan är det många av oss som gillar just känslan av en bok. Läs till exempel forskaren Rasmus Fleischer, en av Piratbyråns grundare, på Newsmill: där han lyfter fram fördelar som att bläddra, klottra, sortera tredimensionellt i rummet och tyngden (begränsningen som fördelaktig). I det senare fallet är boken snarare en förpackning eller – i vissa fall – ett hantverk eller till och med ett konstverk.

På min iPhone har jag i över ett år nu läst böcker och, framför allt, andra texter. På den apparaten kan jag välja bakgrund och textstorlek, ibland typsnitt. Boken blir då en bearbetad text – inget mer. Sett till möjlighet för spridning (och piratkopiering) är konsekvensen att böcker såsom text kan spridas mycket snabbare än filmer och musik. En film tar längre tid att ladda ner än att titta på. Förhållandet med böcker är motsatt. Du kan gissningsvis på en timme ladda ner texter motsvarande ett stadsbibliotek.

Men nu förbereder jag en ny bok på förlaget Volante – och frågor om papper, omslag och format dyker upp igen. Under bokmässan var det tydligt att digitaliseringen diskuterades mycket. Många ställer sig frågan om böcker kommer fortsätta finnas och nyheter inom området kommer varje dag; idag handlade det om Apples nya platta som lär ”revolutionera e-boken”.

Jämförelsen med strukturomvandlngen för musikbranschen ligger ofta nära och den kan dras på flera sätt; tillåt mig ett spår vad gäller den fysiska produkten: Musik är en oerhört stor del i mitt liv, men skivaffärer har inte varit det. Kanske beror det på att inga intressanta fanns där jag växte upp (bara Expert med topplistan). Men skivor – vill jag hävda – är mindre intressanta som varor än böcker. En skiva består bara av två dimensioner: innehåll (inspelningen) och omslaget. Omslagen kom mer till sin rätt i vinylutformningen, men formatet bjöd inte på några överraskningar.

En bok består av ytterligare två dimensioner utöver innehåll (texten) och omslag, nämligen varierande format och papper. Det innebär fler komponentet som skapar en ytterligare känsla än texten. Fortfarande är dessa också mycket viktiga för hur en bok säljer – och kommer vara under lång tid framåt. Jag glömmer ibland själv att förändring tar tid och fick en återställare när jag läser journalisten och författaren Daniel Åberg, som återger en intervju med Daniel Ek på Spotify. Skivbolagen säljer fortfarande främst skivor och tjänar pengar på dem, och varför ge upp en affärsmodell som faktiskt fungerar fortfarande?

Vad gäller skivor har det gått drygt tre år sedan jag rensade ut mina skivor. Långt före Spotify hade jag digitaliserat och satte en Mac som nöjescentral i hemmet för musik, film och tv. (Det har funkat kanon.) Böcker har jag börjat slänga och stoppa undan, men jag har fortfarande många framme. Hur blir det framåt? Hur viktig är känslan för en bok?

Jag minns en intervju där chefen för Sonys läsplattor sa att när han hörde att det viktigaste argumentet för boken var doften, och då förstod han att det fanns inget avgörande argument för den gamla boken och därmed en framtid för läsplattan. Men jag tror inte att det är så enkelt.

Min kortfattade prognos är denna:

  • En framtid för läsplattan finns såklart, även om jag tror att den kommer konkurrera med mobiltelefonen. Jämför iPhones framgång på bekostnad av iPoden. (Se exempel på läsplattor här.)
  • Boken lever vidare och har en stark ställning, åtminstone på överskådlig sikt.
  • Vi gillar tryckta texter, men alla texter blir inte böcker. Vilken bok vi pratar om blir en viktig beståndsdel. Dels vinner print-on-demand-tryckningen ännu mer mark, inte minst konsumentvänliga och små maskiner som direkt skapar en ”bok” åt dig; och sådana exempel finns, till exempel Espresso Book Machine. I det fallet kommer boken inte stå för en bearbetad text (jämför ovan), utan en förpackningsform. Dels är det dyrt att trycka en bok i en större upplaga och då alternativ kommer bli enklare och billigare kommer allt fler texter eller textsamlingar spridas digitalt. (Sedan blir det upp till var och en om man egentrycker en bok eller inte.)
  • Boken och texten kommer leva olika liv. Den lösryckta texten – i digital form – kommer i högre grad bli föremål för remix- och spridningskulturen, och därmed kopieras, redigeras, kompletteras och uppdateras- inte bara av författaren utan av andra. Det här innebär att boken inte automatiskt bara blir en ”e-bok”, det vill säga en digitalisering av texten. Man måste tänka vidare än så.
  • För oss som utgivare av böcker och texter bör vi tänka flerdimensionellt från start och inte stanna vid bokutformningen, utan fundera hur texten som helhet eller i lösryckta delar kan leva vidare på andra sätt. Delvis för att marknadsföra boken och författaren, delvis för att det är vad utgivning handlar om: att sprida kunskap och berättelser.
  • Det här innebär inte att upphovsrätten säljs ut. Jag är för författarens rätt över sitt verk. Men standardkontrakt där alla rättigheter kontrolleras i all tid kommer bara leda till minskad effekt för spridning (och försäljning). En bok kommer inte alltid bara vara en bok.
  • Förlagen – eller i alla fall förlagsrollerna – kommer fortsatt ha betydelse. Redaktörsrollen är mycket viktig för en bok och även om det är lätt att ge ut egna böcker kommer ensamgjorda verk generellt vara sämre än de böcker som mejslats fram i samarbete. (Läs ytterligare tankar på Copyriot, av Anna Troberg, på SvD:s kulturblogg och via länklistan på Bokens framtid.)

Min far jobbade i bokhandel i 49 år. På väggen hemma hade vi en stor plansch där det står ”habent sua fata libelli”. Det underliggande budskapet är att det är fantastiskt med en boks långa livslängd, spridning och påverkansförmåga. Det är förstås något vi måste vara fortsatt glada över, även om det bara gäller texter i ett format som vi inte i alla lägen kan ta betalt för. Förhoppningsvis tar vi igen det på andra sätt. Det tänker i alla fall jag göra.

***

Relaterade inlägg:

>Att undvika litteratur
>Kulturkonsumtion som samlande
>En historisk dag igår? Om betalningsmodeller och kulturkonsumtion
>När slår e-boken igenom i Sverige?

  1. By COPYRIOT | Bokförlag är inte lika onödiga som skivbolag on oktober 1, 2009 at 1 oktober 2009

    […] Vad är en bok? Tankar om bokens framtid | Kulturekonomi on 30 September 2009 at 9:56 […]

  2. […] Läs också Tobias Nielsens (Kulturekonomi.se) tankar om bokens och förlagens framtid. […]

  3. […] Kulturekonomi: Vad är en bok? […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas