Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
8 december 2010 under Samtal | kommentera

SAMTAL/Peter Sunde: ”Det behöver bli enklare att ge ekonomiskt stöd på nätet”

Tobias Tobias

En av talarna på konferensen Generator i Piteå var Peter Sunde, som har blivit känd över hela världen för sin tidigare roll som talesperson för The Pirate Bay (TPB).

Bara någon vecka efter konferensen blev han dömd i hovrätten, tillsammans med Fredrik Neij och Carl Lundström, för sitt engagemang i fildelningssajten. Fängelsestraffen sänktes för de tre medan skadestånden höjdes. Domen kommer dock att överklagas till HD.

Men det var inte som TPB-representant han gästade Generator, utan för sitt nya projekt som är mikrobetaltjänsten Flattr. Ett projekt han nyligen vann priset för ”Europas bästa startup 2010” som delas ut av tekniksajten Techcrunch.

Seminariet med honom, Scott Cohen (The Orchard) och Joppe Pihlgren (Docenterna och Tillväxtverket/KK-stiftelsen) blev ett av de mest hetsiga och publikinbjudande jag varit med om i sådana sammanhang — där samförstånd annars brukar ligga som en våt filt över alla. Uppfriskande, roligt och bra med så många synpunkter.

Jag gjorde några inspel själv, som att synen på kreatören för det första motsvarar 1800-talets (det ensamma geniet) och därmed inte erkännande av kreativitet som en kollektiv process, och för det andra att den där kreatören eller konstnären som inte har lust eller kompetens att bygga sin fanbase (dessutom på förhand) och navigera bland alla nya hjälpmedel kommer vara en stor förlorare framåt.

Hur som helst är tjänsten Flattr mycket intressant — och Kulturekonomi börjar den här veckan att använda den (se knappen längre upp till höger). Inte för att jag tror att vi kommer tjäna grova pengar… haha… men för att testa och inte minst för att ”flattra” andra. Man behöver nämligen själv ett konto hos Flattr för att kunna stödja andra, men det är enkelt att göra och fungerar för både privatpersoner och organisationer. Minimiinsättningen är 2 euro per månad och fördelas ut proportioneligt till dem som du väljer att berömma och stödja utifrån hur man har klickat.

Vad är syftet med Flattr?
Att hjälpa människor att enkelt stödja saker/personer de tycker är viktiga. Flattr ger en äkta ett-klickssystem för att ge ekonomiskt stöd.

Vem ser du helst kommer att använda Flattr?
Alla som på något sätt hamnar utanför en normal finansieringsmetod. Alla som förstår värdet i att saker finns tillgängliga!

Ser vi en utveckling på nätet där vi går mot att betala mer?
Jag tror att vi behöver en utveckling på nätet där det är enklare att stödja ekonomiskt. Det är ett av de stora problemen – allt blir enklare att sprida förutom pengar.

Du har varit talesperson för The Pirate Bay. En del kan noga uppleva det som märkligt att du i det sammanhanget propagerade för gratis fildelning, men nu bygger en betaltjänst. Hur tänker du?
Jag tycker att Flattr och TPB hamnar i precis samma kategori – ta bort mellanhänder som inte tillför något utan bara tar mycket betalt. Flattr kan exempelvis vara en finansieringsmodell för gratis fildelning. Det är ett verktyg, precis som TPB, för att dela information, men i Flattrs fall är informationen specifikt pengar och uppskattning.

I hovrättens dom mot The Pirate Bay så fick ni fängelsestraffen sänkta men skadeståndskraven höjda. Du har kallat domen förkastlig. Varför?
Det kommer jag nog gå in på noggrannare framöver i överklagan till HD. I stora drag så väljer rätten att tolka lagen på ett sätt den inte var skapad för, dessutom så har det försvunnit en del bevismaterial som de borde känna till som leder till att såväl jag som Carl Lundström får ansvar enligt rätten.

4 kommentarer
  1. Kjell skriver:

    ”Jag tycker att Flattr och TPB hamnar i precis samma kategori – ta bort mellanhänder som inte tillför något utan bara tar mycket betalt” – säger Peter Sunde, som själv tar 10 % som mellanhand för blott en ekonomisk transaktion i form av ettor och nollor…

  2. kjell skriver:

    För att inte några missförstånd skall uppkomma, det här är kjell, skrivet med k som GEMEN.
    Tobias;
    ”Jag gjorde några inspel själv, som att synen på kreatören för det första motsvarar 1800-talets (det ensamma geniet) och därmed inte erkännande av kreativitet som en kollektiv process, och för det andra att den där kreatören eller konstnären som inte har lust eller kompetens att bygga sin fanbase (dessutom på förhand) och navigera bland alla nya hjälpmedel kommer vara en stor förlorare framåt.”, så skriver du, kanske för att provocera, vad vet jag?
    Med min erfarenhet av konstnärligt skapande, tror jag att du blandar ihop yrkesgrenar. Citatet ovan har möjligtsvis bäring på reklam, design och underhållningsindustri och möjligtvis kulturarbetare.
    Du gjorde även en jämförelse mellan idrottsmän och konstnärer i en tidigare post vilket också känns främmande för mig.
    Som Konstnär kan du inte skapa utifrån en ”fanbase”(?)
    Konstnären är sin egen uppdragsgivare (undantaget offentl. utsmyckningar) dvs konstnären skapar marknaden.Som jag skrivit tidigare har en förflyttning av pengar, gått från konstnären till kulturarbetaren (alla dessa seminarier).Konstnären har hamnat i åtgärdsprogram som arbetsförmedling o A-kassa administrerar, dvs en ”vingklippning”.
    Det är mycket möjligt att detta låter otidsenligt i dina öron, eller? Jag har ju inte ännu riktigt fattat vad i ditt arbete som gynnar konstnärerna. Kanske har missuppfattat ditt arbete helt och hållet inom ”Kulturekonomin”.
    mvh

  3. Tobias skriver:

    Kjell, du har rätt i din poäng apropå konstnären. Mitt resonemang blev alltför kortfattat här. Jag såg nog främst framför mig författare, (musik)artister och filmregissörer. Sådana som tidigare varit knutna till ett stort bolag som agerat som riskkapitalbolag. Framåt — då dessa bolag blir svagare plus att allt fler ”kreatörer” väljer att gå sin egen väg — tror jag vi ser en utveckling som gynnar de mer entreprenörsinriktade.

    Och jag håller med om att en konstnär inte kan skapa utifrån en fanbase. MEN tycker du inte att det låter så ibland?

    Apropå mitt arbete. Jag har såklart hoppats att jag kunnat bidra med något här och var. Annars skulle jag gjort något annat. Men det är upp till andra att bedöma.

  4. kjell skriver:

    Hej Tobias
    ”de mer entreprenörsinriktade” en ”riktig” konstnär är per definition entreprenörsinriktad, så har det alltid varit, jag har tidigare pratat om ”embeded artists”, beroende av bidrag, det är en sista rest ur ”modernismen”
    , jag tror du lever kvar i ett romantiskt 1900-tal,
    där ett geni sätter dagordningen.
    ps. den där filmstumpen om Creative Growth,är det på allvar? snälla kan vi inte enas om att aldrig använda orden ”kreativ, framtidsstrateg och nutidsanalytiker” ds
    mvh

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas