Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
25 november 2010 under Noterat | kommentera

Nobis – en upplevelse

Emma Emma

Det är invigning på nya Nobis Hotel. Och ja, det är väldigt snyggt. Faktiskt riktigt schysst.

Ex:et, tillika arkitekten bakom och tonåringens pappa, visar oss runt – och det är bara att ge honom cred för att han är bra på design, både av barn och hotell. Allt är förstås uttänkt i detalj – och jag faller pladask för färgskalan, vintageprylarna, möblerna från Botswana (som sysselsatt en mängd människor där) och sänggavlarna i Sugamoto-stil.

Och invigningen, arrangerad av Bindefeld, är också toppen, med skådespelare på rummen.
I gymmet, där prins Daniel hjälpt till med designen, tränar några killar hela kvällen; på ett av rummen har ett tjejgäng förfest, på ett annat några killar; i ett rum sitter ett par och diskuterar vart de ska gå och äta; i ett annat sitter en affärskvinna, och ser ut precis som jag med en Mac i knäet i soffan – och i sviten pågår en fotosession med modeller.

Det är rätt coolt – och utan tvekan ett utmärkt sätt att uppleva ett hotell, utan att själv checka in.

Checkar in, gör vi däremot på måndag, tonåringen och jag. Då ska kameran få följa med, liksom etnologen Maria Strannegårds doktorsavhandling, Hotell Speciell, som litterär ledstång. Och då ska vi också utforska Nobis servicefilosofi, som de själva uttrycker som:

Vår personliga servicefilosofi bygger på kunskap, inlevelse och intuition. Vi kommer inte att nöja oss med den research som har blivit rutin på hotell runt om i världen, nämligen att googla våra gäster innan de kommer. Nej, vår ambition är att erbjuda våra gäster en service som verkligen är individuell och personlig på riktigt, inte bara på ytan, driven av äkta personligt engagemang, med kunskap och intelligens bakom en attraktiv, vänlig och positiv yta. Våra medarbetare skall verkligen kunna känna våra gästers behov och önskemål och reagera på dem intuitivt, utifrån kunskap och erfarenhet, intresse och medkänsla.

Det är en filosofi i min smak. Rakt av. Även om jag – naiv som jag är – blev lite chockad att läsa att hotell runt om i världen googlar gästerna innan de checkar in. Det visste jag faktiskt inte.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas