Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
25 november 2010 under Noterat | 3 kommentarer

Inte en modell, utan flera

Tobias Tobias

Tillbaka från konferensen Generator i Piteå. Kallt, mörkt, vinterfint — och kul att se många kära ansikten igen. Nedan inledningsföredraget från Scott Walker, grundaren av The Orchard som är en slags mellanhand för att sprida musik digitalt.

Se särskilt ungefär en halvtimme in, då han talar om att monetize the audience, not the content. Med det menar han att till exempel intäkter från en artist inte bara härstammar från en skiva, utan tv-program, liveframträdanden m.m.

Han tar upp några lösningar: sikta mot de 3 procent hängivna fansen som är beredda att lägga mycket pengar, men för att lyckas med det måste man skapa mer saker. Alltså create more stuff to fewer people.

Hans slutsats pekar mot strukturen efter massmediasamhället: There isn’t a single audience, there isn’t a single busines model. I stället måste vi jobba med flera modeller och mot flera publiker samtidigt.

Piteplay – Scott Cohen

2 kommentarer
  1. Emma Emma skriver:

    Läser gärna mer om Generator, men var Walker verkligen så intressant? Jag kollade där i mitten, men hörde inte så mycket mer än ett rätt trist, traditionellt affärsperspektiv på musikindustrin. ”Ge kunderna vad kunderna vill ha”. Och att ha flera kundgrupper och flera affärsmodeller känns ju inte så revolutionerande. Jag kan inte ens komma på ett företag som INTE har det.

  2. Tobias skriver:

    Emma: I musikindustrin är det fortfarande revolutionerande med ha flera affärsmodeller, trots allt prat om 360-modeller. Skivbolag tillgängliggör fortfarande inspelningar via skivor, downloads och strömningstjänster (Spotify m.fl.). Men de tar i Sverige sällan större grepp kring olika intressen.

    Och vad gäller föreläsningen i övrigt.. Walker är ju intressant mycket för vad han gjort med The Orchard, som är världens största och banbrytande digitala distributör med två miljoner sånger i sin katalog. Det pratade han inte så mycket om — hade varit mer intressant än många av de såklart givna poängerna med blue ocean strategy o.d.

  1. By Länkkärlek, vecka 48 « Media Evolution on december 1, 2010 at 1 december 2010

    […] Inte en modell utan flera Kulturekonomi snappade upp några intressanta poänger som Scott Cohen gjorde under sin föreläsning på Generatorkonferensen. Bland annat att man ska hitta sin publik innan man skapar för dem och att man kan som kreatör ska skapar mer oftare. […]

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas