Vi har en tendens att tro att Sverige är mer centralt i världen än vad det är. Det tycker jag även speglar diskussionen om Spotify. Världserövringen är inte självklar bara för att Sverige har intagits.
Spotifys USA-lansering har gång på gång skjutits upp och i tisdags kväll kommenterade jag det i TV4 Nyheterna (se nedan, 19:20 in i klippet). När den kommer ske verkar inte företaget veta om själv själv; Apple har en mycket stark roll och ryktet säger att det amerikanska företaget motarbetar. Det varit också visat sig svårt för Spotify att få rättighetsinnehavarna med sig. Kom ihåg att iTunes lanserades ganska mycket tidigare i USA och har en starkare position där än i Svergie. Dessutom är de streamingtjänster som finns prenumerationsbaserade, med andra ord betallösningar.
Att lansera är en sak. Hur väl man lyckas en annan. Och här kommer Spotify möta en rad konkurrenter som inte alls fanns i Sverige när tajmingen här var så perfekt: en legal gratislösning som hyllades av alla som det magiska trollspöet i svallvågorna efter den första vändan av The Pirate Bay-målet.
Jag gillar själv Spotify och har använt betalvarianten sedan länge. Vi är många som gillar Spotify i Sverige och det är en annan sak som förklarar framgången. Att dela en låt eller en spellista blir så enkelt då ”alla andra” redan har programmet installerat. Det blir som en slags lägereldseffekt: vi kan samlas kring Spotify och våra låtlistor. På jobbet, på festen, på Facebook. På ekonomspråk säger man positiva nätverkseffekter: värdet för en användare ökar med ännu en användare. Jämför faxen och eposten.