Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
14 november 2010 under Noterat | kommentera

Kulturdistribution via kort

Emma Emma

Attans vad det är mycket presentkort nuförtiden. Här är till exempel en bild från en alldeles vanlig, amerikansk ”drugstore” med massvis av presentkort vid kassan. Barnes & Noble, iTunes, Xbox… inte minst har de amerikanska kulturdistributörerna hakat på presentkortstrenden.

Vad beror det på? Är det ett resultat av att vi har allt fler val och ett allt större behov av att uttrycka oss själva genom dem? Att tvinga på någon annan ens egen smak, känns lite passé och riskabelt. Då är det bättre att ge bort ett kort, så att de själva får välja.

Eller är det, vilket är högst troligt, ett resultat av digitaliseringen? Att ge bort fysiska böcker, cd-skivor eller spel ligger ju inte riktigt i tiden, och värt att notera är att så gott som alla studenterna i Chicago hade en iPad – med alla böcker och artiklar – i sin hand. (Studentnyttan av läsplattor är för övrigt solklar, och på Handels kommer alla våra MBA-studenter att få varsin iPad, laddad med material, när de börjar.)

Kanske finns det också en ekonomisk logik i botten, eftersom det förstås är bra med förskottsbetalning och man dessutom kan misstänka att det blir en del pengar – eller till och med hela kort – över. Plus att det förstås känns lättare att spendera, när man slipper ta fram pengar ur plånboken.

Personligen vill jag ju tro att alla dessa faktorer samverkar: mentalitetsskiften, teknologi och ekonomi, och att presentkortstrenden bara är en av många som speglar utvecklingen.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas